Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #1 Skrevet 12. januar 2010 Noen som kan hjelpe meg med den dårlige samvittigheta? Jeg sliter noe så inni granskauen med meg selv etter at vi begynte å gi mme (jeg vet det er teit). Tanker jeg absolutt ikke vil ha plager meg. "Han hadde det bedre da han fikk morsmelk, han gulper så mye nå, han bæsjer et helt trailerlass om dagen"... Noen som har hatt det slik? Jeg vil så gjerne gi gutten melka mi! Det er bare så smertefullt at jeg holder det ikke ut. Sukk...
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #2 Skrevet 13. januar 2010 Haha, tipper trailerlass er en smule overdrevet:) Min får fortsatt brystmelk men gulper som bare det, lell. Stort sett blod, da, men masse gulping.. Det er så vondt at jeg griner ved hver amming, men kan ikke bare kutte rett ut heller, det er like vondt.. Vil bare si at det er kun DU som kan gjøre noe med den dårlige samvittigheten din. Du må rett og slett akseptere at slik ble det og ferdig med det. Tving vekk negative tanker med en gang de dukker opp, ikke rot deg inn i disse "dette-hadde-sikkert-ikke-skjedd-hvis-jeg-hadde-ammet"-tankene. Det beste for barnet er en fornøyd og god mor, ikke en som enten griner fordi hun ammer og det er vondt, eller en som sturer fordi hun gir mme og ikke er fornøyd med det heller. Kos deg heller!
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 13. januar 2010 #3 Skrevet 13. januar 2010 Jeg kjenner meg igjen i den dårlige samvittigheten, HI. Fikk ikke til å amme førstemann, prøvde igjen nå med andremann, men det gikk ikke denne gangen heller. Første gang slet jeg mye med dårlig samvittighet. En god blanding av sliten mor, masse hormoner og en haug med barseltårer. Før andremann ble født var jeg bestemt på å prøve amming igjen, men jeg skulle ikke få like dårlig samvittighet og føle meg mislykket som sist dersom det ikke gikk. Lettere sagt enn gjort... Hadde like dårlig samvittighet og følelsen av å mislykkes denne gangen. Det jeg mener å si er at det nok er ganske vanlig å få dårlig samvittighet når man til slutt må slutte ammingen og gå helt over til flaske. Jeg følte det som et veldig stort nederlag... Men det går over. Tok lang tid før det gikk over med førstemann, denne gangen gikk det litt raskere. Gulping blir det nå litt av og bæsj også, men sånn er det nå bare:) Når man ser at babyen er fornøyd og vokser og legger på seg og barseltårer og hormoner er ute av kroppen, så går det helt fint:) Babyen din klarer seg like fint som alle andre babyer:) Som anonym over sier, tenk positivt og kos deg med babyen din! Klem
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #4 Skrevet 13. januar 2010 Takk skal dere ha, jenter. Dette hjalp...
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2010 #5 Skrevet 14. januar 2010 Prøv å bytt mme merke. Det kan gjøre stor forskjell på gulp og mage!
blomstre Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Mamming er viktigere enn amming! - Denne setningen kan vel ikke gjentas ofte nok. Morsmelk er det beste for barnet sier de fleste. Men dette er jo bare sant dersom ammingen fungerer. Morsmelk er slettes ikke alltid det beste. Et barn skal da ha så utrolig mye mer enn bare mat. Og når det å få i ungen mat begynner å gå utover alt det andre så er ikke lenger morsmelk best! Morsmelkerstatning (mme) er i dag et fullgodt alternativ til morsmelk. Det er utformet strenge retningslinjer for hvordan morsmelkserstatningen skal være sammensatt. Kvaliteten på morsmelkerstatningene som selges i dag er mye bedre enn produktene som fantes på markedet tidligere. Fordeler med mme: - Far kan ta like mye del i matingen og tidlig knytte like nær bånd til barnet som mor (nærheten kommer ikke gratis som ved amming, men de færreste setter da babyen til å spise selv, mating med flaske er en like nær opplevelse, og de fleste søker ro og øyekontakt i matesituasjonen selv med flaske) - Mme inneholder ikke miljøgifter som morsmelk kan inneholde (dagens flasker skal nå være giftfrie – bytt ut skadede smukker og flasker!). - Flaskebarn sover ofte lenger om gangen. God søvnkvalitet er utrolig viktig, og her ser det ut til at flaskebarn kan ha bedre vilkår enn brystbarn... Når det gjelder gulping, så er det ganske naturlig at de gulper mer når de går over fra bryst til flaske. Melken kommer mye lettere ut av flasken slik at de er lett for de å overspise (noe traileralassene i bleia også tyder på :-)). Dette går seg mest sansynelig til ettersom han blir vandt til flasken (hvis ikke så får du spørre her inne igjen, masse gode råd å få). Ting man bør passe på når man går over fra bryst til flaske er at barnet ikke skal ligge flatt når du mater det, gjerne litt mer oppreist enn du ville hatt det når det ble ammet. Man bør også ta rapepauser underveis (noe som ofte blir naturlig i ammesituasjon når man bytter fra et bryst til et annet - ikke bra å ta hele flaske i en jafs...). Til slutt, ingen grunn til dårlig samvittighet. Som god mor velger du den løsningen som totalt sett er best for deg og dine! :-)
stasimor0603 Skrevet 15. januar 2010 #7 Skrevet 15. januar 2010 tusen takk blomstre:-) det hjalp litt på den dårlige samvitigheten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå