Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre?:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i ca sånn 5+6 uker på vei.

Har vært sykemeldt i en uke og skal i utgangspunktet tilbake på jobb på mandag.

Formen: kaster opp, ekstremt trett, svimmel og slakk.

Jeg var ferdig student i november i fjor, begynte i ny jobb i slutten av samme måned, har vikariat frem til juni.

Min kvinnelige sjef presser meg veldig til å komme tilbake på jobb og ber meg om å være "mest mulig i aktivitet", til tross for at jeg har fortalt henne at legen min har anbefalt meg å være i ro.

Jeg har fortalt henne at jeg har "virus på balansenerven"

Slik formen er nå, tviler jeg på at jeg er tilbake på jobb til mandag.

Skal jeg fortelle henne sannheten, eller vil det bare gjøre vondt verre?

Hun har virkelig ingen medfølelse for slike ting, det har mine kollegaer fortalt meg.

Kan hun sparke meg for dette? I kommunen er det tre måneders prøvetid...er min manglende tilstedeværelse på jobb grunn nok til å sparke meg, til tross for sykemelding fra lege?

Jeg har angst i tillegg til alle disse fysiske ubehagelighetene, og denne jobbsituasjonen gjør det ikke bedre....

Er det noen som har vært/ er i samme situasjon? Noen med råd/tips?

Kort oppsummert: to tell or not to tell...that is the question ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff! Mange med bitchy sjefer her inne!! Er sjef selv jeg og hadde noen av mine ansatte blitt gravid hadde jeg vært glad på deres vegne og vist forståelse for evt sykemeldig, spesielt i 1 trisemester!! Er trist å lese at så mange kvier seg for å fortelle sjefen sin det og tilogmed må ta hvite løgner.

Du stiller veldig sterkt hvis sjefen din skulle si deg opp nå. er kjempe vanskelig å si opp ansatte og enda vanskeligere å si opp noen som er gravid, fordi det ikke er grunnlag til oppsigelse om man er syk eller gravid. Da må de nok ha kjempe sterke grunner (som ikke går på sykdom/graviditet) og kunne bevise de itilllegg.

Men kan være noen smutthull mht at du er i vikariat. det vet jeg ikke noe om. Men jobber du i kommunen så er du kanskje medlem av en fagforening som kan hjelpe deg med det du lurrer på?

Er foresten litt vanskelig å bli sparket i kommunen er det ikke? ;P

Håper du er litt beroliget iallefall.

Er du ikke i form er det viktig at du ikke stresser og slapper av så det ikke går ut over babyen! :D

Jeg ville sagt at jeg var gravid og at jeg vær skikkelig dårlig form og fått streng beskjed av legen om å være mest mulig i ro. :-D det kan hun faktisk ikke si noe på. og hvem vet, kanksje du får en hyggelig overaskelse hvis du forteller det. :) krysser fingrene for deg!

Skrevet

Hei

Jeg er noe usikker når det er et vikariat du er i, men i arbeidsmiljøloven står det at om man har fravær i prøveperioden, kan arbeidsgiver forlenge prøvetiden tilsvarende.

De kan ikke si deg opp pga graviditeten, men et vikariat tror jeg det er en mnd oppsigelse på, og tror de kan løse deg fra kontrakten før tiden. Det er best å sjekke arbeidsavtalen din, og ta kontakt med fagforeningen om du er organisert.

Mener også at du ikke har opplysningsplikt i forhold til graviditeten, men om legen har skrevet på sykemeldingen at det er svangerskapsrelatert, så har jo sjefen din innsyn i den.

Du ble sikkert ikke klokere av dette, men det viktigste er å ta vare på deg selv og frøet :)

Det er ikke bra for noen av dere at du sliter deg ut nå, og blir stresset pga angsten din.

Skrevet

Du kan ikke få sparken:)

Ville vært erlig med sjefen, og fortalt det når du leverer sykemeldinga.

Hvis du alikevel vil holde det skjult skal uansett legen aldri skrive hvorfor du er sykemeldt på arbeidsplassens del av sykemeldinga. Arbeidsplassen har nemlig ikke krav på å få vite hvorfor du er hjemme.

Det viktigste du kan gjøre nå, er å ta det med ro og ta både angsten og svangerskapsplagene på alvor:) Hold deg hjemme noen uker å la kropp og sinn vende seg til å være gravid:)

Skrevet

Hei igjen!

Jeg har vært uten internett de siste dagene, derfor litt sen respons fra meg. Men TUSEN takk for gode svar, det er så deilig med oppbacking fra damer med erfaring, og som er i noenlunde samme situasjon (bærer på et lite frø).

Jeg har fortalt sjefen min om graviditeten. Hun tok det relativt fint, men rådet meg å komme på jobb fortest mulig. Det hadde "alle de andre gravide kvinnelige ansatte gjort". Hun sa de skulle tilrettelegge for meg.

Jeg skulle vært på jobb nå, men hele helgen har jeg bare kastet opp hele dagen og ikke klart å ta til meg noe næring. Dermed ser det ut som om det blir forlenget sykemelding....gruer meg til å ringe henne.....jeg tok en hvit løgn om lavt blodtrykk...bare for å bli tatt mer seriøst, da oppkast hele dagen, i følge hun, ikke er grunn nok til å være hjemme.

Men hvordan skal jeg undervise mens jeg ligger på do og spyr?

Vel, det var min "update", eller syteinnlegg, sådan.

Håper dere er i fin form!!:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...