Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Hvor lenge har CFC åpent på telefon?? Hvis jeg har eggløsning på kvelden (men ikke neste morgen) skal jeg da ringe på kvelden eller må jeg vente til neste morgen? Hvis CFC ikke er åpne om kvelden og jeg må vente med å ringe til neste morgen bør jeg da allerede ha bestillt flybillett på morgenflyet (regner med at jeg må reise dagen etter jeg hadde positiv test på kvelden, eller.....) ??

Blir litt forvirret av dette jeg ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141265039-eggl%C3%B8sning-og-telefon-til-cfc/
Del på andre sider

Fortsetter under...

CFC ber deg kun teste om morgenen, og ved positiv test ønsker de deg ned dagen etterpå. Om du likevel tester om kvelden regner de først fra neste morgen, dvs at du inseminerer 1,5 døgn etter positiv test på kveld, og 1 døgn etter positiv test på morgen.

Dette er litt annerledes enn på Stork, men jeg har blitt gravid to ganer ved CFC så for meg fungerte dette.

Ja, på Stork er det helt annerledes. Der får jeg beskjed om at jeg skal teste både morgen og kveld. Hvis jeg er positiv på kvelden skal jeg reise ned dagen etter og positiv på morgenen så reise med en gang. Rart at de praktiserer så forskjellig, og hva som er mest riktig?

Det er jo egentlig umulig å si. Tror egentlig det er individuelt.

Derfor angrer jeg for min del at jeg ikke begynte med el.sprøyter med en gang.

For min del passet tydeligvis CFC best.

Hadde tre resultatløse forsøk på Stork, og ble gravid på CFC.

Og jeg tester stort sett alltid pos om kvelden. Så om jeg hadde vært hos Stork fremdeles ville jeg vært nede en dag før.

Scanning og el-sprøyte! :)

Hei igjen!

Ja dette er litt rart, for jeg fikk også beskjed fra CFC å teste på morgene men etter et veldig godt tips fra johmon testet jeg en gang på kvelden også og fikk da positiv men var som sagt negativ morgenen etter. Dersom jeg hadde gjort som CFC sa og bare testet på morgenen hadde jeg ikke visst at jeg hadde hatt eggløsning i det heletatt. Å bli inseminert 1.5 døgn etter eggløsning høres litt lenge ut, eller??? Hvem og når bestemmes det at man kan begynne på el.sprøyte?

Eggløsningstestene sjekker jo bare for om man får LH-stigningen som setter i gang eggløsningen. Noen sier at det er den første stigningen som setter i gang selve eggløsningen, og at den kommer 12-36 timer etterpå (http://pernille.info/egglosning.htm), mens andre sier at eggløsningen kan ta lenger tid enn dette, og at du ikke vet at du har hatt eggløsning før LH-verdiene har sunket igjen. Vet ikke helt hvor mye lit jeg setter til den siste forklaringen, har ikke sett det dokumentert noe sted, men det er det kanskje andre her som har gjort?

Innen du kan måle at LH-verdiene har sunket igjen, kan det jo være for seint for oss danmarksfarere å "ringe inn", så det fungerer vel i alle fall best for de som prøver med en mann :) Når det er sagt, forteller min egen kroppsfølelse meg at "Stork-metoden" (altså inseminasjon dagen etter hvis du får positiv test på kvelden, og inseminasjon samme dag hvis du får pos test på morgenen) er litt i kjappeste laget...

Denne syklusen fikk jeg pos EL-test et par dager før vanlig, så jeg håper kanskje jeg har hatt en litt kjappere syklus denne gangen, og dermed forhåpentligvis har truffet blink..? *kryssefingrene* Hvis det ikke blir positivt resultat denne gangen heller (bank i bordet! man blir litt vel overtroisk av denne prosessen, hehe), tror jeg at jeg skal prøve "CFC-metoden", altså inseminasjon 1,5 eller 1 dag etterpå, pga den vage følelsen jeg får av at det tar litt lengre tid før jeg får eggløsning. Men all den tid jeg aldri har blitt scannet (bruker Stork), blir jo dette bare synsing :)

Annonse

Men, altså, det jeg egentlig skulle si før jeg rotet meg langt inn i min egen syklus (heh...), var at all den tid Stork lykkes i å gjøre "normalt" mange gravide, tror jeg rett og slett det er ganske individuelt hvor fort man får eggløsning etter LH-stigning. Dermed må man bare prøve seg fram, rett og slett (Stork oppfordrer jo også til å følge sin egen kroppsfølelse om den sier noe annet enn de anbefaler). Scanning ville jo selvsagt hjulpet, så jeg kommer nok ikke til å fortsette hvor mange ganger som helst på denne måten :)

Her kommer jeg med Clearblue-pratet mitt igjen. Har reklamert for Clearblues monitor utallige ganger på denne siden, he-he.

CB Monitor viser hvor nærme du er eggløsning, eller rettere sagt, at hormonverdiene dine stiger. Slik at ca tre dager ca før jeg skulle reise, fikk jeg varsel om at eggløsning var på gang i form av en "strek" på monitoren. Så ble det to streker etter en dag eller to (flere hormoner). Da visste jeg at det mest sannsynlig ville gi fullt utslag (tre streker) en dag (eller to) etter. Da begynte jeg å bruke vanlig Clearblue stick på kveldene i tillegg til morgentestingen, for å sikre meg.

Jeg ble scannet de tre siste av de seks gangene jeg var hos CFC. De sa hver gang at jeg hadde perfekt timing. Jeg var aldri hos gyn for scanning eller tok sprøyter i forkant av Danmarksturene mine i perioden jeg prøvde å bli gravid med ins.

Monitoren er dyr og det er de spesielle sticksene man må bruke til den også, men de pengene tror jeg at jeg sparte inn på seks forsøk. Jeg kastet jo aldri bort penger på dyre vanlige eggløsningstester i angst for å gå glipp av en eggløsning.

Jeg har uregelmessig syklus. Derfor gjorde det også godt å overlate styringen til monitoren. Jeg mistet aldri en mulighet fordi eggløsningen kom noen dager tidligere en måned.

Lykke til uansett hvilken løsning du finner er best for deg!

Hei Tamsin!

Jeg husker ikke hvilket apotek jeg brukte, men antagelig på Grønland, Oslo City, Jernbanetorget eller på Oslo S. Det er de apotekene jeg sokner til. De ligger ofte ikke fremme, tror at det kan være pga prisen? Så spør etter dem. Er noen apotek du får rabatt hos dersom du melder deg inn i klubb hos dem. Jeg visste ikke da da jeg kjøpte, kunne spart noen hundrelapper om jeg hadde visste det - om jeg minnes rett.

Håper den funker like bra for deg som for meg : )

Ja, jeg også har sett etter sånne. Utsolgt overalt jo.

Fant dette på nettet da, hos lommelegen:

I motsetning til graviditetstester som man skal ta på morgenen da urinen er mest konsentrert og inneholder mest hCG, skal eggløsningstester tas på ettermiddagen/kvelden. Kroppen produserer mest av LH utover ettermiddagen.

Rart man blir forvirret. Fortsettet å teste dag og kveld jeg. Begynner å teste i morgen, så kanskje det blir en tur til Danmark i uka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...