Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #1 Skrevet 13. januar 2010 Jeg og sønnen min skal til Voss om ca. 2 mnd. Er invitert på bryllup der, så tenkte da å ta tog direkte fra Oslo til Voss. Blir jo noen timer på toget, så lurer på om andre har gjort det? Og hvordan gikk det? Gutten er 5 år.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #2 Skrevet 13. januar 2010 dette vil du vel neppe høre, men det er min erfaring. Det er grusomt! Bare de fire timene fra drammen til finse med en femåring to ganger i fjor var en prøvelse. Første gangen var han alene, og nektet å leke i lekerommet med frremmede barn. Hadde tegnesaker og leker og musikk og DS og alt, men det ble fort kjedelig og mye sutring. Hadde turen vært enda to-tre timer lenger hadde jeg blitt gal. Gangen etter hadde vi emd kusinen på 6 år. De underholdt hverandre litt, men var også utålmodige etter ca to timer.. Ville tatt nattog med kupe om du ha rmuligheten Etter at ettåringen vår begynte å gå har vi begynt å ta fly - orker ikke gå frem og tilbake i midtgangen i syv timer
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #3 Skrevet 13. januar 2010 Det har ejg gjort flere ganger, og gjort meg noen erfaringer med. Det kan være slitsomt, men det gjelder å forberede seg godt, så går det nok fint. Viktig: ha med masse små overraskelser, og mye forskjellig mat og noen bøker, kanksje et spill han liker og tegnesaker. Posjoner utover slike at ikke alle overrakselene er brukt opp før Drammen. Bestill familievogn. Der er det er lekerom og andre barn å leke med.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #4 Skrevet 13. januar 2010 Takk for svar. Jeg er ute etter erfaringer dere har, selv om det er negativt. Så det var veldig fint at du svarte. Vi har ikke muligheten til å ta nattog, for vi kan ikke være der før på ettermiddag på fredagen. De som skal gifte seg, har leid hytter, og dem er ikke nede på voss før 3-4 tiden. Så vi må dra tidlig på formiddagen for å være der i 4 tiden. Men ellers er planen min å ta nattoget hvis det var mulighet for det. Kjempe fint at du svarte HI
Espoir Skrevet 13. januar 2010 #5 Skrevet 13. januar 2010 Neida, tull og tøys - det går kjempefint. Pass på at dere får et tog med lekevogn, og plass i nærheten av denne. ha med nok av lesetoff og leker til gutten, gjerne også noen godsaker, som kjeks, frukt, juice, boller osv. Har dere Nintendo DS eller lignende er det veldig fint, og/eller bærbar DCD-spille (eller laptop med muolighet for å se på dvd), så han kan se en film. Det er helt ok å ta tog med et såpass stort barn - har gjort det flere ganger, både fra bergen til Oslo og fra Voss til Oslo. Ef du heldig er det andre barn på toget - da får han kanskje en midlertidig lekekamerat også, da blir det enda enklere. God tur!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #6 Skrevet 13. januar 2010 Et tips til: laptop med en film på! Og ta en tur i kafevognen etter en stund.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #7 Skrevet 13. januar 2010 Ok, det er notert. Dette blir første gang vi reiser langt med toget. Så jeg vil være så godt forberedt som mulig. Takk for tipsen HI
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #8 Skrevet 13. januar 2010 Tusen takk for mange fine tips. VI har Ds og laptop, så det komme jeg helt sikkert til å ta med. Det er strømuttak for laptop, ikke sant? Komme nok til å bestille familiegreie som nsb har. Kanskje kjøpe en ny bok som vi kan lese underveis? Sønnen min kan være veldig utålmodig og veldig rastløs til tider. Så håper virkelig at turen går bra. Hi
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #9 Skrevet 13. januar 2010 Flere som har erfaringer eller tips å dele, så kom gjerne med det
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #10 Skrevet 13. januar 2010 Uff... Nå er var vår gutt bare 1.5år da, men vi tok toget fra Vestby til Oslo, det gikk relativt greit, bortsett fra at han har vanskelig å sitte i ro, men turen tilbake var ett sant HELVETTE!!;( Han hylte fra vi gikk på toget i Oslo, å helt til vi var fremme i Vestby, skikkelig RAMASKRIKING, måtte gå frem og tilbake med han gjennom hele toget hele veien, for medpassasjerer satt bare og holdt seg for ørene og sa masse stygge ting som: 'Kan ingen få den jævla ungen til og holde kjeft?' o.s.v, var så ille at jeg vurderte å gå av på en annen stasjon bare for å slippe dette mer...:-/ Så la oss si det sånn; han tar jeg ikke tog med igjen før han er 14år...:-/ Men ditt barn er 5år, å tror nok det kommer til å gå mye bedre, siden han er såpass stor!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #11 Skrevet 13. januar 2010 Uff...det var skikkelig leit å lese. Syns de kunne ha spart seg for den kommentaren. Vi har dratt til Bergen flere ganger siden gutten var 8 mnd gammel, men da tok vi fly (heldigvis). Jeg tok ikke sjansen på å dra så langt med tog med et så lite barn. Var redd for å gå gjennom det dere opplevde på toget. Men nå som han er blitt eldre, så blir det vel litt lettere vil jeg tro (håper på det hvertfall). HI
Gjest sug lut Skrevet 13. januar 2010 #12 Skrevet 13. januar 2010 Det går helt strålende. Men om man leser tråden oppover her skulle man tro at Folkehelsa akkurat har sagt at om unger kjeder seg litt så vil de utvikle adhd og svineinfluensa, og at om de kjeder seg litt så må det nødvendigvis bli et helvete for alle rundt dem. Unger trenger faktisk ikke stimuleres absolutt hele tida, man kjørte Oslo-Bergen før DS og laptop med filmer på.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #13 Skrevet 13. januar 2010 Men kjære vene, det kommer helt an på ungen! Er barnet en som tålmodig kan sitte stille i noen timer ( å joda de finnes!) så går det bra, er det en med maur i rumpa og ADHD, kan det bli slitsomt.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #14 Skrevet 13. januar 2010 Jo men som sagt over, det kommer jo helt ann på ungen. En venninne av meg har en sønn på 5 år, og han ELSKER å reise med fly,tog o.s.v for da kan han sitteå kose seg med Nintendoen sin. Og for vår del, så kan ikke vår sønn på 21mnd sitte i ro særlig lenge før han blir sint å sur og kjeder seg. Han Hylte og skreik fra A til B fra han var 6mnd, når vi kjørte bil før, helt til vi kjøpte bil DVD før jul og kom inn i en helt annen verden, det er ikke en lyd på småen hele bilturen nå. Nå kan vi faktisk dra plasser uten og grue oss.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #15 Skrevet 13. januar 2010 Det håper jeg på Sug lut. Første gangen, så blir jo spennende å se hvordan det går. Men DS og laptop komme til å være med på denne turen, hehe. Jeg skal la han få pakke sin egen sekk med de lekene han vil ta med, så kan han leke med det underveis. Men håper at det komme til å være flere barn der, som kan kan komme i kontakt med og evt. leke med. Han kommer veldig lett i kontakt med andre barn. HI
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #16 Skrevet 13. januar 2010 til 12.02. Sønnen min kan sitte rolig og leke for seg selv ganske lenge. Bare han har de riktige lekene, så kan han sitte bortimot 1 time og leke for seg selv. Men på dette toget, så har han jo mulighet til å gå og utforske litt? Så det kan jo dempe litt på utålmodigheten han har noen ganger. HI
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 13. januar 2010 #17 Skrevet 13. januar 2010 det gikk veldig fint for oss.. velsa var vel 1 1/2 år.. hun lekte på lekerommet og så film der når den sto på.. vi brukte lang tid når vi spiste i kaffeteria.. tror nok det skal gå fint jeg..
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #18 Skrevet 13. januar 2010 Så bra Vi få bruke veldig god tid på alt, hehe. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå