Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 12. januar 2010 #1 Skrevet 12. januar 2010 Her jobber jeg 07.30-16.00 fra mandag- torsdag. 07.30-13.00 fredager. Fy fader! Vekke Iris klokka 06.15-06.30 hver morgen, se at hun er trøtt, sliter med å få opp øynene. Stå utenfor bhg å vente til de åpner så jeg nærmest kan slenge henne inn døra der, for å rase på jobb til 7.30! Hente henne nesten sist rundt 16.15-16.20... Være hjemme etter 20-30 min da. Hive i seg middagen og la henne leke før det er kvelds og natta mellom 18.30 og 19.00! Herregud! Hvordan klarer dere det?? Synes det er sååå trist jeg! =( Er mulig det er pga hormonene da, men er så lei meg hver kveld for at jeg ikke føler jeg har fått sett henne nok! Er så sinnsykt glad for at jeg skal ut i permisjon i begynnelsen/midten av Mai.. Og etter permisjon da, med 2 barn og det stresset? Hvordan får dere egentlig ting til å gå opp? Synes vi har gode rutiner på ting, så skal ikke stå på det... Tror jeg må ha en 70 eller 80 % jobb etter permisjon jeg altså... Må bare lufte litt og høre hva dere synes og tenker. Jeg skjønner at man må være 2 på jobb i familier, så er IKKE ute etter noe mobbetråd eller noe! Vil heller ikke høre noe annet om å være dårlig forelder eller noe ved å være så mye borte fra barna, for det er det jeg føler meg som! Sette et barn til live for å se det 2-3 timer per dag?? Huff=((
Ksenia & Anjem Skrevet 12. januar 2010 #2 Skrevet 12. januar 2010 Jeg har 2 barn i barnehage, og JA det er stress! Heldigvis kan min samboer levere de om morgningen ca kl 9.15, da jeg må opp 05.30 hver dag for å komme meg på jobb kl 7. Drar fra jobb kl 15 og er i bhg kl 16. Da er det allerede mørkt ute:/ Utrolig trist ja.
BettyBoob Skrevet 12. januar 2010 #3 Skrevet 12. januar 2010 det er kjipt - rett og slett. Sånn er hverdagen min også...og de fleste andres som jobber full stilling.,
Mille** Skrevet 12. januar 2010 #4 Skrevet 12. januar 2010 Jeg jobber 81 % turnus, så jeg føler jeg har masse fritid. Ungene er små bare en kort periode av arbeidslivet mitt, vel verdt å jobbe redusert den tiden. Jeg var hjemmeværende til snupp var 2 år, så jobbet jeg 75 % til i januar i fjor, har jobbet 81 % siden. )
Fire småtroll Skrevet 12. januar 2010 #5 Skrevet 12. januar 2010 Jeg og mannen jobber heldigvis litt forskjellig. Jeg begynner ikke på jobb før ni, så vi har rolige morgener (ungene står opp klokka seks av seg selv). Mannen begynner på jobb klokka sju, så han er ferdig før halv fire og henter i barnehagen. Jeg er ferdig klokka fire (jobber en kveld i uka og en lørdag i måneden for at det skal bli full tid), så det går akkurat greit i hverdagen. Men nå som ungene vokser til og skal på idrett, fotball osv på ettermiddagene blir det travelt ja! Er i permisjon nå, og når den er over skal jeg gå ned i redusert stilling. Kommer til å jobbe hver dag, men ha 6-timers dager så jeg går hjem klokka tre, tror det gjør ettermiddagene mye lettere for oss.
Gjest Sekretøsa Skrevet 12. januar 2010 #6 Skrevet 12. januar 2010 Jeg er veldig glad for at jeg jobber til 14. Da leverer mannen min ungene i bhg (jeg begynner 8) sånn at de ikke trenger å være grytidlig oppe og i bhg, og jeg henter i 14-15tida. Veldig heldig, og jeg kjenner at jeg heller vil jobbe redusert og se ungene, så langt vi har økonomiske muligheter til det... om få dager har vi plutselig 3 mill i gjeld, fremfor 1.8...så vi får se hvordan det går!
Gjest mamma til 2 prinsesser:) Skrevet 12. januar 2010 #7 Skrevet 12. januar 2010 Nettopp derfor er jeg hjemme.... Målet er ut i jobb snart, men har sagt at det ALDRI blir å jobbe mer enn 50% mens barna er små. Aldri:) Jeg vil ha masse tid med barna mine..snart er de jo voksne, tiden flyr jo!
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 12. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 12. januar 2010 Huff... Ja, det er jo skikkelig ille å levere når det er mørkt, og hente når det er blitt mørkt igjen! Jeg har vært hjemme "lenge" med henne da.. Var hjemme til hun var 1 år og 1 mnd. Skulle egentlig ha vært i jobb da hun var 10 mnd! Sinnsykt. Også jobbet jeg på Ikea i desember, og der hadde de 11-19 vakter og 14-22 vakter.. Man har ikke noe liv etter sånne vakter, men da fikk jeg jo litt tid sammen med henne før jobb da! =) (Var for slitsomt til bekkenet å jobbe der, har fortsatt muligheten til å få vakter, men større sjangse for å bli sykemeldt noe jeg ikke har lyst til!) Og der får jeg ikke jobbe 100% og det er jeg avhengi av nå når jeg jobber meg opp permisjonspenger! Er litt greit å ha en del å rutte med når man går hjemme også. Vet ikke hvordan det er med å få redusert stilling der jeg er nå da, for jeg er innleid.. Så blir kanskje litt vanskelig igjen..
ippemo får augustbaby Skrevet 12. januar 2010 #9 Skrevet 12. januar 2010 Etter vi fikk barn, så fant vi ut at det funket ikke med 100% jobb på begge. Jeg jobbet 80% og nå går jeg på skole i stedet. Når jeg er ferdig vil barna mine være ca 8 og 11 år gamle, så da går det bedre med 100% jobb. Men tror likevel jeg satser på 80% de første årene jeg er nyutdannet. Det er helt forferdelig å jobbe 100% når man har barn. Man får jo knapt nok sett dem! Jeg har fremdeles dårlig samvittighet for at jeg i ett år jobbet 100% før jeg reduserte. Men selvsagt, man gjør det jo fordi man må, jeg kritiserer ikke dere som jobber fulltid på noen som helst måte!
Hellinor Skrevet 12. januar 2010 #10 Skrevet 12. januar 2010 Ja, det skjønner jeg at du synes. Min mann har en jobb hvor han jobber 08-16.30, jeg jobber turnus med 1-2 tidlig og 1-2 seinvakter i uka til nå, og nå har jeg begynt med natt. Da jobber jeg 2 netter i uka + hver 3. helg. Barna er fulle dager i barnehagen (hentes ca 15) de dagene jeg sover, leveres seint og hentes tidlig de dagene jeg ike jobber. Hgelt glimrende med turnus og små barn synes jeg.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 12. januar 2010 #11 Skrevet 12. januar 2010 Derfor har jeg sverget å leve på mer kjærlighet og mindre leker, enn motsatt..... Barna mine skal ikke gå foran penger. Trygghet er viktig, i tilfelle det skulle skje noe - men heller en 50% jobb enn 100%. Man trenger virkelig ikke å kjøpe det dyreste hele tiden, og man KAN ha et matbudsjett på 4-7000,- for en familie. Søsteren min med 3barn har også det. Alt er mulig. Jeg har selv hatt en slik jobb du har nå og skal aldri tilbake. Sårt å stå opp for å lempe ungen i bhg, for så å komme hjem 18 og legge han 2000... Jeg jobbet slikt i ett år, og aldri mer. Virkelig ikke. Jeg og samboeren har ikke all verdens med råd, men etter vi kjøpte hus nå fikk har spart inn penger siden det er billigere enn å leie. Akkurat nå har vi det som plommen i egget, når jeg får en 50%jobb vil vi ha det helt perfekt. Setter av penger til regninger og bufferkonto + sommerkonto og julegavekonto. Fattige er vi ikke heller, for da ville ikke fått råd til å kjøpt oss verken wii eller redskapsbod (som vi skal kjøpe nå). ) Planlegger og er ikke så kravstor. Men, jeg er vokst opp slik! Mamma og pappa har hatt dårlig råd... Samme med samboerens familie. )
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 12. januar 2010 Forfatter #12 Skrevet 12. januar 2010 Mannen her jobber 7-15 han også. Hadde jo gått greit om vi hadde hatt 2 biler... Men vi har bare 1, og det er 15-20 min med bil i rushen til bhg.. Skal søke overflytting da, så håper vi får det! Hadde det ikke vært for at jeg må jobbe meg opp permisjonspenger, hadde jeg søkt om å få redusert stilling.. Men akkurat nå MÅ jeg jobbe fult.. Utrolig at verden har blitt sånn at begge foreldre må ut i full jobb for å få det til å gå rundt! "Velkommen til verden, snart skal du "bo" i barnehagen!"
minni08 ♥ Skrevet 12. januar 2010 #13 Skrevet 12. januar 2010 Helt enig med deg HI. Det er helt forferdelig å ha så lite tid sammen med barnet/barna. Men slik er desverre den harde hverdagen for mange av oss. Jeg begynte å jobbe full tid etter endt permisjon, tok fatt med godt mot om at dette kom til å gå bra. Men etter 14 dager i jobb satte jeg meg ned med sjefen og ba om å få jobbe redusert. Valgte da å ha en dag fri i uken, slik at jeg og snupp kan kose oss hele dagen. Har nå ca.80% stilling. Skulle gjerne jobbet bare 50% men da hadde ikke økonomien her i huset gått rundt:( Trøstem min er at mannen er ferdig kl 15 hver dag og henter snuppa hos dagmamma. (Hun blir levert mellom 0830 og 1000) så det blir ikke SÅ lange dager på henne. Og hun og pappaen får litt alenetid. Men vi må bare gjøre det beste ut av en travel hverdag. Merker iallefall at man setter så mye mer pris på familietiden når man er begynt på jobb.
winneboo Skrevet 12. januar 2010 #14 Skrevet 12. januar 2010 Sånn har jeg det også. Er alenemor så er bare jeg som henter og leverer. Jobber fra kl 8 til 15.30 hver dag. Så her her det opp 05.30(bikkja må ut å tisse og lufte seg før jeg drar) så står vi først i døra når barnehagen åpner..hehe..men hun er ikke sist da. Får hentet henne 16.30(må hjemmom å hente bikkja så hun får seg en tur så hun er med til barnehagen) er flere der som blir hentet sent heldigvis. Jeg har ikke så mye valg siden jeg er alene og da lever vi på en inntekt. Dagene er lange og slitsomme men jenta mi er tapper og vet at hvis ikke mamma jobber så blir det ikke mat på bordet eller seng å sove i, så hun innfinner seg i situasjonen.
OsloMor Skrevet 12. januar 2010 #15 Skrevet 12. januar 2010 Working nine to five, det er livet det. Jeg satser på at en positiv innstilling og frykten for å ende opp som minstepensjonist holder meg gående i 100%
erteposen + 4 Skrevet 12. januar 2010 #16 Skrevet 12. januar 2010 Jeg er vel en av de som synes ikke det er så travelt, men vi har begge to fleksibel arbeidstid. Når vi hadde begge barna i bhg. gikk jeg tidlig om morgenen, gjerne før resten var oppe. Barna våkna mellom 0630-0700, og pappan spise frukost sammen med de, las litt bok og leverte barna kl0900. Ofte spiste de frukost der også, slik at ikke det ble stress mht. mengde mat. Jeg var oftes på jobb kl 0730, og henta de gjerne rundt 1500. Da de ble større måtte jeg love å ikke komme før 1600. Middagen forberedte jeg ofte kvelden før slik det gikk raskt å lage en sunn og god middag, og så drakk vi smoothie og las bok om kvelden før de la seg 1900. Vi hadde ikke tv på den tida, så vi kunne se tida an. Nå hører det med til historien av vi ikke har brukt barnehage før de er mellom 1,7-2 år, og før det har vi voksne jobba om hverandre. Det går for et års tid. Jeg jobba tre kvelder og annenhver helg + hjemmearbeid om kveldene. Vi bor i en bitteliten leilighet, med tanke på at vi har fire barn og mange synes husa sine er for små, og kan sykle og gå til jobb.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 12. januar 2010 Forfatter #17 Skrevet 12. januar 2010 Jeg gikk jo 4-5 mnd uten lønn, og vi klarte oss da... Hadde 15 000 på sparekonto da, som jeg betalte tlf regningen med, og strømmen. Den var tom når jeg begynte på jobb den 2. november.. Så det hadde heller ikke gått rundt med bare 1 lønning.. Kjøpte ikke noe vi ikke trengte.. Ikke sokker engang liksom... Vi har vel et matbudsjett på 4-5000... tror ikke vi kommer under det. Jeg hadde fint kunnet jobbe 70-80% men ikke nå når jeg bare kommer til å få 80% av lønna! For å få den lengste permisjonen... Mamma var alenemor, så er ikke vant til luksus heller.. Er vant til å handle på salg, sjekke priser flere steder osv før man handler.. Men når bare jeg og sambo bodde sammen og vi leide leilighet, og begge var i full jobb hadde vi det fett en stund ja! Hadde vel 15-25 000 i overskudd i mnd! Nå har vi hatt 0 liksom... Men nei, jeg merker at jeg skal IKKE ha noe 8-16 jobb når jeg har 2 barn! Det blir mellom 50-80 % etter permisjonen til neste år altså.. Ikke snakk om 100 % heller...
Gjest Skrevet 12. januar 2010 #18 Skrevet 12. januar 2010 akkurat derfor jeg heller ikke jobber fulltid. syns det var helt forferdelig, og særlig når de blir litt større og skal i bursdager o.l på ettermiddagene. Ble helt stresset når jeg satt på jobb og kikket bare på klokken for å rekke hjem til ditt og datt. Ofrer gjerne penger og pensjonspoeng for småbarnsperioden. Barna er viktigere for meg, regner med at det ordner seg uansett når man er gammel og har bare seg selv og tenke på. Jeg jobber forresten 60%.
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 12. januar 2010 #19 Skrevet 12. januar 2010 Hmm.. er mange deltidsmødre her. Ikke meningen å lage krangel her -og jeg er IKKE ute etter å henge noen -alle velger det som er best og riktig for dem, men er det ingen karrieremødre her? Selv jobber jeg masse og trives med det. Jeg har opptil 80 reisedøgn i året. Til gjengjeld har jeg det superfleksibelt når jeg "bare" er på kontoret. Har ofte hjemmekontor, og deler dagen i to slik at mini (15 mnd) er i bhg fra maks 9/9.30-15.15 og så jobber jeg videre en del timer etter at han har lagt seg kl 19. Når jeg er på reise jobber jeg kontinuerlig; i møter, underveis på flyplasser og på hotellene. Ingen vits i å spille bort tid da. Han jeg bor sammen med jobber døgnturnus, så det er en skikkelig kabal. Heldigvis har vi en snill farmor og en snill morfar som stiller opp en natt eller kveld innimellom hvis det kniper skikkelig. Sambo og jeg ser ikke allverdens til hverandre, men lillemann ser hver av oss mye, og det er svært sjelden han har veldig lange dager i barnehagen (litt lengde må det jo være på dagen -om han skal rekke både utelek på formiddagen, lunsj, soving 1-2t, litt innelek og frukt). Hver lørdag morgen går mini og jeg på på svømming og koser oss skikkelig.
Honningmelon Skrevet 12. januar 2010 #20 Skrevet 12. januar 2010 Jeg er glad jeg slipper det stresset. Jeg har 50% fast stilling, og har ikke jobbet mer før nå. Nå jobber jeg 60-80% og barna er 6 år og 3 år gamle. Mannen er sykmeldt, men målet er at han skal gå på skole, og da har han også veldig fleksible dager. Så null stress her heldigvis.
Makko med to små gutter Skrevet 12. januar 2010 #22 Skrevet 12. januar 2010 Hos oss hadde det gått fint om vi bare hadde hatt to biler! Men det koster 1500kr i mnd ekstra kun i parkering (750kr hjemme og like mye på mannens jobb) Resultatet er at jeg jobber fullstilling 9-15.45 på jobb (15min lunsj) og resten hjemme. -Jævlig slitsom å alltid ha hengene over seg at man skulle ha jobba mer... Ønsker ikke å redusere stilling før vi har fått de barna vi skal...80% av 80% blir litt i minste laget...
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 12. januar 2010 Forfatter #23 Skrevet 12. januar 2010 Er nettopp det nå som gjør at jeg må jobbe så mye.. 80% av 80% er ikke mye nei.. Huff.. Hadde vært greiere om vi hadde hatt 2 biler. Men har ikke råd.. Og bhg rett borti gata.. Men blir ikke ordning med bhg før til neste år da. HÅÅPER det går bra altså=) Blir vel bedre til sommeren får en håpe! Og til neste år.. =) Skal iallefall ikke jobbe 100% med 2 barn! Det er bra sikkert.
Mandalas Skrevet 12. januar 2010 #24 Skrevet 12. januar 2010 Som en liten tankevekker vil jeg skrive hvordan det er i vårt kjäre naboland, Sverige, der jeg bor nå. Vi bor 1 time unna en storby, der selvsagt endel jobber. Den andre byen vi bor ved er 30 min unna, så de fleste har minst 30 min reisetid til jobben. Bhg er åpne fra 6-18, og det finnes også barn som er der mellom de tidene. De aller fleste er der derimot fra ca 6-17 eller 7-17. DA kan man prate om lange dager! Men jeg forstår at du föler deg stresset i din situasjon også.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 12. januar 2010 Forfatter #25 Skrevet 12. januar 2010 Nei=) Er heldigvis ikke alene med henne (nr.2 ligger i magen i 19 uker til =) Men han jobber 7-15 og vi har bare 1 bil, og bhg et stykke unna her vi bor..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå