Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på Volvat i Bergen i går og tok den siste nødvendige blodprøven før søknaden vår til assistert befruktning i Haugesund kan sendes av gårde.

Men så begynte jeg å lure på om gynekologen har tatt hensyn til syklusen min da hun sa hvilke dager jeg skulle ta blodprøvene på. Jeg har syklus på ca 35 dager og fikk beskjed om å ta prøver på dag 3 og dag 22 i syklus. Så vidt jeg har forstått, skal prøven på dag 22 påvise om jeg har hatt eggløsning - og dag 22 vil falle ca en uke etter eggløsning for de som har vanlig syklus på 28 dager. Men for meg som har syklus på 35 dager, vil jo dag 22 være omtrent akkurat ved eggløsningen, eller tar jeg feil?

Er det noen av dere som vet hva legene skal kunne lese ut av prøvesvarene? Vil det nå se ut som om jeg ikke har naturlig eggløsning, ettersom prøven er blitt tatt "for tidlig"? Vil dette ha noe å si for utredningen for assistert befruktning?

Arg. Jeg har prøvdt å spørre Volvat, men der blir jeg bare satt over til det store intet eller får beskjed om at det nok stemmer slik som legen har sagt...

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kanskje litt seint å svare deg nå, men jeg fikk også beskjed om å ta bl.prøve dag 22, og begynte å lure på om det kunne stemme, siden jeg har veldig korte sykluser! Så jeg ringte rett og slett klinikken og spurte, og fikk beskjed om at dersom jeg visste når jeg hadde eggløsning, skulle blodprøven tas ca 1 uke etter el, altså i mitt tilfelle lenge før dag 22...!

Dersom du har en lutealfase på 14 dager, burde du da tatt blodprøve ca på dag 27-29. Jeg ville ringt og spurt om blodprøven din viste at du har hatt eggløsning. Om du får til svar at blodprøven ikke viste el, ville jeg forklart situasjonen og tatt en ny blodprøve på riktig dag. Jeg vet ikke hvor kort tid etter eggløsning det vil kunne påvises ved blodprøve, så hvis du har lang lutealfase kan det jo hende at det har slått ut likevel :-)

Siden det er så lenge siden du skreiv innlegget.. Kanskje du har funnet ut av det allerede?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...