Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg kan ikke huske sist jeg hadde el (har nå fått det av 1.pergokur), og hadde el slim forrige tirsdag (7 dager siden) men vet ikke helt når selve el kom følgende. Jeg har veldig vondt nederst i magen når jeg klemme (rar følelse) og får vondt ved sex. + evig sultheltsfølelse selv rett etter jeg har spist. + kvalme. Henger dette i sammen med eggløsningen? for det er vel fortidlig å kunne å andre symptomer. har hatt det slik i noen dager nå. og veldig murringer, men har avtatt litt de siste to dagene.

Noen som vet...? :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141264322-er-dette-pga-el/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke så godt å si. Stikninger i eggstokkområdet og EL-slim er jo typiske tegn på EL. Andre ting kan være veldig individuelle (jeg blir gjerne litt kvalm rundt EL). Problemet med PCOS er at kroppen gjerne prøver å ha EL flere ganger før den (kanskje) klarer det. Dermed har vi med PCOS ofte flere perioder med EL-tegn uten at det nødvendigvis betyr EL.

Jeg anbefaler alle med PCOS å begynne å tempe, da ser man om man har hatt EL. Meld deg inn på fertilityfriend.com (gratis) og skaff deg et termometer. De fleste vil nok anbefale deg et basaltermometer med to desimaler, men selv finner jeg fint EL med et vanlig febertermometer. Mål temperaturen din hver morgen, det må være til samme tid (+/- en halvtime) og etter minst 3 timers søvn, og du skal heller ikke bevege deg noe før du temper (altså straks vekkerklokka ringer stikker du termometeret i munnen og måler FØR du går på do eller gjøre noe som helst annet). Plott temperaturen inn på den nettsiden jeg skrev lenger opp og skriv også inn hva slags utflod du har (om det er EL-slim). Kryss også av for andre symptomer du har, som hodepine, kvalme osv. Når du har hatt EL begynner kroppen å produsere progesteron. Dette fører til at temperaturen øker litt. Temperaturen vil holde seg oppe helt til man evt får mens (er man gravid vil den forbli forhøyet). Etter tre dager med forhøyet temperatur vil nettsiden bekrefte en EL-dato og da vet du at du faktisk har hatt EL. Etterhvert vil du bli kjent med hvilke symptomer som kommer når du faktisk har EL og du vil se et temperaturmønster også. Veldig kjekt for oss som har uregelmessige sykluser. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...