Gå til innhold

Hva gjør deres små så langt?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er litt spent på hva andre på samme alder gjør nå:

Vår lille gutt er født 7.juli og han gjør dette så langt:

Aktivitet:

*snur seg rundt fra rygg til mage, høyre og venstre

*begynner nå å snu seg rundt sin egen akse når han ligger på magen og strekker seg etter leker (selv om han ikke synes det er direkte gøy å ikke få lekene i handa..hihi)

*han har begynt å løfte litt på rumpa, men har langt igjen for å komme opp på alle 4

*hviler seg mest på albuene når han ligger på magen, men strekker seg av og til.

*ligger å spiser på tærne sine når han er på stellebordet (så søt atte).

*er veldig stille; snakker mest på natta eller når han våkner på dagen og ligger i senga si å venter på å bli hentet, eller det kan komme ei kule med mye prat i ny og ne.

Søvn:

2-3 lurer pr dag. Ca 30-45 min formiddag, av og til ca 1 time midt på dagen og 1-2 timer på ettermiddag. Legger seg ca 20.00 og sover til ca 9 om morgenen, med 2 nattmåltider ca kl 2-3 og 5-6.

Mat:

*fullammet fram til jula, og begynte med litt små smaksprøver da. Han elsker risgrøt og fruktpurre, grynter på nesa av havregrøt og middagssmaksprøver: en skikkelig søtmoms.

*får pupp 2 ganger om natta, i tillegg til 5 måltider ca på dagen.

Spent på hva andre gjør :)

Fortsetter under...

Så gøy å se hva andres barn gjør!

Tassen 6 mnd 26 jan gjør

-suger på terne

-snurrer fra rygg og tilbake

-snurrer rundt i sirkel både på mage og rygg

-"krabber" bakover

.har kjønt at det går ann å hvile når han er på magen

-snakker, blabla, heijheij, bæbæ, lalabjala(noe i den duren)

-blir sint når det ikke er mer mat eller han ikke får tak i lekene

-letterkuler når vi tar hodet vårt på magen hans

-spiser på alt som er å få tak i

Søvn:

-nå sovner han ca 2330-0100

-våkner 1-2 ganger for pupp

-sover ca 10-12 timer

dagene er forskjellige hver dag men ca 3 powernapper på på en halvtime/time

Mat

-mm

-startet med maisgrøt for ca 2 uker siden -han elsker det- skal prøve med andre ting snart, må bare få litt insirasjon på den andre tråden

-grøt ca 13 og 21

-masse mm

Gutten vår ble født 11 Juli :)

I dag tidlig merka jeg at den ene tanna hans har bryti ut :D Venter i spenning på den andre hehe.

Aktivitet:

*Snur seg fra mage til rygg (begge veier)

*Snur seg fra rygg til mage, kun mot venstre men prøver seg mot høyre.

* Snurer rundt i ring både på magen og på ryggen

*Når han ligger på magen strekker han armene ut til sidene, legger hodet ned å løfter på rompa hehe. Tror han prøver å krabbe, har bare ikke forstått dette med å sammarbeide med armer og ben :P

*Har begynnt å nappe seg i tærne.

*Tar seg selv på rompa når han ligger på stellebordet, så man må være kjapp når det er bæsjebleier hehe.

*Lager blanding av knurre-knirke-bil-lyder når vi sitter i bilen, og når han er trøtt hehe.

*Elsker å rope å le.

*Får latterkrampe når vi blåser han på magen.

*Elsker å se på lys. Og elsker å se seg selv i speilet.

Søvn:

Jobber med å komme inn i rutine igjen etter at vi har vært en del bortreist. Men er stort sett to lurer på dagen.

Før *tann-problemene* Pleide han å sovne i 19.00 tiden å sove hele natten. Men nå kan klokka bli alt fra 18.30 - 22.30 før han sovner. Klør sånn i munnen stakkars. Men sover stort sett hele natta. Om morgenen våkner han alt fra 06.00 - 08.30

Mat:

Ammer til frokos.

Grøt ca 11.00 Med enten sviskemos eller fruktmos til desert.

Har begynnt med middagsglass til lunsj, med fruktmos til desert.

Grøt ca en time før kvelds-stellet starter, med sviskemos til desert

Så er det amming til kvelds og litt mme hvis han ikke er helt mett når han har *tømt* meg.

Ammer også etter hvert måltid i løpet av dagen.

Er så utrolig glad for at det er så lett å gi han mat. Han elsker mat hehe. Eneste han absolutt ikke vil ha er Hipp sin maisgrøt.

Er så gøy å følge utviklingen :D

Lille tryll er født 5.juli.

Aktivitet:

-Ruller fra mage til rygg og rygg til mage, høyre og venstre

-Åler/kryper framover i full fart (til kattens store frustrasjon ;o)

-Spiser på tærne sine

-Bytter grep på ting hun holder og snur og vender på de. Alt skal inn i munnen.

-Får knærne under seg i mageleie, men kommer ikke helt opp i krabbestilling

-Sier aaaaeeeeeeeeooooooooæææææ, brrrrrrrrrrrr og dadadada :o)

-Har ikke lenger tid til å sitte på fanget og kose, skal bare være på gulvet og utforske alt det spennende som finnes her i verden

Søvn:

2-3 lurer på dagen. Varer alt fra 40 min. til over 2 timer. Sovner for natten ca 19.30. Har sovet rundt noen ganger, men den nye trenden (etter tenner og juleferie hjemmefra) er å våkne for kosepupp ca hver annen time.

Mat:

Pupp og grøt til frokost. Har såvidt begynt på smaksprøver på middag. Gir det i 12-13-tida. Og Grøt til kvelds. Gir fruktmos, sviskemos eller skrapet banan etter alle måltider, samt vann. Får som regel pupp i forkant. Får også pupp etter ønske og behov resten av dagen. Virker interessert i det meste hun får av mat :o)

Vår gutt ble 6 mnd igår og han kan:

- løfte godt på rumpa når han ligger på magen

- snur seg rundt sin egen akse på magen

- spiser på tærne sine

- snakker masse

- klarer ikke helt å snu seg fra rygg til mage ennå men ligger mye med form som en banan og strekker seg etter leker

- elsker å hoppe

- holder veldig godt på leker og kan bytte de fra hånd til hånd

Søvn:

3 lurer om dagen, stort sett 30-45 min, men kan slå til med 1-1,5 time innimellom. Legger seg kl 19 +- 1/2 time. Våkner noen ganger om kvelden men lett å få til å sovne igjen. Ammes ca 2 ganger om natten. Våkner ca mellom kl 0630-0700.

Mat:

Får grøt morgen og kveld. Ammer først så han spiser sjeldent en full porsjon. Har begynt med litt smaksprøver på middag i 14-15 tiden. Merker at han syns det er mer spennende med fast føde enn med pupp så han spiser ikke like godt av meg lenger..

Han har sovet på eget rom i 3 netter nå og det fungerer kjempebra :)

Lillebror er født 1.juli

Aktivitet:

- snur seg fra rygg til mage - begge veier

- snur seg fra mage til rygg - begge veier

- snurrer rundt seg selv på gulvet

- aker seg bakover

- løfter seg opp på strake armer og prøver å dra opp rumpa samtidig - umulig foreløpig

- strekker seg alle veier på stellebrodet - spesielt for å "passe på" og å dra i utstyret sitt

- prøver fortvilet å dra seg opp i sittende stilling når han halvligger mot en pute i sofaen

- frøser og spytter

- babler "eieiei, dididi, bababa"

Mat

Ammer fortsatt

Halv porsjon grøt til frokost, mm først

Fruktpure eller grønnsaksmos eller skrapet frukt til lunsj, mm

Hel porsjon grøt til kvelds, mm

Ammer innimellom alt dette

Søvn:

2 tenner ankommet, flere på tur og søvnen er preget av dette.

Sover to blunder på dagen, 45 min og 1,5t

Natten er et sant kaos, men natt fra 19-7. Ammer sikkert 6 ganger for tiden om natten...

Annonse

Knerten er født 10. juli og gjør følgende:

- ruller rygg mage, begge veier men oftest venstre

- har de siste par ukene rullet mage rygg et par ganger, men ikke så poppis ennå tydeligvis

- drar seg rundt i ring når han ligger på magen

- heiser seg på strake armer når han ligger på magen. Løfter opp overkroppen til rett nedenfor navlen.

- spiser på tærne

- snakker masse, det siste som er inn er gaping og en lyd som minner om "bofbof". Ellers masse andre lyder og gurlgling

Søvn:

- Sover som regel 2 lurer (ca 10 og 13.30) som er på alt fra 45 min til 2 timer. Om begge disse blir veldig korte så får han gjerne en 3. lur på 30 min.

- Legges en gang mellom 19 og 20, står opp kl 8 (+/- 30 min). Får av og til pupp i 6 tiden og sover noen ganger helt til morningen. Må ofte innom et par ganger å putte i smokk.

Mat

- begynte med grøt rundt 4mnd, hadde ikke nok til å fulamme og han drakk alt for mye mme.

- nå får han halv porsjon grøt til frokost + mme (ca 8.30)

- fruktmos med grøtpulver evt most avokado til lunch, evt andre ting vi finner på + vann (ca 12)

- grønnsaksmos evt glass til middag + vann. Lagde i dag for første gang full middag (bolognese) selv (ca 15.30).

- grøt + mme til kvelds (ca 18.00)

Ammer før hvert måltid

Hei

Lillegutt ble 6 mnd 11 januar.

Snur seg fra rygg til mage begge veier.

snur seg rundt når han ligger på magen.

Skyver seg bakover.

Leker meg tærne sine.

prøver å krabbe men får det ikke helt til enda.

Biter på alt han får tak i.

Vil helst leke med alt annet enn lekene sine, helst tv kontroll blader osv.

Elsker å danse, spreller med armer å ben når vi synger. Det er det morrsomste han vet:)

Elsker tit tei leken.

Snakker masse om morgenen i senga si, og noe på dagen.

Er heldig hissig, blir fort irritert når han ikke får det som han vil.

søvn:

Sover tre ganger på dagen, alt fra 30 min til 1,5 timer.

Legger seg 18.30 og sover til alt fra 06.30 til 08.00 på morningen.

Mat:

Får grøt og mme på morgenen

mme til lunsj

mme og middag kl: 13.00

mme kl:16.00

grøt og mme til kvelds.

Han elsker grøt og middag er helt greit:)

Sluttet med mat på natta uka før han ble 4 mnd.

Han har fått en tann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...