Gå til innhold

noen tips på hvordan jeg skal gjøre det når nr to kommer??

Anbefalte innlegg

jeg har ei 07 jente som nå skal bli storesøster.. men er litt redd for att hun skal bli veldig sjalu..ikke bare på meg men på bestemor å bestefar også.. hun liker ikke att jeg holder andre barn !! har dere noen tips på hvordan jeg skal få henne til å ikke være så sjalu når nr to kommer?? litt engsterlig for att hun skal ta det veldig tungt....

Fortsetter under...

Det høres ut som det blir sunt for henne å bli storesøster. =O) Men klart at sjalusi kan være vanskelig å tankle. Vi prøver å få sønnen vår til å få en følelse av at VI skal ha en baby. Ikke bare meg og mannen min. Har derfor bestemt at han skal få bli med å kjøpe en gave til babyen som han skal ta med på sykehuset første gang han skal besøke babyen. Det får være første skritt. Men så tror jeg også at det er viktig å ikke glemme eldstebarnet når den nye babyen kommer. Han skal få sin del av oppmerksomhete selv om det er en ny liten baby i huset.

En vennine av meg sa en gang at det var viktig å ikke problematisere søskensjalusi. Det er veldig vanlig, og noe man kanskje må regne med. Men hvis man "bestemmer" på forhånd at det kommer til å være vanskelig så blir det alltid det - altså større problem enn det trenger å være. Kanskje noe i? Barna plukker opp våre følelser veldig fort... =O)

Jeg har en 06 gutt, som når babyen kommer, har hatt oss foreldre og to besteforeldre helt for seg selv. Må vel være flinke til å ikke gi babyen all oppmerksomheten, la storebror få ta del i alt han vil med babyen, stell osv. - han er jo da fire og kan fint klare mye.

Men det verste for han blir nok å dele bestefar, for de er bestekompiser... ;)

Jeg har en gutt som var 3 år da nr 2 kom i -07.

På forhånd snakket vi veldig mye om hvordan det kom til å bli.

Og jeg kjøpte en sekk til han med bøker, et teppe, og litt forskjellige ting som han liker. Dette fikk han med seg da vi måtte haste på sykehuset. Så hadde han noe å kose seg med.

En av bøkene var om det og bli storebror.

Når nr 2 hadde kommet så passet vi på at vi hele tiden ga oppmerksomheten til nr 1 først. Som når vi kom inn i et rom sa vi hei, eller noe til nr. 1 før vi gikk til babyen.

Og det var andre og veldig flinke til.

Nr. 1 fikk og bestemme navn til babyen. Det var jo ikke akuratt planlagt, men han kom med et navn som vi likte veldig godt. Så da ble det det. Han synes jo det også var veldig stas.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...