Corneliuss Skrevet 13. januar 2010 #1 Skrevet 13. januar 2010 Hei dere! Har snakket med ernæringsfysiolog hos Matprat om salami. Ble så forvirret om hva jeg skulle gjøre. Ønsket ikke å spise salami dersom det kunne være skadelig men vil gjerne gjøre det om det ikke er farlig (er ganske nøye på hva jeg spiser) ettersom jeg liker dette og det skorter litt på hva jeg får i meg om dagen. Hun sa at Mattilsynet kun har forkortede rettningslinjer ettersom det blir mye og komplisert å forklare alt i detalj. Dersom man bruker salami på pizza er det helt ok. Altså alt som varmes opp. Salami er ikke varmebehandlet (som jeg trodde) men dersom man fryser det så skal dette være nok til at bakteriene dør. De fleste leverandørene som Gilde og Grillstad og de store selskapene med veldig innarbeidede rutiner regnet hun med at fryser ned kjøttet hver gang og det uskadeliggjør bakteriene. Men for å være helt sikker på at den type salami som du spiser er ok så kan man gjøre dette selv (2-3 døgn under minus 18 grader). Det hadde hun selv gjort i sine svangerskap. Jeg holder meg unna småskalaprodusenter nå i svangerskapet (de har masse deilig mat men ikke like sterk matsikkerhet som de store selskapene har) og det sa hun at kanskje var fornuftig akkurat nå. Det er toxmoplasmo som kan være farlig i salami. Listeria finnes ikke i den type kjøtt som brukes + at det er for salt til at de liker seg (på samme måte trives de ikke i harde oster som Norvegia, Jarlsberg og Parmesan - desto hardere ost desto mindre liker de seg). Konklusjonen som jeg retter meg etter: frys salami så er det ok. Her får alle gjøre som de trives med, men nå har jeg altså sjekket direkte med fagekspertise som har dette som sitt spesialfelt og da er jeg trygg i alle fall. =O)
lisasmurf med 2 herlige små Skrevet 13. januar 2010 #2 Skrevet 13. januar 2010 LURT! og takk for at du deler info!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine♥ Skrevet 13. januar 2010 #3 Skrevet 13. januar 2010 Dytter litt på denne jeg- endelig litt konstruktiv salamiprat:D Bare pass på at frysern din holder lav nok temp.!
Corneliuss Skrevet 13. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 13. januar 2010 Godt innspill. Det skrev jeg ikke: MÅ være minus 18 grader eller lavere... =O)
Gjest H to the Izzo Skrevet 13. januar 2010 #5 Skrevet 13. januar 2010 Takk for et konstruktivt innlegg! Slike trenger vi flere av!
K ♥ tærten Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Jeg ble kjempeengstelig når jeg hadde lest alle innleggene her for jeg spiste salami (ikke fryst, men ny pakke fra Gilde) frem til jeg var 6+0 uker på vei. Rett og slett ren uvitenskap som førstegangsgravid og ikke fordi jeg ønsker å ta noen risiko. Jeg klarer jo fint å engste meg for alt og har heller ikke tenkt å spise mer salami, men gjort er jo gjort. Spurt derfor legen min i går om jeg kunne ha gjort stor skade ved å ha spist 4-5 brødskiver med salami frem til jeg var 6 uker på vei og hun sa jeg ikke skulle tenke på det engang! Hun sa de går ut med anbefalinger om at man ikke skal spise det, men det er fordi det finnes en mikroskopisk mulighet for at det kan finnes bakterier i det. Men jeg skulle ikke gå i 9 mnd å engste meg for disse få brødskivene og selv hadde hun spist salami gjennom begge sine 2 svangerskap fordi for bare 3 år siden var ikke matreglene "så" strenge. Jeg kommer uansett til å spørre om å få ta en toxoplasmosetest når jeg kommer tilbake om 2 uker, men jeg kan ikke engste meg gal i mellomtiden altså!
Corneliuss Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 14. januar 2010 Nope, det har HELT sikkert gått bra! Sviggerinnen min spiste salami i hele sitt svangerskap. Hvis du ikke har spist fra et lite småskalaanlegg så har både Gilde og Grillstad bra rutiner på sine annlegg og det har med all sannsynlighet frosset ned kjøttet selv først. Jeg kommer til å fortsette å fryse ned salami men det er kun for at jeg skal kunne nyte den uten å få en ekkel bismak i munnen fordi jeg sitter å tenker på hva hvis... Ikke fordi jeg tror at den ikke har vært frossen. OG jeg må vel si at jeg regnes for å være veldig nøye med maten i svangerskapet også =O) Men som sagt, skal jo være frossent fra de store produsentene. =O)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå