Gjest Skrevet 13. januar 2010 #1 Skrevet 13. januar 2010 Jeg kjente det vel i sommer, kanskje det var etter sv.influensaen? Kjente det var som om noe satt fast i halsen, som jeg ikke greide å svelge vekk. Begynte å kjenne meg på halsen, oppdaget en kul frempå halsen. Ca der mannfolka har adamseplet. Som en liten ert er den. Vel, klumpen i halsen fosvant og jeg tenkte ikke mere på det. Til klumpfølelsen kom igjen... og forsvant... og kom igjen... Kulen frempå halsen har hele tiden vært der, i denne perioden. For ca 1 mnd siden var jeg hos legen for andre sjekker, da fikk jeg henne til å kjenne på denne kulen. Hun trodde ikke det var noe spesielt, og jeg hadde heller ikke klump følelsen i halsen på det tidspunktet når jeg var hos henne. Fikk beskjed om å komme tilbake, om det skulle endre seg. Vel, i sist uke kom den tilbake. Jeg ringte legen, skulle egentlig jobbe sent den dagen men ble bedt om å komme tidligere. Legen ville egentlig ha meg inn samme dag, men siden jeg var på jobb fikk jeg time 1 uke senere med beskjed om å ringe igjen om klumpen skulle bli "værre" og mer ubehagelig for å få time med engang. Jeg har greid meg jeg, selvom jeg kjenner en konstant angstfølelse i magen. Jeg har på en måte ikke villet hatt time før, i frykt for hva legen kan si. I frykt for evevntuelle undersøkelser osv. Såklart er det kreft jeg er redd for. Jeg har googlet & googlet, de aller fleste sider sier at klumpfølelse i halsen er normalt. Spesielt blant unge mennesker. Det kan være stress, muskler som spennes osv. Unge mennesker får sjeldent kreft i halsen. Men de får det.... Og jeg er livredd! Jeg tenker jo også at OM det er kreft, så er det rart at klumpfølelsen i halsen kommer og går. Om det er en svulst, ville det jo eventuelt blitt værre. Men klumpen foran på halsen er jo der, og forsvinner ikke. Så jeg gruer meg til kl 09.40 i morgen.... Gruer meg så utrolig! Håper så inderlig at jeg får gode nyheter, at det ikke er noe farlig!!! Noen som har lignende opplevelser, helst POSITIVE )
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #2 Skrevet 13. januar 2010 Ja jeg har en lignende opplevelse! Kjente en klump på halsen, rett under øret. Kjente på den lenge og ble mer og mer bekymret! Gikk og trykte på den hele tiden og håpte den skulle forsvinne! Gikk til legen og fikk beskjed om at dette var helt nprmalt, men om den skulle vokse måtte jeg komme igjen. Men ikke gå å trykke på den sånn som jeg gjorde! Det kunne være en opphovnet kjertel eller noe! Nå i januar forsvant den helt! Jeg tror også at om det hadde vert en svulst hadde den forsvunne og komt tilbake sånn. Men selvfølgelig er det best å sjekke! Så du slipper å bekymre deg! Lykke til i morgen!!!!
Gjest Skrevet 13. januar 2010 #3 Skrevet 13. januar 2010 Ja nå tenker jeg jo på det HELE tiden, utrolig slitsomt! :/ Før har jeg jo glemt det litt, når jeg ikke har kjent det i halsen. Da har jeg bare av & til kjent utenpå halsen, og klumpen har jo vært der. Men nå tar jeg meg selv på halsen hele tiden, svelger og svelger. Kjenner det mye bedre om jeg f.eks spiser knekkebrød, nøtter o.l Da er det som om smulene sitter fast nedi der :/
Bunnies by night Skrevet 13. januar 2010 #5 Skrevet 13. januar 2010 Uff - kjenner igjen følelsen og den er IKKE god... Jeg hadde akkurat den samme klumpfølelsen som du har nå. Gikk til lege, hun kjente på den og tok mange prøver. Det var ingenting unormalt på prøvene, samt at hun det ikke kjentes ut som skjoldbruskskjertelen var hoven. Hun sa at jeg skulle prøve å stresse ned litt, hvis jeg fremdeles kjente den om tre uker skulle hun sende meg videre til spesialist. Jeg ble en tanke irritert, syntes hun kunne sendt meg videre med en gang. Jeg er på ingen måte hypokonder og går aldri til lege - men denne klumpen var VIRKELIG irriterende. Men den forsvant etter hvert... så her er det bare en klumpfølelse som kommer og går - men er fryktelig ekkelt når den er der, Det kan virke på meg som det er når jeg har spenninger og er stiv i nakken at den kommer - det virker som huden strammer seg over på en måte,,, Forstår godt at du er nervøs... det var jeg også... Det kan jo godt hende det er skjoldbruskkjertelen som er forstørret også med tanke på stoffskifte og det er jo ikke farlig:) Som du sier - hadde det vært kreft ville ikke klumpen forsvunnet for deretter å komme tilbake:)
Gjest Skrevet 13. januar 2010 #6 Skrevet 13. januar 2010 Ja når jeg googlet meg frem til at stress o.l kunne være årsaken, tenkte jeg at det er en god mulighet! De siste årene har det vært litt mye av forskjellige slag, og det bør da gjøre utslag på kroppen etterhvert tenker jeg. Har liksom hatt ting som har avløst den ene med den andre, og det siste halvåret har jo blitt enda litt mer bekymringer etter mannen mistet jobben, begge bilene røk osv. (jeg finner alle mulige årsaker til at det kan være alt annet enn kreft, hehe) Samtidig så ligger kreft teorien godt i bakhodet på meg hele tiden og ulmer. Jeg skikkelig forbereder meg på hvordan jeg skal si det til venner, familie og kollegaer! hehe... (nei, jeg har ikke kommet på noe å si) Uansett, skal bli godt å få sjekket den og jeg håper for alt her i verden at det ikke er noe farlig!!!! *gruer meg*
Bunnies by night Skrevet 13. januar 2010 #7 Skrevet 13. januar 2010 Jeg vet, var der jeg også... satt med tårer i øynene hos legen... Tror du skal ta det helt med ro PuseTøsa - kreftsvulster blir ikke borte for så å dukke opp igjen, men det er noe med - man trenger å få høre det av fagpersonell for å kunne slappe helt av! Du får oppdatere oss i morgen! Krysser alt jeg har for deg:) Man kan bli sliten i både kropp og sjel når livet går litt i stå i perioder. Og når kroppen da begynner å gi tegn på det, spiller psyken inn. Det er nok lett å få litt katastrofetanker i slike situasjoner der den ene bekymringen tar over for den andre... Nei, godt at du har bestilt time så du kan få avklart at det ikke er snakk om noe alvorlig!
Gjest Skrevet 13. januar 2010 #8 Skrevet 13. januar 2010 Takk takk, jeg håper du har rett! Skal skrike ut etter jobb i morgen, om hvordan det gikk. Forhåpentligvis skriker jeg gode nyheter
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #9 Skrevet 13. januar 2010 Hvis det er deg noen trøst har jeg fjernet svulst (litt større enn en stor klinkekule) på halsen, den viste seg å være helt ufarlig. 20år er gått og det har ikke kommet noen ny :-) Lykke til!
Gjest Skrevet 13. januar 2010 #10 Skrevet 13. januar 2010 Så bra det gikk fint!!! ) Alt positivt er en trøst vettu. Takker for det
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #11 Skrevet 13. januar 2010 Jeg har ofte hatt hovne kjertler på halsen. De er ømme. De kommer og går. Hadde en kul på siden av halsen i flere år, den var stor som ei halv plomme, ganske flat og ikke øm. Den forsvant plutselig av seg selv uten at noen lege så på den. Aner ikke hva det var. Men jeg er helt frisk, og har altså overlevd mange klumper på halsen. Mest sannsynlig er det en hoven kjertel. Masse lykke til!
Gjest Skrevet 13. januar 2010 #12 Skrevet 13. januar 2010 Da må jeg spørre, har man kjertler midt frempå halsen? jeg spør, for jeg aaaaaner ikke ) hehe.... *krysser fingrer for hoven kjertel!*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå