Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 13. januar 2010 #1 Del Skrevet 13. januar 2010 De siste 3 mndene av svangerskapet forberedte meg både fysisk og mentalt med Hypnobabies selvhypnosekurs (www.hypnobabies.com) som lærte meg å bruke indre krefter som min egen naturlig smertestillende. Jeg var veldig positivt innstilt og ønsket en naturlig fødsel, men var også åpen for å bruke medikamental smertestillende om jeg følte det var nødvendig! Vi hadde 3 turer på sykehuset i løpet av de siste 3 ukene før termin. 1 gang pga lite liv, 1 pga kraftig vektoppgang, og 1 gang fordi jeg var sikker på at fødselen var i gang! Så når termin dagen kom, og riene startet, var jeg sikker på at det var enda en falsk alarm! Riene startet midt på natta, og gradvis tok seg opp gjennom dagen. Rundt kl17 var riene regelmessige med ca 5 minutter mellomrom og jeg mistet slimproppen. Jeg var fortsatt ikke overbevisst at det var i dag fødselen skulle starte så prøvde bare å slappe av og bruke hypnoseteknikkene jeg hadde lært. Kl18 var riene blitt mer kraftige så vi ringte til fødeavdelingen på Ullevål og de ba oss å komme ned for en sjekk. Når man bruker fødselshypnose er det viktig at man føler seg trygg, så jeg lyttet til hypnoseskriptene i bilen for å kunne holde meg rolig og mest mulig behagelig under turen, men merket at jeg begynte å bli litt redd! Var det mulig at babyen skulle faktisk bli født på termindagen? På sykehuset ble jeg sjekket og var helt moden, men hadde kun 1.5cm åpning. Jordmoren sa jeg måtte mest sannsynlig reise hjem igjen, men heldigvis fikk jeg bli i en time, så skulle de sjekke meg igjen. Jeg fikk lov til å gå i dusjen, noe som var så innmari deilig!! Jeg hadde gode og sterke rier og når jeg ble sjekket igjen var jeg 3.5cm! Da fikk jeg lov til å bli noe som hjalp meg til å slappe av enda mer! Jeg lyttet til musikk, og brukte selvhypnosen. Selv om jeg hadde det vondt til tider, var kroppen min helt avslappet slik at den kunne gjøre jobben for meg! Rundt kl01 spurte jeg om å kunne prøve lystgassen, noe som ble utrolig morsomt! Jeg hadde ikke så god teknikk i begynnelsen, men hadde så mye morsomt å si! Samboeren måtte selvfølgelig filme for meg Vannet gikk kort tid etter, og vi fikk beskjed om at det var misfarget så de skulle feste en liten elektrode? (husker ikke hva det heter) på hodet til babyen for å bedre kunne sjekke tilstanden hans. Jeg ble litt engstelig fordi jeg hadde hatt det så fint hittil og ville ikke noe skulle gå galt! Heldigvis hadde lille gutten det fint, så vi kunne bare fortsette som før Riene kom med 15-20 sekunders mellomrom, og jeg fortalte jordmoren at jeg trengte mer hjelp. Jeg ville egentlig ikke ha epidural, og når man er under hypnose er man veldig lett å påvirke. Jordmoren anbefalte kun epidural og jeg klarte ikke å si nei. Det tok ca en time før anestesilegen kom og jeg husker ikke mye av det han sa til meg, bare at det ikke kom til å virke umiddelbart. At det tok ca 30 min for å virke (noe jeg hadde aldri hørt om før!! Trodde det skulle gi lindring med en gang!!) Jeg tenkte bare, shut-up already and get this done!!! Den ble satt feil 2 ganger før han trodde jeg fikk det til. Det var nå kl05 og jeg ble sjekket igjen. Da hadde jeg 6 cm åpning og jordmoren mente jeg hadde ca 4 timer igjen. Prinsen rakk ikke å komme på termindagen, men jeg klagde seff ikke!! Jeg hadde fortsatt ingen lindring fra epiduralen, så brukte hypnosen for å slappe av. 10 minutter etter jeg hadde blitt sjekket forandret noe i kroppen min. Riene ble veldig annerledes og jeg kjente babyen bevege seg nedover. Jeg åpnet øyene mine og sa til samboeren at babyen kommer!! Han ringte etter jordmoren som forklarte at det var ALT for tidlig å presse men hun skulle sjekke meg igjen for sikkerhetsskyld. Da til hennes store overraskelse, kunne hun se hodet til gutten min! Hun sa, "Du er 10 cm og babyen er på vei ut!". Hun ba samboeren ringe etter en annen jordmor og barnelegen mens hun prøvde å få på seg hansker! Jeg har aldri vært så glad i hele mitt liv! Samboeren filmet litt da og vi var nesten litt hysterisk med glede!! Jeg hadde veldig lyst til å puste babyen ut, men visste ikke hvordan jeg skulle få det til i praksis! Kroppen min tok over fullstendig og jeg hadde null kontroll over presseriene, så jeg bare slappet av så mye som jeg kunne. Jeg hadde lest hva jeg skulle gjøre, så mens jeg pustet ut sa jeg, AHHHHHHHHHHHHHHH, rolig og kontrollert. Kl05:25, på to presserier, pustet jeg babyen min ut og han ble lagt oppe på magen min Han var så perfekt og vi var så stolte Det var en så fantastisk følelse, noe jeg gleder meg intenst til å få oppleve igjen! Alt var bra med både meg og lille Matias, så etter to timer ble vi flyttet til pasienthotellet og kunne begynne det nye livet vårt som en liten familie Dette var virkelig for meg en drømmefødsel. Veldig lik den jeg hadde visualisert så mange ganger i løpet av svangerskapet. Jeg er 100% overbevisst at selvhypnosen var grunnen til at alt gikk så bra og anbefaler det med det sterkeste til alle som skal føde Nå skal jeg føde igjen om ca 8 mnder på Føderiket i Oslo, noe som jeg gleder meg veldig mye til! Denne gangen blir det forhåpentligvis en hypno/vann fødsel!! Lykke til alle sammen!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141269059-min-f%C3%B8rste-f%C3%B8dsel-85-mnd-siden-m-hypnobabies-selvhypnose-dr%C3%B8mmef%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 10. mai 2010 #2 Del Skrevet 10. mai 2010 For en fin fødselshistorie Jeg skal også sjekke ut hypnobabies, jeg har veldig tro på det å ta kontrollen selv Lykke til med neste fødsel da, håper at den blir like bra som den første Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141269059-min-f%C3%B8rste-f%C3%B8dsel-85-mnd-siden-m-hypnobabies-selvhypnose-dr%C3%B8mmef%C3%B8dsel/#findComment-141839943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå