Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #1 Skrevet 13. januar 2010 Jeg skal kutte ut så mye salt som mulig... er umulig å kutte ut alt, for alt av pålegg, brød/knekkenrød etc inneholder jo salt. Når det gjelder middag, lager jeg alt fra bunnen, men savner noen forslag til erstatning for salt som setter smak. Bruker mye hvitløk, pepper og løk, men savner ofte noe. Mange oppskrifter inneholder f.eks buljong eller soyasaus, og det kan jeg ikke bruke... *sukk* begynner å bli matlei, men er gravid og må prøve å spise variert. (Hadde jeg ikke hatt et barn i magen, hadde jeg vel levd på grønnsaker og frukt :-/ )
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #2 Skrevet 13. januar 2010 Maldon havsalt inneholder naturlige havsaltkrystaller uten de farlige tilsetningsstoffene som er i vanlig salt. Dette gjør at dette saltet er mye sunnere dessuten trenger man mye mindre mengde for å kjenne salt smaken. Kan kjøpes i de fleste daglivare butikker.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 13. januar 2010 #3 Skrevet 13. januar 2010 Kikkoman eller thailansk fiske saus
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #4 Skrevet 13. januar 2010 Men er ikke kikkoman veldig salt?? Smaker jo salt som bare det. Og jeg elsker sushi med kikkoman soyasaus til, men nå kan jeg ikke spise det....tror jeg? H.I
Gjest Skrevet 13. januar 2010 #5 Skrevet 13. januar 2010 haha, det var dagens! Det er jo kjempe mye salt i de to der! Hahhahahahahahaaa!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #6 Skrevet 13. januar 2010 Du kan spise Sushi, men ikke Tunfisksushi. Men hvorfor skal du ikke ha salt? Lettere å svare deg om vi vet hvorfor. Er det medisinske grunner, eller ønsker du bare å redusere forbruket generelt? Er ikke Seltin sånn redusert salt eller noe? Jeg bruker bare Maldon, så har ikke så mye peiling på dette, men kikoman inneholder jo tonn med salt, men du kan nå få kjøpt en med grønn kork som er salreduser...
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 13. januar 2010 #7 Skrevet 13. januar 2010 Jeg bruker mye kikoman i maten jeg lager for jeg syns det setter en bedre smak og jeg trenger ikke å bruke så mye kikkoman som om jeg bruker salt. ergo mindre salt .Trenger ikke mer enn et par dråper .
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 13. januar 2010 #8 Skrevet 13. januar 2010 Så ikke at du hadde skrevet at du ikke kan bruke soya saus . Kanskje jeg skal lære meg å lese litt bedre .hehe
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2010 #9 Skrevet 14. januar 2010 Takker for svar :-) Det er medisinske grunner til at jeg må kutte ut. Og sammen med ting jeg må kutte ut pga graviditet, føles det som litt av en utfordring å finne smakfull mat som gir lyst til å spise :-) Har slitt med kvalme de første 3 mnd, veldig kvalme, og alt jeg har lyst på da er jo SALTE ting, hehe. Kjip situasjon, ja.... :-) Mulig maldon kan brukes, skal sjekke det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå