Nutta25 Skrevet 12. januar 2010 #1 Skrevet 12. januar 2010 Okey,nå skal jeg prøve å forklare..Noe jeg ikke er så god på..hehe... Har en gutt på snart 4 mnd. Idag når han lå på stellebordet for morgen stell skjedde det noe rart..nesten så jeg ble litt skremt igrunn! Altså,han har ligget på stellebordet en stund,vi skravla og brukte litt tid. Akkurat når jeg hadde fått på han bleia så skjedde det:Han slo ut med begge arma( akkurat som når de skvetter) ble helt rød i panna og rundt øynene,hiksta etter pust ett par ganger også kom det ett sinnsykt hyl skrik. Aldri hørt han skrike sånn...akkurat som om han hadde kjempe smerter eller noe..2 ganger skjedde det..også skjedde det igjen i kveld på stellebordet.. Hva i all verden kan det være??? Ble nesten litt redd..forta meg å ta han opp..han skrek en liten stund til men så roet han seg..nesten så jeg ikke turte å legge han ned igjen for å ta på klærne.. Noen som har opplevd noe lignende?!! Hilsen bekymra mamma
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 12. januar 2010 #2 Skrevet 12. januar 2010 Vet ikke om det er det samme, men tassen her har noen få ganger gulpet litt mend han har ligget på ryggen. Ikke nok til at det har kommet ut, men at han har fått det i vrangen og har slått ut med armene og kavet villt for å få igjen pusten. Er ekkelt når det har skjedd, men har gått over med en gang jeg har tatt han opp. Kan det være det som har skjedd med babyen din også? Og at han har begynt å gråte fordi det har vært så skremmende/ubehagelig?
Nutta25 Skrevet 12. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 12. januar 2010 Han gulper ofte når han ligger ja..men det var ikke det idag..
Peders mamma Skrevet 13. januar 2010 #4 Skrevet 13. januar 2010 Min lillemann gjør eller gjorde slik da han ble redd, ofte om han lå å veiva med armene og slikt, så kunne det hende han bikka litt(mista balansen) eller hva jeg skal kalle det. Akkurat slik du beskriver, ut med armene og noen små lyder og vræææl.
nea80 Skrevet 13. januar 2010 #5 Skrevet 13. januar 2010 Han har ikke sår som kan svi, om du f.eks. hadde smurt salve, eller at bleia kom borti noe? Mi reagerte sånn ved bad/stell en dag, dagen etter så jeg at hun var sår i to hudfolder og det var tydelig ubehagelig når jeg vaska der.
Krillemamma Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Litt seint svar, men så ikke innlegget før nå. Det samme skjedde med dattera mi to kvelder før nyttårsaften. Det skjedde på samme måten flere ganger, kombinert med masse gulp og skriking i etterkant. Første kvelden ringte vi hver våre mammaer som vi satset på hadde erfaring nok til å svare. De anbefalte oss å slappe av, men å følge med. Neste kveld skjedde det samme, med enda mer gulp og skriking. Vi ringte legevakten, og de ville se på henne mtp hun bare var 9 uker gammel. Legen forklarte etter vi hadde forklart situasjonen at det mest sannsynlig var dykker-refleksen som var blitt utløst. Det var den refleksen som gjør at babyer kan holde pusten under vann, og var ganske ufarlig. Gjennom natten og utover neste dag skjedde det et par ganger til. Hun var i tillegg slapp og sov mye på morrakvisten. Hun kjentes også varm ut så målte temperaturen til 39,1. Ringte legevakten igjen, og etter en vurdering ble vi sendt til sykehuset for å diskutere det med dem der. Nå var det helst på grunn av feberen altså, skal ikke skremme deg! Feberen bare økte og hun ble tilslutt diagnostisert med nyrebekkenbetennelse. Etter behandlingen i fem døgn på sykehuset ble hun frisk, og har ikke hatt disse "anfallene" igjen. Legene mente at jo, det var dykkerefleksen som ble løst ut. Men det var nok pga sykdommen at hun på en måte ikke fikk "svelget unna" det som var av gulp og sånt, og at refleksen derfor løste seg ut. Så vil trøste deg med at det nok ikke er noenting galt, men at du kan godt følge med på andre sykdomstegn, som feber, slapphet, ikke spiser godt, osv. da det var sykdom som forårsaket dette.
ifie Skrevet 14. januar 2010 #7 Skrevet 14. januar 2010 Vi har opplevd noe lignende, men uten skrik på slutten! Første gangen var da jeg gikk ned trappa hjemme hos mamma. Nesten nede slo lillebror ut med armene og ble stiv som en stokk. Rødsprengt i ansiktet! Men så slappet han av igjen like fort. Bli og fornøyd Dette skjedde igjen et par ganger på stellebordet. Jeg bare tok han rett opp og automatisk begynte å bysse. Bli og fornøyd igjen Pappan har også opplevd det en gang eller to på stellebordet. Nå er han 4,5 mnd og vi har ikke opplevd det på lenge. Mamma minnte meg på at storebror også gjorde dette et par ganger i treppen da han var baby. Vi har konkludert med at de har fått en følelse av å falle når vi har gått i trappen. Hvorfor dette har skjedd på stelelborde, aner jeg virkelig ikke!
Suretær Skrevet 15. januar 2010 #8 Skrevet 15. januar 2010 Vår gutt gjorde dette mange ganger i starten. Første gang fikk vi sjokk og spurte på sykehuset da vi allikevel skulle inn til kontroll med ham pga noe annet. De sa at det er bare fordi de "mister kontrollen" et øyeblikk, og ikke farlig overhodet. Det man skal gjøre er å hurtig samle armene deres, ta dem forsiktig opp og holde dem inntil kroppen så de kjenner kontakt. Viktig å først samle armene til babyen, da får de igjen kontrollen. Det er også viktig at man ikke selv blir forskrekket eller stresset, da tror babyen selv det er noe i veien. Bare late som ingenting, gjøre som beskrevet over og snakke rolig til dem. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå