Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Åh, nå er jeg så lei av bæsjebleier! Lillebror produserer og produserer.

Etter en runde med stygg hoste (som forøvrig er der enda) fikk vi råd av apotek og lege om å gi bisolvon. Han fikk det nesten en uke og etter det har slimhinnene i tarmen vært på en snurr. Virker som alt glir rett gjennom. Natten er ikke den samme lenger og jeg skifter i snitt to bleier per natt. Det er slitsomt når han forøvrig sover dårlig hele natten.

Hele dagen småbæsjer han og kommer innimellom med ordentlige ladninger. Når skal det gi seg?

Noen som har råd for å binde magen? Stakkars liten, han blir jo så rød i stumpen også. Bruker jo zink nå som jeg brukte vanlig babysalve før. Uff, ingen baby har godt av dette!

Håper ingen har erfaringer her altså, men setter pris på tips dersom noen vet!

(Må vel legge det ut på småtroll også)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141261811-b%C3%A6sjebleier-i-s%C3%B8kk-og-kav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

sorry ingen tips.

bare sender gode tanker til lillebror og deg. håper dette gir seg.

tassen her har "diare" men det kommer i en ladning ca hver dag og da er det ofte så mye at det går lekk

Mamma sier hun ga oss raspet eple og/eller havreavkok om vi var løse i magen. Jeg har ikke hatt behov for å prøve det på knerten selv ennå. Men vet at om jeg selv sliter med løs mage så gjør en kopp med havreavkok underverker.

Gulrot skal vist også være bindende. Mamma som sa dette også når vi var der og knerten hadde hard mage og jeg foret han med gulrotmos.

God bedring til lillebror da :-)

Fant denne:

Løs mage

Det viktigste er å få barnet til å drikke nok. Helst morsmelk til de som får det, vann og ellers drikke med litt salt og sukker. Ren cola eller annen brus inneholder ikke salt og er så fulle av sukker at små tarmer ikke klarer å suge det opp. Mye av sukkeret kommer ut med avføring og tar i tillegg med seg væske.

Unngå å servere fruktsaft og juice. Det kan forsterke diaré og gi ellers friske barn løs mage. Eple, gulrot og blåbær inneholder stoffer som binder avføringen og reduserer diaré.

Serveringstips til barn med løs mage:

Gulrotmos tilsatt litt salt og sukker (vær forsiktig med salttilførselen til de aller minste).

Gulrotsaft lagd slik: 500 g skrelte, raspede gulrøtter småkokes i to timer med 1 ts salt. Sil oppkoket gjennom en sikt og tilsett vann til det blir en liter. Tilsett 50 g sukker. Tilsett gjerne litt revet eple.

Ris - eller maisvelling.

Blåbærsaft

Yoghurt naturell eller melkeprodukter tilsatt melkesyrebakterier, som for eksempel Biola yoghurt.

Revet eple

Barn over ett år trenger ca. 1 dl væske pr. kilo kroppsvekt. Tisser barnet jevnlig, er det et godt tegn på at barnet får nok væske i seg.

Annonse

Begynner å gi seg nå. Så nå er vel slimhinnene i magen på tur tilbake til normalen tenker jeg. Og godt er det. Ikke løs i magen lenger, litt færre bleieskift og roligere netter! Hva mer kan jeg ønske meg nå? (Sånn bortsett fra en HEL natts søvn?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...