Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter her og lurer virkelig på hva vi ønsker med denne siden.

Er det å lage skremselsprpaganda?

Skremme hverandre?

Få folk til å gå oppimot hverandre?

Eller....

Er det fordi vi ønsker å støtte hverandre gjennom 9 laaaaange månder i ett svangerskap?

Jeg vet med meg selv at jeg på ingen måte ønsker å såre noen med mine innlegg. Som man reder ligger man er det noe som heter. Skriver man skremselspropaganda må man regne med å få reaksjoner. Men man må da kunne informere om ting uten å skremme folk?

Dette er bare litt til ettertanke etter siste døgn med mye heftig diskusjon. Kanskje alle og en hver burde gå inn i seg selv og tenke over hva de skriver og hvordan de formulerer seg. (Meg selv innkludert)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mattilsynet råd om at gravide bør unngå spekemat kan neppe regnes som propaganda. Det er ei heller en religion man kan velge å tro på eller ikke, det er vitenskap. En eneste skive spekepølse med listeria på kan være nok til å påføre foster dødelig skade. Det er flere påviste fosterdødstilfeller i Norge pga listeriose, f.eks mistet en mor sine tvillinger svært seint i svangerskapet mens hun lå på Rikshospitalet pga en muggost fra et gårdsysteri. Frysing dreper ikke listeria, kun toxoplasmose som dør av frysing. Hvis du velger å ikke følge myndighetenes råd for å øke sjansene for et friskt barn, er det din sak, men å avfeie en fortvilet mors råd basert på fakta og vitenskap

Skrevet

som propaganda er ikke smart. Alt var ikke bedre før, det var så vanlig å miste i svangerskapet at det snakket man ikke om, og spedbarnsdødeligheten var flere ganger høyere enn i dag. Vitenskapen har gitt oss masse ny kunnskap, mattilsynets råd er basert på fakta og de enkle rådene er til for å hindre tragedier som kunne vært unngått. Det er ikke sånnat hver eneste salamiskive inneholder listeria eller toxoplasmose, men tar du sjansen? Up to you.

Skrevet

Støtter innlegget ditt Mille75! Har vurdert om det egentlig gjør godt å være her inne... Å sende advarsler er jo helt i orden, men det er noe med måten ting blir sagt på. Selv har jeg hatt 2 normale svangerskap, og en SA. De to første svangerskapene leste jeg kun i en bok jeg fikk av legen, men denne gangen har jeg saumfart nettet. Og det er ikke alltid like positivt. Man kan finne mye støtte, hjelp og informasjon, men tror det er lett å "spise" mye av infoen rått- uten å tenke seg om...

I ett forum som dette er jeg enig med deg at det handler om å støtte hverandre, ikke dra hverandre ned og skyve våre bekymringer over på andre. Kanskje det hadde vært en idè å skrive en tydelig overskrift på innleggene våre, sånn at alle kan velge å lese de innleggene de mener de kan takle? Vi er vel alle ekstra sårbare og følsomme i denne perioden, og vi må alle tenke på at ting vi skriver kan såre og skremme andre. Det er jo ikke noe vi ønsker?

Skrevet

Jeg ønsker meg et forum der man kan dele alt, både sorger og gleder- og der man støtter hverandre gjennom både ups and downs. Et utelukkende happy-go-lucky forum er ikke noe for meg, det blir å stikke hodet ned i sanden og flykte fra virkeligheten- som dessverre kan være ganske brutal og dramatisk til tider.

Hvis man skulle følge dine "regler" når det gjelder andre ting her inne også, hadde jo det innebåret at man f.eks IKKE fikk lov til å skrive om SA eller MA heller, fordi dette kan jo i aller høyeste grad skremme andre- og siden antall innlegg om slike aborter er mange titalls fler enn ett enkelt innlegg om salamipølse, er det jo mye lettere å bli nervøs for slikt no enn en enkelt salami-hendelse.

Likevel både tror og håper jeg at folk også husker på de gode oddsene et sv.skap har, jmf den statistikken jeg la ut for et par dager siden- og at man derfor "tåler" å se også slike triste abort-innlegg uten at det ødelegger gleden og spenningen ved det å være gravid! For som sagt, i over 90 % av tilfellene går svangerskapet helt fint, og belønningen for 9 mnd med venting og kvalme, vondter og gleder er jo i de aller, aller fleste tilfeller en frisk, sprell levende liten babytass=)

Og forresten; har man noe å utsette på en spesiell person her inne bør man sende en PM til vedkommende, ikke lage nye tråder i full offentlighet- og synes man at et innlegg bør slettes er den riktige fremgangsmåten å la være å svare på innlegget, og sende en mail til moderator istedet.

Skrevet

FULLSTENDIG enig med jente 10.08 + nyttårsspire.

Ta skittentøysvasken direkte med den det gjelder HI. Jeg syns forumet bør være åpent for alles erfaringer, og at man ikke skal dømme hverandre offentlig.

Skrevet

Hei dere!

Jeg er litt enig med begge sider her...

For det første kan det jo være greit å ta personlige meldinger direkte til den de gjelder.

Jeg synes også at den aktuelle personen det gjalt bør få litt slack ettersom hun sannsynligvis er i sjokk har en sterk sorgreaksjon. Det er derfor kanskje ikke så rart at hun uttrykker seg veldig sterkt, og det kunne kanskje ha vært litt mildere i formen hun fikk tilbakemelding på og/ eller tatt det direkte.

Men når det er sagt så lå jeg våken en del i går og tenkte på om jeg skulle slutte å gå inn her (i alle fall på en stund) ettersom jeg kjenner at jeg blir helt dratt ned av den oppfattede (sikkert ikke i antall innlegg men det jeg fester meg med) overvekten av innlegg hvor noen skriver om de triste nyhetene de har etter ting som gikk galt eller folk som er redd for at det har gått galt. Kjenner at det gjør noe med meg... og jeg blir litt preget. Det smitter rett og slett. Jeg har et svangerskap bak meg og det gjør at jeg kanskje er litt roligere enn en del av de som er førstegangs. Men allikevel ble jeg litt smådeppa av å være inne her i de par siste dagene. Jeg skrev til en at MA ikke var vanlig og at det sikkert ikke var det som skjedde med henne og da svarte hun at det trodde hun ikke på for nesten alle som var her inne hadde opplevd det. Det sier jo også litt...

Jeg forstår jo selvsagt at de som har hatt tøffe opplevelser ønsker å dele dette og få litt trøst og støtte. Og mener ikke at det kun skal være rom for gladmeldinger her, men det har kanskje vært litt i overkant den siste tiden. Eller kanskje er det alltid sånn på 1.trimester?? Var kun litt med på slutten av 3.tri forrige gang.

Det er jo frivillig å være med så kanskje det er bra for noen av oss å vente en liten stund før vi går på?

Skrevet

Det har nok vært litt ekstremt her inne de siste par dagene ja, selv om 1.tri naturlig nok er mer preget av triste nyheter enn senere forum. Men det rare er, synes jeg ihvertfall, at de såkalte glade innleggene ofte får minst respons og synker til bunns av lista ganske fort, mens typiske "kontroversielle" eller triste innlegg ofte er på topp..Og dette er jo noe vi som er her inne har mulighet til å påvirke og forandre, enten ved å dytte på andres glad-innlegg eller lage noen selv=)

Skrevet

jente 10.08 + nyttårsspire!! sier det så fint her at det er unødvendig å tilføye noe. Rett og slett helt enig :)

Skrevet

Jeg sier ikke at man ikke skal kunne dele sorger og gleder og alt mellom himmel og jord. Det er viktig med info og det er vel også derfor de fleste er her. Men at man kanskje tenker seg om 2 eller3 ganger før man lager ett innlegg. At man formulerer seg på en måte som kanskje ikke skremmer vettet av folk. At man leser gjennom det man skriver og tenker på seg selv hvordan man hadde reagert hvis det var du som satt og var redd for å miste.

De aller fleste ganger går det bra. Jeg er 1. gangs, men skal litt til å skremme meg. Jeg blir provosert av innlegg hvor det virker som man ene og alene er ute for å skremme folk. Man kan faktisk opplyse om ting uten å skremme. Bare å velge sine ord med omhu. Og nå snakker jeg generelt om hva som måtte gå galt. Er mange innlegg om MA SA som ikke skremmer, men faktisk er opplysende.

Jeg har ALDRI sagt at man bare skal snakke om det positivet. Hvis man mister av forskjellige årsaker er det viktig å kunne få støtte. Det er også viktig å kunne få ut frustrasjon og kunne få tilbakemeldinger. Men tenk på ordlegging.

Gjest H to the Izzo
Skrevet

Den som bør tenke på hvordan man bør ordlegge seg er du. At en mor som akkurat har mistet barnet sitt velger å ta i bruk ordet "dum" i overskriften provoserer deg så enormt så burde du kanskje gå litt i deg selv og finne ut hvorfor.

Det var på høy tid at noen skrev et innlegg om hvor farlige enkelte bakterier kan være for gravide, for det later til at de færreste er klar over akkurat dette. Man blir kalt hysterisk om man faktisk følger anbefalingene fra mattilsynet, noe som burde være en selvfølge. At en mor som mistet barnet sitt som en følge av at hun ikke fulgte retningslinjene og dermed vil advare andre fortjener ikke å bli hetset for dette i innlegg etter innlegg.

Om du ikke takler å se ordet "dum" på trykk, eller nekter å innse at enkelte bakterier kan skade barnet i magen så får det være din sak. La nå den stakkars kvinnensom mistet barnet sitt få fred nå, og ta med den brennende fakkelen din til et annet korstog.

Skrevet

H to the Izzo: Har du lest hele innleget? Tror kanskje ikke det når du starter innlegget ditt som du gjør.

Gjest H to the Izzo
Skrevet

Ja, jeg har lest alle innleggene, og føler at det slett ikke er jeg som mangler forståelse for hva dette egentlig dreier seg om.

Det siste jeg ønsker er å gå i videre dialog med deg, så jeg foreslår at du og jeg avslutter vår ordutveksling med dette. Jeg håper virkelig at du kan etterstrebe å komme til bunns i denne overreakjonen din slik at ikke flere personer som Karoline vil bli behandlet på denne måten.

Skrevet

Jeg snakker ikke om alle innlegg jeg snakker om hele dette innlegget. Hva avslutter jeg med? Les det før du legger deg ut å kritisere andre.

Skrevet

Nå er det mange som har veldig skarpe tone. Noe som sikkert er lettere siden det er over internett... Men synes mange burde moderere seg litt... Det er folk på begge sider av maskinene her.

Nok har blitt sagt. Mange har litt uslikt syn på dette, men synes personangrepene burde stoppe nå.

Gjest H to the Izzo
Skrevet

Ja, jeg er fullt klar over at du avsluttet hovedinnlegget ditt med at alle, inkludert du selv, burde tenke over ordvalget sitt. Men måten du velger å formulere deg på gjør at det utsagnet virker tomt, og derfor skriver jeg det jeg gjør.

Når det gjelder det at jeg kommenterer dette innlegget og de andre innleggene dine under ett så gjør jeg dette fordi det i hovedsak dreier seg om nøyaktig det samme. Du har bare generalisert mer i dette i et forsøk på å appellere til andre engstelige gravide på et bredere grunnlag, slik jeg ser det, og derfor tillater jeg meg å adressere kjernen i saken slik jeg ser den.

Det er mye ubehaglig som kan skje når en er gravid, men du kan ikke forandre fakta ved å lukke ørene og øynene. Det gjør deg bare uopplyst og ignorant.

Jeg håper alt går bra med ditt svangerskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...