Gå til innhold

Ikke gjør samme "tabben" som meg :( FADDERGAVE

Anbefalte innlegg

Det ene fadderparet til jenta vår kom ned til oss en uke før og sa at de ville betale for dåpskaka, var ikke spm engang.

Jeg tenkte jaja, det var jo fint det, men regnet faktisk med at de skulle kjøpe noe til jenta utenom. Men nei, ble bare med kaka, og ingen kort heller.

Mange synes dette var litt merkelig. Så det jeg gjorde var å ta de pengene som dåpskaka kostet (jeg visste prisen siden det var jeg som bestilte den) og kjøpte et smykke til henne med skytsengel på. JEG synes det er fint for henne å ha et minne resten av livet etter fadderene og ikke en kake som de voksne har spist opp. Hun kunne jo ikke smake på den...

Nå snakker vi ikke lenger med hverandre, for hun ble rasende. Og de lar det gå ut over jenta også, det har ikke sett henne på snart 3 mnd. Det bor i nærheten.

Fortsetter under...

Jeg skjoenner godt at du syns det var merkelig aa ikke gi noe gave,det hadde jeg ogsaa oppfattet som saert da daapsgaver i mine oeyner skal vaere noe som man kan ha lenge , kikke tilbake paa naar man blir voksen osv, men maa si at aa kjoepe en gave paa andre vegner ogsaa er litt saert.

Den er jo ikke fra dem uansett om du brukte samme summen ...

Hvis du var saa misfornoeyd med aa faa "bare" kake burde du heller sagt noe til dem istedet for aa kjoepe noe paa deres vegner.

Kanskje det. Men av de hun fikk penger av da? Jeg gikk jo å kjøpte gaver til henne fra noen av dem også, og det er jo riktig. Resten er satt inn på kontoen hennes, men jeg har skrevet inni alle kortene hennes hvor mye hun fikk fra den og den. Så når hun blir litt eldre, kan hun bare ta ut 300 f.eks som hun fikk fra et annet par, og kjøpe noe hun ønsker seg. Så på en måte er det ikke rart synes jeg, for hun kunne jo likegodt ha fått penger fra de.

Jeg syntes fadderne bør få velge gave selv jeg da. Kake syntes jeg var en god ide faktisk:) Minnene har jo datteren deres pga bildene likevel. Så jeg hadde faktisk syntes at du var litt merkelig.

At dere ikke snakker sammen nå pga en gave syntes jeg bare blir for dumt, det må jo gå an å jobbe seg forbi det der?

Annonse

Uansett om det koster 1,- eller 1000 synes jeg gaven i en dåp skal være til barnet og at det skal være en ting som en kan ta med som et minne som voksen.

En kake spser gjestene opp, og hadde de ikke gjort det tviler jeg på at den er noe særlig når barnet er 18.

Koseligt å gi en kake, men det bør være til foreldrene og en annen ting utenom til dåpsbarnet.

Er nå min mening :)

Men ellers synes jeg det er myyyye værre at de har kuttet kontakten med vesla fordi hun kjeftet meg ut av huset sitt da hun ble så forbannet...

Forstår det slik at du kanskje angrer på det og innser "tabben" - og det er jo bra :) :)

Men jeg syntes det var innmari sært tenkt av deg.

Utakknemlig rett og slett.

Hva med å ta bilde av kaka, skrive bak at det var fra fadrene isteden? I.o.m at du har tatt vare på kortene fra de andre.... ?!?!

Huff jeg hadde blitt blodfornærma om noen hadde gjort noe slik jeg altså.

Husker forresten innlegget ditt om dette etter dåpen, men forbehold om at noen med likt nick har skrevet / opplevet noe lignende !!!

Jeg skjønner at det ikke er slik DU ville ha gjort det, men de valgte det altså slik. Man kan ikke tillegg andre egenskaper de ikke har og man kan ikke kjøpe gave fra noen andre så lenge man ikke blir forespurt. Det eneste jeg synes de gjorde feil var at de ikke hadde et kort til dåpsbarnet på den store dagen. Det kunne du jo bare spurt om. Sagt at du skulle ta vare på alle kort til minne om dagen.

Har egentlig ikke vært i en slik problemstilling selv, men la oss si at svigers her som stort sett sponser alt av mat til dåpen hadde droppet gave. Jeg hadde ikke reagert på det i det hele tatt da selskapet i seg selv er en flott gave.

Hvis du ønsker at jenta deres skal ha kontakt med de dere valgte som faddere må du nok være voksen nok til å be om unskyldning.

Lykke til!

Gjest 5 andre

Kanskje litt overdrevent å ikke kunne ha kontakt i ettertid. Er allikevel enig i at det er rart at du kjøper gave på deres vegene. Du vil at barnet skal huske fadderne for den gaven du kjøpte. Det hører da med i historien du forteller din datter at det var du som valgte å kjøpe dette smykket for dem, og da representerer ikke det smykket fadderne på den måten de vil framstå. Blir jo nesten som å bytte dåpsgavene man får, og det kan for noen føles frekt.

Du sier også at du skriver ned hvor stor hver enkelt pengegave er, og at din datter skal ta ut beløp tilsvarende gavene for å kjøpe en ting fra de som har gitt. Det er hyggelig å skrive ned hvem som har gitt hva, men tror du ikke hun vil velge å kjøpe seg noe større slik at pengegavene blir en slags spleising - uten å tenke på akkurat hvor de pengene kom fra?

Det er hyggelig å ta vare på minner, men folk må kunne bidra med det de ønsker. Det er heller ikke realistisk at din datter skal ha et sentimentalt og mimrende forhold til alle gavene hun mottar i dåpen. (Jeg sitter ikke med ømt hjerte å tenker på hvem som ga meg en tinnkopp i dåpen, for det aner jeg da vitterlig ikke og jeg har heller aldri spurt hvem det er fra. Har bare ikke slått meg.)

Jeg blir utrolig sjokkert og syns virkelig det er du som er både sär og ekstremt vanskelig!! Herregud! Hvem 18-åring har egentlig brydd seg om hvor mye penger hun fikk av hvem til dåpen? "Jaha, tanta Agnetha ga meg bare 500 kr for 18 år siden". Hvem bryr seg liksom? Er enig med de som har skrivet at det at de delte dagen med dere etc burde bety MYE mer!! Jeg kan aldri i mitt liv tenke meg at ditt barn hadde blitt skuffet om 15 år fordi hun ikke fikk en fysisk gave av fadderne. Jeg forstår at fadderen er dritsur på deg, fy fader så lei meg jeg selv hadde blitt av en sånn "takknemlighet".

Annonse

Kake er jo en kjempe flott gave det. Uannsett, må jo folk bestemme selv hva de vil gi...

Jeg tror datteren din vil sette mye mere pris på ekte miner, enn at du prøver å lage noen falske minner. Litt tullete vil jeg si, å kjøpe gave for det som kaka kosta, fordi du var misfornøyd med den opprinnelige gaven.

Jeg synes også du er litt sær og er enig med de andre om hun tvilsomt kommer til å mimre over hva hun fikk. Ikke blir det vel det samme sieden det er du som har kjøpt det heller.

Enig at de kanskje burde gitt ett kort, da..Men det kunne du ha spurt pent om.

Hmmm, merkelige greier dette her. Hvorfor synes de jeg har snakket med her, at hun oppførte seg lite voksent med å eksplodere og nærmest jage meg ut av huset? Men dere kjenner jo ikke hele historien. Vet ikke om jeg kan skrive det her inne. Tror jo ikke hun er her inne da, men..

Men seff, vi har alle våres egne meninger. Synes bare det er sårt at hun lar det gå utover vesla, hun har jo ikke gjort noe.

Jenta hennes fikk julegave fra oss og de fikk takkekort med julehilsen og klem fra oss, vi har ikke hørt noenting fra de.

Vennene mine sier iallefall at det er hun som må ta kontakt først, siden hun jaget meg ut av huset. DET synes jeg er å overreagere i allefall.

Jeg gjorde nok kanskje noe dumt, men utfallet av det, det var ikke nødvendig.

Hadde det vært hun som hadde vært hos meg og sagt dette, så hadde jeg sagt "sittende i sofaen" at jeg ble meget fornærmet, og ikke reist meg og flagret med armene og bjeffet høylytt. Jaja...

Jeg har hørt om flere her inne som har faddere som har spandert dåpskaken, og bare det. Å kjøpe et smykke fra de til henne er jo det også litt rart, og det er jo strengt tatt en gave fra deg. Forstår de synes det er rart, spesielt siden dere var "enige" om at de skulle spandere dåpskaken som også koster ofte det samme som en faddergave.

Jeg hadde ikke gitt kake i dåpsgave, og historien forteller heller ikke på hvilken måte du fortalte dette til fadderene.

Jeg kjenner jo ikke alle fakte, men tror ikke jeg hadde syns det var dumt om jenta mi hadde fått kaken av en av fadderne sine?

Jeg gav selv kake til en jeg var gudmor for. Hadde ikke så mye penger, og villeg i noe som betydde noe fra meg, så da bakte jeg den nydelige kaken.

Tror jeg hadde blitt veldig lei meg om det da haddde blitt kjøpt inn en gave "fra" meg for da hadde jeg følt at jerg ikke var god nok om du skjønner..Når det er sagt avktalte jeg på forhånd å bake kaken og tror moren til ungen skjønte at det ikke kom noen presang utover det da hbun kjente godt til min økonomiske situasjon..

i ettertid har jeg fulgt opp guddatteren min å ser på det som den viktigste gaven jeg kan gi!

Synes det var på kanten å heller kjøpe en ny gave.

Men på en annen side er det jo det samme som at du fikk en gave og byttet det til noe annet...... Men, da hadde det neppe blitt gjort et nummer ut av det!

Å gi kake synes jeg faktisk var en fin tanke.

Jeg tenkte som deg da jeg fikk første.

Hun skulle ha minner, hun skulle vite og hun skulle helst ha mulighet til å bruke alt som voksen og vite hvor det kom fra.

Derfor gjorde jeg som deg; tok vare på kortene og beskrev grundig hver en gave. Smykke slik og slik i den og den farge. Ikke turte jegå bytte noe av det heller. Følte det ikke var mitt valg. Det jeg måtte bytte (fikk to dåpsfat til å henge på veggen) følte jeg meg skikkelig dårlig av!

I dag har jeg innsett at det ikke ender slik.

Vi har fortsatt tatt godt vare på alle kortene, også fra senere anledninger som bursdager ol. Men mange av gavene er "borte".

Et smykke ble feks gravd ned i sandkassen i bhg og aldri funnet igjen. Slik er barn.

Mens andre ting er så godt brukt at det hat gått inn i glemselen at det faktisk var dåpsgave og at de av den grunn kanskje er litt ekstra spesielle. Som bøkene hun fikk. Det er bare fillene igjen av den ene spesielt!

Det blir sært å si at du ikke var fornøyd med kaka som gave og at du heller tok pengene å kjøpte et smykke du regner som gave.

Det blir jo strengt tatt det samme som at foreldrene til våre fadderbarn kommer å sier at bestikket fra oss ikke var bra nok og at de heller kjøper noe nytt. Eller bytter det.

Hadde de kommet å sagt at de har gjort det hadde jeg ikke blitt lei meg, men kanskje litt skuffet. Men det er jo ikke noe jeg har rett til heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...