Gå til innhold

Dere som er så dumme at dere spiser salamipølse!

Anbefalte innlegg

Min lille baby døde i uke 37 i magen,nettop fordi jeg spiste en enkel brødskive med salami,som hadde liggi i fryseren i 4 dager!

Enten er det bakterier på salamien eller ikke fikk jeg beskjed om,har ikke noe å si om du akkurat har åpnet den eller fryst den først!

Hvis dere virkelig ikke klarer dere uten i 9 måneder,kan dere droppe hele gravdidteten...

Sotty,men bløi så irritert når dette blir tatt opp hele tiden

Fortsetter under...

Huff så trist og leit å høre. Har selv mistet og vet hvor grusomt det er.. Ønsker deg alt godt! Flott du sier ifra, det er nemlig mye forskjellig info om dette. Er ikke lett å vite hva man skal tro på og ikke. Men gjelder dette alle typer spekepølser og salami da? Fant nemlig dette på nettet(mattilsynets side):

Mattilsynets råd til gravide er: Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar.

Det vil være umulig for Mattilsynet å ha oversikt over alle de forskjellige produksjonsmetodene/-prosessene til alle ulike kjøttprodukter og pålegg. Det essensielle er om kjøttet/produktet er produsert på en måte som uskadeliggjør parasitten Toxoplasma (T.gondii), det vil si at produktet er varmebehandlet eller har vært dypfryst et par døgn. Er du usikker? - Ta kontakt med produsenten for å forhøre deg.

Spekemat som inngår i retter som varmebehandles kan trygt spises.

Klart at det er trist når noen mister pga Toksoplasmose-bakterier! Men vitterlig har flera av oss spist både fårepølse og salami, uten å bli syke. Så ikke fortvil! Det er viktig med hygiene når man er gravid, og da særlig viss man har dyr, spes katt. Da bør andre rydde kattedoen feks, da den kan inneholde den samme bakterien. Det går nok helt bra for deg!

Har vært gravid før, og spiste salamipølse da - og har spist det nå. Hverken JM eller lege ba meg holde meg unna det..

SÅ, kjære HI - ikke ALLE vet dette, kanskje det kan være greit, og ikke minst medmenneskelig, å formulere seg på en litt annen måte neste gang ??!! Du skremmer jo vannet av folk...

Annonse

Det er mulig du skriver dette i sorgtåke eller noe, og at det forklarer måten du ordlegger deg på. Føler med deg, ufattelig trist at du mistet ! Men jeg synes som flere her at du kanskje burde ordlagt deg på en annen måte - som det sies her, skremmer du jo "dritten" av folk... Jeg hører ikke til her inne egentlig lenger, da datteren min er 9 mnd, men jeg kom over dette innlegget tilfeldigvis, og ble litt sjokkert...

Jeg må ærlig innrømme at dersom du fikk beskjed om at årsaken til at du mistet barnet ditt var pga en enkel brødskive med salami, så synes jeg den legen/jordmora/sykepleieren eller hvem det nå var som sa dette, også burde tenkt seg grundig om før de åpnet munnen. For det virker rett og slett særdeles usannsynlig...

Det er fint at du vil advare andre gravide, slik at de kanskje slipper å oppleve det samme som deg. Men husk at gravide kvinner er utrolig redd for å gjøre feil ting, hele tiden, og et innlegg som dette kan sende mange gravide jenter rett i kjelleren fordi de har spist salami. Kanskje de ikke engang har hørt at det er lurt å styre unna... Dessverre kan man ikke slette innlegg man har skrevet, men du kunne kanskje legge inn et litt moderert innlegg om det samme ?

All respekt for dere som har mistet barn, skjønner at det er en sorg som er umulig å komme over. MEN: dette er siste dagen jeg er inne på detta møkka forumet, for det eneste som skjer er at man blir stresset/redd/og tenker på alt som kan gå galt... Går det galt så år det galt, og jeg har heller ikke helt trua på at man mister pga ei salamipølse. Så takk for all dårlig udnerholding, detta gidder ikke jeg å lese mer om.

Lykke til alle sammen!

Hei!

Jeg har holdt meg unna salami i alle mine 3 svangerskap. Har aldri hørt om noen som har mistet før, pga. dette, så flott at du opplyser om det. Trodde det var mest farlig i første del av svangerskapet, men det er det tydeligvis ikke. Er fryktelig vanskelig å holde seg unna salami, da det der så godt. Når babyen har kommet ut, skal jeg kose meg med både birkelbeinerskine og salami, nam, nam. Føles utrolig lenge til, men sånn er det nå bare.

Sist graviditet spiste legen min som var gravid, salami på brødskiva hver dag. Hun opplyste meg om det. Rart hvis det er så farlig at barnet kan dø av det.

Får håpe du ikke klandrer deg selv for den brødskiva.

Ærlig talt KAROLINE!! Må si jeg blir mektig forbannet når jeg leser det du skriver. Du skremmer vettet av gravide som har ukontrolerbare hormoner fra før. SKJERP DEG!!!!!!

Ja det er synn at du har mistet, men tviler på at det er pga. EN skive med salami. Syns virkelig du skal lage en ny tråd hvor du unnskylder innlegget ditt overfor alle sammen.

hei veldig trist at du har mistet. Men jeg var hos gyn selv i dag, og han sa nå faktisk at salami var ikke farlig forhold til grav laks osv..

kanskje det var en spesiel pølse du spiste... veldig leit å lese slike skremme innlegg

Ja, det er veldig trist når noen minster babyen sin.

Men jeg er enig i at det blir litt vel mye skremselspropaganda her inne. Man kan bli GAL av alt man ikke skal spise, drikke eller gjøre når man er gravid.

Vet dere hva?

jeg tror man i det store og hele kommer lengst ved å leve så normalt som mulig under graviditeten. Folk i generasjoner før oss visste da ikke sånne ting. Mamma spiste spekemat og leverpostei og det som verre er da hun var gravid med både meg og søstern min, og vi lever begge to!!

Jeg synes det er på tide at vi blir litt mindre hysteriske her.

Er det påvist av det var kun denne ENE skiven med salami som er årsaken til at du mistet? Kan det ikke skyldes andre faktorer?

Annonse

Salami er rått kjøtt, og siden Mattilsynet fraråder gravide kvinner å spise rått kjøtt, bør man også holde seg unna salami. Dette m tanke på toxoplasmose-parasitten. Når det gjelder slike ting er det Mattilsynet som er "ekspertene", ikke verken leger eller jordmødre (disse er ikke alltid helt oppdatert heller)

• 4 år senere...

Jeg kom tilfeldigvis over denne tråden nå, og ser at den er gammel, men vil likevel gi en kommentar. Man kan bare få toxoplasmose en gang og man kan få sjekket med en blodprøve om man allerede har hatt den. Jeg tok en slik blodprøve da jeg ble gravid, fordi jeg har katt. Til tross en barndom med fårepølsespising HVER dag og mye spekematspising, også i utlandet, aen stund før jeg ble gravid har jeg aldri hatt toxoplasmose. Det er selvfølgelig mulig å være uheldig, og jeg er helt enig i at man ikke burde ta noen sjanser, men sannsynligheten er forsvinnende liten for å få toxoplasmose fra en brødskive med salami.

Jeg kom tilfeldigvis over denne tråden nå, og ser at den er gammel, men vil likevel gi en kommentar. Man kan bare få toxoplasmose en gang og man kan få sjekket med en blodprøve om man allerede har hatt den. Jeg tok en slik blodprøve da jeg ble gravid, fordi jeg har katt. Til tross en barndom med fårepølsespising HVER dag og mye spekematspising, også i utlandet, aen stund før jeg ble gravid har jeg aldri hatt toxoplasmose. Det er selvfølgelig mulig å være uheldig, og jeg er helt enig i at man ikke burde ta noen sjanser, men sannsynligheten er forsvinnende liten for å få toxoplasmose fra en brødskive med salami.

Nå er det ikke bare toxoplasmose som er problemet. 

Når det gjelder salami er listeria en større fare. Listeriainfeksjon kan gi fosterdød, spontanabort og alvorlig fosterskade. 

Å spise risikomat under svangerskapet er helt unødvendig, og egentlig helt forkastelig. 

Det er knapt noen som drikker som gravide, selvom det er mye tryggere å ta et glassvin i løpet av svangerskapet enn å spise risikomat. 

Anonymous poster hash: ecab5...9bb

Nå er det ikke bare toxoplasmose som er problemet. Når det gjelder salami er listeria en større fare. Listeriainfeksjon kan gi fosterdød, spontanabort og alvorlig fosterskade. Å spise risikomat under svangerskapet er helt unødvendig, og egentlig helt forkastelig. Det er knapt noen som drikker som gravide, selvom det er mye tryggere å ta et glassvin i løpet av svangerskapet enn å spise risikomat.  Anonymous poster hash: ecab5...9bb

Jeg er klar over at andre bakterier også er skadelige, men fikk inntrykk av at det var toxoplasmose som var problemet til trådstarter. Jeg er helt enig i at det er helt feil å bevisst spise risikomat, men jeg syns det er dumt å skremme gravide unødvendig. Mange er ikke klar over det med spekemat, osv. når de blir gravid for første gang og har gjerne fått i seg noe før de ble klar over at det var noe galt i det. Litt som at noen drikker før de får positiv test. Det er jo ikke bra det heller, men for de som har prøvd lenge er det jo forståelig at de har behov for å leve litt normalt.

Poenget mitt er at det ikke er nødvendig å bekymre gravide unødvendig. De aller fleste er allerede overnervøse for alt mulig, og det holder lenge å si at de burde holde seg borte fra.... Uten å skremme vettet av de. Listeria og andre typer bakterier er tross alt relativt sjeldent, så risikoen er lav.

Hovedfokuset i denne tråden er jo at salami faktisk KAN være skadelig. Så la vær å spis det, enkelt å greit.

Er det vits å gamble på det?

Nettopp mitt poeng :) 

Hovedfokuset i denne tråden er jo at salami faktisk KAN være skadelig. Så la vær å spis det, enkelt å greit.

Men det er jo så godt?

Anonymous poster hash: 1443a...34c

Men det er jo så godt?

Anonymous poster hash: 1443a...34c

Det er godt når du ikke er gravid også.

Det har de siste årene vært flere funn av listeria i melk enn i salami...

(Jeg lar likevel ikke være å drikke melk)

Anonymous poster hash: 60a16...1bb

Hvor er dokumentasjonen på dette? 

Det har de siste årene vært flere funn av listeria i melk enn i salami...

(Jeg lar likevel ikke være å drikke melk)

Hvor er dokumentasjonen på dette?

Jeg har funnet dette tidligere, men klarer ikke finne det akkurat nå. Skal se om jeg rekker å lete litt mer i morgen.

Men raske søk på google på f.eks "listeria funn Norge" o.l bør en unngå om en ønsker å spise trygt. Der dukker det opp mye mer av disse tingene som vi regner som trygt. Søk på f.eks "listeria funn grilstad" (grilstad er produsent av veldig mange ulike typer salami, kanskje den mest vanlige i Norge?), dukker det kun opp en sak fra i sommer der Grilstad kalte tilbake fem tonn KOKT kjøttpålegg (kokt skal jo i utgangspunktet være trygg mat). En kan også kunne finne saker om listeriafunn i sjokolademelk, kylling (vel, denne stekes jo oftest svært godt, så da dør vel listeriaen), salater og danske salamier (har inntrykk av at mange av de som spiser salami selv om de er gravide, holder seg til salami produsert i Norge).

Skal som sagt se om jeg i morgen finner den siden jeg har sett tidligere som handler om listeriafunn i "trygge" matvarer i Norge vs i f.eks norsk salami.

Dette er en annen side, men der er jo de nyeste dataene så langt tilbake som til 2011, så ikke helt oppdaterte (og heller ikke det jeg var på utkikk etter egentlig...)

http://www.spiselig.com/mat/nar-maten-kan-skade-oss.html#.VJNJYfnsTqD

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...