Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 30, hva skjer hvis jeg plutselig kjenner at jeg skal føde, men at fosteret ikke har lagt seg med hode ned enda?

Føder man likevel på en naturlig måte, og kanskje risikerer at fosteret sitter fast med hode tilslutt, eller tar de keisersnitt i full fart??

Det er jo ikke tid til det da...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141266827-for-tidlig-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egentlig burde du vel snakke med jordmor/lege om dette, han/hun vil nok berolige deg...

Jeg ser du har postet dette på et annet forum også. Som du fikk svar om der, er det for det første ikke stor sannsynlighet for at du vil føde prematurt! Skulle fødselen starte før tiden, vil det i de fleste tilfeller for førstegangsfødende være god tid til å ta de nødvendige undersøkelsene (røntgen av bekken, sjekke hvor stort barnet er) under fødselen, for å se om alt ligger til rette for en vaginal fødsel i seteleie. Er det tverrleie, blir det keisersnitt. Hvis fødselen starter altfor tidlig (for eksempel hvis den skulle starte nå), eller hvis barnet er veldig lite, vil det uansett bli keisersnitt hvis det er seteleie. Dette har sykehusene gode klare rutiner på.

Hvis hodet sitter fast under en setefødsel, kan man ikke ta keisersnitt - da MÅ barnet ut den "riktige veien". Hodet er jo den største delen av babyen, og man kan ikke presse hele babyen inn i livmora igjen for å ta keisersnitt. De har tenger for å få barnet ut pluss diverse grep/vendinger. Grunnen til at man har forutsetninger for vaginal fødsel (for eksempel store nok bekkenmål, og ikke for stort barn) er jo nettopp for å hindre at dette skjer, for det er noe av det verste som kan skje under en setefødsel.

Siden det er svært usannsynlig at dette vil skje med deg, håper jeg du klarer å legge frykten bak deg! Er det andre ting du går rundt og tenker på også? Snakk med jordmor om det. Husk at de fleste fødsler er helt normale - og det sier jeg selv om min fødsel absolutt ikke var det. :) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...