Gå til innhold

Er det lys i tunnelen?

Tobarnsmamma!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg lurer på om det er noen som kan gi meg noen oppmuntrende ord her, om at det går bra til slutt eller noe. Jeg håper så inderlig at det kan gjøre det før det er for seint.

Har prøvd på nr. 2 i snart to år nå. Har hatt en seinabort og en MA i uke 11. Har vel for så vidt fått dommen om at det sannsynligvis er eggene som begynner å skrante, men både akupunkøren jeg går hos, legene på sykehuset etter siste abort og en gynekolog jeg nylig har vært hos uttrykker tro på at det skal kunne gå bra, og at det er bra egg igjen. Men alderen er mot meg, og det har gått mye tid i denne prøveprosessen fordi svangerskapene har vart i 3 måneder hver og det har tatt meg noen måneder å bli gravid igjen.

Prøvde Pergotime i høst, men det ble det bare syklusrot av. Var hos gynekolog i forrige uke og så et fint og neste modent egg, men rett etterpå fikk jeg blødninger som vel tyder på at progesteronet ikke funker. Fikk Crinone av gynekologen og prøver det nå.

Blir det ikke resultater denne måneden, og det tror jeg ikke det gjør, skal jeg prøve Menopur og påfølgende eggløsningssprøyte for å kontrollere hele prosessen. Håper inderlig at det kan gi resultater. Hvis ikke får jeg prøve IVF, men er det eggene som er dårlige er det jo lite å gjøre med det. Men begynner nesten å miste troen, og har veldig lyst til å gi opp iblant. Da kan man på en måte slippe sorgen løs og la livet ta en annen retning. Det er så utrolig slitsomt med disse opp- og nedturene, det vet vel alle her inne.

Noen av dere som har oppmunrende ord?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnen Collargol*gravid
Skrevet

Det er flere med dårlige egg og få egg som har lykte i alle fall med IVF, så ikke gi opp håpet.

Kan jo være at det er progrestontilskudd som gjør susen for deg da!

Krysser fingrer for deg!

Skrevet

Jeg ville rådet deg til å gå for ivf - jeg hadde suksess med det på første forsøk etter 1,5 år prøving! Lykke til, det er håp!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei kjære Tobarnsmamma! Beklager at svaret mitt kommer så seint - jeg har vært litt lite pålogget i det siste på grunn av formen. Men håper du kommer innom her igjen slik at du får med deg dette, også :)

Jeg ønsker så inderlig at det skal lykkes for deg - du var en så god støtte for meg i fjor høst da vi var på samme tråd etter forsøk (og har vært det siden, også). Så jeg tenker mye på deg og håper du skal lykkes! Det tror jeg du vil, også - du sier du nå skal forsøke Menopur? Husk at jeg var litt i samme situasjon som deg. Ikke helt ung lenger, og med egg som nok har sett sine beste dager. I alle forsøkene mine har eggene vært litt 'krakkelerte', med tendens til utflyting. 'Det er bare sånn eggene dine er', sa de til meg. Det at jeg aldri fikk ett eneste egg på frys bekreftet min mistanke om at kvaliteten nok var på hell. Og selv om legen min sa at han hadde tro på at vi kunne lykkes hvis vi bare forsøkte noen ganger, så hadde jeg selv etter hvert liten tro på at dette, for jeg tenkte som så at eggene mine jo ikke akkurat ville bli bedre med månedene og årene. Men så fikk jeg tilfeldigvis høre her inne at man i Danmark ofte bruker Menopur på litt tilårskomne kvinner. Det er jo en gammel medisin, og man skulle tro at Puregon, som er den nye medisinen som 'avløste' Menopur i ivf-behandlingen, sånn sett fungerte bedre. Men etter å ha hørt om flere her inne som fikk bedre resultater med Menopur enn andre medisiner, så bestemte jeg meg for å ta det opp med legen og spørre om vi ikke kunne gjøre et forsøk. Han syntes det var en god ide, og han sa også at ulike medisiner kan gi ulike utslag på pasienter, slik at noe kan fungere godt for noen selv om det ikke gjør det for andre. Han føyde til at Puregon inneholder mer syntetiske stoffer enn Menopur, som er et mer 'naturlig' produkt. Det første Menopur-forsøket mitt gikk ikke helt som planlagt, fordi jeg fikk for lite medisin (det viste seg at jeg trengte dobbelt så mye Menopur som Puregon for å få modne egg!). Men så var det duket for mitt andre Menopur-forsøk, noe som også skulle bli mitt (foreløpig) siste ivf-forsøk. Og der satt spirene, gitt! Jeg fikk om lag halvparten så mange egg som jeg pleide med Puregon, noe jeg tok som et bra tegn. Begge de to tilbakeførte eggene festet seg, og i tillegg fikk jeg to egg på frys(!) Bioingeniøren bare sto og lo, og legen og jeg nektet nesten å tro det :-)

Selv om jeg ikke har et vitenskapelig belegg for å hevde at det var Menopur som reddet meg, så må jeg innrømme at jeg er ganske sterk i troen på at denne medisinen var helt avgjørende i mitt tilfelle.

Jeg tenker derfor at du burde forsøke Menopur dersom du får muligheten til det. Siden det fungerte så bra på meg (og også på andre her inne som jeg vet om), så er det grunn til å tro at den kan hjelpe andre, også. Masse lykke til, kjære deg, så håper jeg virkelig vi sees her inne igjen om ikke lenge :-)

Stor klem fra meg

Skrevet

Takk for langt og hyggelig innlegg, Astra71 (og dere andre, også.)

Jeg begynte på Menopur på onsdag og er selvsagt spent på hvordan den virker. Skal til gynekologen på mandag for å sjekke tingenes tilstand. Håper dette kan hjelpe meg.

Jeg ser jo at i forhold til deg og dere skal jeg foreløpig ikke klage. Men er som sagt bekymret for eggbeholdningen nå. Er det noen som vet hva som egentlig kan være galt med egg som er dårlige, og hva som kan bedres? Hva er det som rettes opp når eggkvaliteten etter sigende blir bedre med Menopur, for eksempel? Jeg vet selvsagt at mange egg har kromosomfeil, jeg måtte jo også avbryte et svangerskap på grunn av det. Den neste MA-en min vet jeg ikke grunnen til.

Ellers går jo ting som de skal hos meg, så det er vel antakelig bare å trekke vinnerloddet. Håper det finnes. Men ble litt oppmuntret av din historie, Astra! Så stas med to jenter i magen!

Skrevet

Egg som er dårlige har, som du sier, ofte kromosomfeil. I tillegg så kan de gi unormal celledeling etter befruktning, og da går gjerne egget til grunne før det rekker å feste seg. Jeg vet ikke helt hva som skjer når du bruker Menopur, men kanskje eggene modnes i riktig tempo sånn at de blir bedre...??

Skrevet

Om eggene skranter kan absolutt ivf være løsningen. Selv blir jeg sjelden gravid men har allikevel 4 spontanaborter bak meg.

Det er nemlig slik at kroppen velger litt tilfeldig egg ved eggløsning. Om egget er av en viss kvalitet blir det befruktet, men det går allikevel til grunne fordi det ikke er bra nok. Men bland eggene er det nok noen som er bedre enn andre. Ved IVF får en ut flere egg og velge det beste tilbakeført i livmor. Selv fikk jeg ut 9 egg, 8 ble befruktet, men det var kun 3 som var av god nok kvalitet til å kunne tilbakeføres og fryses. Ved ivf får man kontroll over eggene og slipper lottospillet om du forstår :)

Skrevet

Tenkte bare jeg skulle si at jeg ser det er en viss mulighet for at jeg har forvekslet deg med en annen 'tobarnsmamma' her inne, dere er visst to her inne med nokså like nick.. Men jeg ønsker deg selvfølgelig alt godt og masse lykke til, uansett :-) Klem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...