Gå til innhold

Kan man bade i basseng????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest en el annen plass at gravide skal være forsiktige med å bade i et varmt kar, spesielt den første tiden..

Badekar holde jeg meg unna, men er d noen som vet hvordan d er med basseng?? har en sønn på 1år som eeelsker å være i bassenget,og siden han er så liten vil vi selfølgelig oppholde oss i d lille barnebassenget som er oppvarmet..

Jeg er straks 9uker på vei,og leser jo også at slimproppen dannes etterhvert for å lukke for bakterier osv..Hvordan er dette med bakterier i underlivet når vi sitter i et basseng da??? Håper noen vet noe om dette å kan hjelpe,vil så gjerne glede gullet mitt med bassengkos <3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man bør være forsiktig med og kanskje helst unngå boblebad (spesielt offentlige bør man unngå pga bakterier +)og badestamper som er veldig varme, og spesielt boblene i boblebad (var noe med vibrasjonene osv..?)...

Det som kan være farlig er om fosteret blir overopphetet... Så kanskje lurt å droppe badstua..

Bading i svømmehall og basseng er ikke farlig. Det er jo mange gravide som trener i basseng og egne timer for dette, så det skal du ikke tenke på. Bare vær nøye med hygienen, kanskje litt ekstra nå som du er gravid ettersom du er mer utsatt for infeksjoner ol.

(jeg er ingen fasit, men det er hvertfall dette jeg har lært meg:))

Skrevet

Jeg har fått beskjed på å holde meg unna basseng og karbad de første 12 ukene og etter at slimproppen har gått senere i savngerskapet.

Skrevet

tusen takk, blir så glad når noen gidder ta seg tid til å svare :)) syns d er så mye fæle diskusjoner innpå her,utrolig hva enkelte får seg til å skrive! mn nå spora jeg litt av...

ekstra hissig for tiden..huff..

men nøye med hygienen,man dusjer jo både før å etter bassenget, bør jeg vaske/spyle underlivet ekstra godt? litt teit spm..:P

Veit faktisk ikke hvor varmt barnebassenget er,mn d finner jeg jo ut.. så får jeg heller gå over i d store bassenget hvis jeg tror d blir for varmt :)

Skrevet

Siden du har fått to litt forskjellige svar her, så kan du jo bare for å være helt sikker, ta en telefon til jordmor/legen din og høre? :)

Skrevet

hmm..d var d jeg lurte på,surra litt i bakhodet..:( vi har planlagt å dra på bassengtur den helga jeg er 11 og en halv uke på vei.. bor langt unna sånne fasiliteter,så blir lenge til neste gang d passer at vi kan dra.."/

hva tror dere om d da? bør jeg satse på å være HELT safe å holde meg hjemme?

Skrevet

Grunnen til at man ikke bør bade i offentlige boblebad er risikoen for at bakterier i vannet skal kunne føre til en infeksjon i underlivet til den gravide, og dermed abort. Om varme barnebasseng blir det samme vet jeg ikke, for dette m boblebasseng har vel noe med at vannet blir dårlig sirkulert og stillestående i rørene-- ergo økt bakterievekst. Vanlig basseng er OK tror jeg=)

Skrevet

Tror nok jeg hadde tatt sjansen når jeg var over 11 uker :-)

Ha det gøy :-)

Skrevet

Fant dette nå:

Bading i svangerskapet

Mange gravide har spørsmål om hvorvidt de kan nyte sommeren med svømming og bading under svangerskapet. Professor Babill Stray-Pedersen har svarene.

Kan jeg fortsette å svømme under graviditet?

Svømming er ofte en god form for trening. Du beveger hele kroppen og dette er sunt.

Etter at magen din er blitt stor, kan imidlertid brystsvømming være en belastning for korsryggen hvis du ikke har spesielt god teknikk. Du bør derfor helst svømme på ryggen eller crawle. Unngå svømming i offentlig basseng de siste ukene av svangerskapet og de første ukene etter fødselen. Infeksjonsfaren er i denne tiden større enn ellers, men du kan gjerne ta karbad hjemme.

Vannet bør ikke være for varmt fordi dette kan gi overoppheting av kroppen. Fosteret i mors liv har som regel 1 grad Celsius høyere temperatur enn mor har. Dessuten tar det lengre tid før temperaturen synker hos et foster. Ellers er det jo velkjent at et varmt bad eller en varm dusj lindrer smerter, slik at mange fødeavdelinger bruker dette som en avslapningsmetode under fødselen. Du kan derfor trygt bade.

Dersom du har komplikasjoner med blødning, er situasjonen en annen. Da kan bakterier fra badevannet komme opp i livmoren din. Dette er grunnen til at vi fraråder svømming og bading i slike tilfeller.

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=1530:christian-anker&catid=129&Itemid=81

Skrevet

Tusen takk!! så snlt av dere å hjelpe med råd og info :)))

Skrevet

Kjekt med det lange svaret til sist, gjorde meg litt tryggere.....Uuuul, blir så utrolig engstelig når jeg leser at man ikke skal bade, og ikke gjøre det ene og det andre. Min lille knott ble til i Tanzania, og oppholdte meg da de to første månedene av svangerskapet i et klima på 35 til 40 plussgrader, med masse mat som kunne være luguber, for ikke å snakke om ekstra spenstige sykdommer som Malaria og Dengufeber susende rundt i form av mygg. På toppen av det hele badet jeg i kroppstemperet sjøvann som sikkert myldret av bakterier. Alt dette før jeg egentlig visste om det som var på gang inni meg. Du snakker om angst når jeg fant ut av det!

Hormonene spiller nok kraftig inn, kjenner ikke meg selv igjen i forhold til det å bekymre seg så voldsomt om ting. Har forsøkt å si til meg selv at kvinner har født velskapte, flotte barn i Tanzania siden tidenes morgen, og at det sikkert går bra med meg også. Men det er akkurat som det lister seg ut av hodet mitt igjen straks jeg mister konsentrasjonen, og så begynner jeg å grine fordi det kan være kjipt å bade i basseng når jeg har utsatt meg for langt verre ting. Huff...ble litt klagete det her. Er dere like engstelige som meg jenter?

Skrevet

Jeg bader hvertfall å hverken lege eller jordmor har sakt noe på det.. vesla elsker å bade så vi er en del gangen på vannkanten, både i det kalde og det varme bassenge, hun liker også boblebadet, men da sitter jeg på kanten med vann opp til knærene, mens hun og pappaen sitter nedi, så går jeg om det blir for varmt på bena.. har badte flere ganger nå tidlig i svangerskapet og som sagt har ikke legen sakt noe på det, gjorde det også med eldste..

Skrevet

Har aldri falt meg inn at det ikke er bra å bade?? Er ikke det bare dunn trim da?? Å bade i badekar når det er så kaldt er jo bare deilig :) Da slapper jeg av aller best!! Så jeg har bada mange ganger...

Tipper mange sir forskjellige ting om dette... Noe kan kanskje bli for overdrevet "hysteri" hvis dere sjønner?? Men selvfølgelig vil vi jo være forsiktige siden vi bærer på et liv, men de burde jo vært enige da vertfall... for det virker de ikke som de er... jaja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...