Mammaia 81 Skrevet 12. januar 2010 #1 Skrevet 12. januar 2010 Er det noen som har erfaring med svisker for å hjelpe fordøylsen? Har kjøpt meg en pose og spist 4-6 stk pr dag, og synes igrunn ikke det hjelper i det hele tatt!! Noen som har erfaring med hvor mange man bør ta for at det skal ha effekt? Synes egentlig det er ganske kvalmende å spise dem rett fra posen, og sliter litt med å få det i meg.. Kunne man kanskje spist sviskekompott med melk, og få samme effekt? Det smaker jo helt ok! Hva med Activia, eller Biola? Synes dette er litt slitsomt og vondt, og tar imot gode tips med takk!
Sesilia Skrevet 12. januar 2010 #2 Skrevet 12. januar 2010 Mitt aller, aller beste tips til fordøyelsesplager: Vi-siblin kjøpes reseptfritt på apoteket! Legen min anbefalte det etter at jeg hadde hatt irritabel - og stort sett forstoppa - tarm nokså lenge! Vi-siblin er frø som "sveller" i tarmen og hjelper til å normalisere fordøyelsesystemet... Virka for meg! Lykke til!
Mammaia 81 Skrevet 12. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 12. januar 2010 Tusen takk Var innom på apoteket i dag, og fikk Lactulose, som visst e ret veldig mildt middel, som man trygt kan bruke under graviditet, så nå skal jeg prøve det, og håper det hjelper
Lille_bie Skrevet 12. januar 2010 #4 Skrevet 12. januar 2010 Har det samme promlemet med treg mage. Jeg spiser rosiner. Synes det er bedre. De inneholder endel jern også, som vi også trenger. Så spiser jeg mye frukt, spesielt druer. og så må man drikke masse vann. Spiser biolayoghurt også. Det hjelper, men jeg sliter litt fortsatt. Ikke noe moro! Har hemmorider som gjør vondt. Tårene triller når jeg er på do..... Litt fortvilet, er jo bare 9+4... Lurer på hvordan dette skal gå....
ticalinda Skrevet 12. januar 2010 #5 Skrevet 12. januar 2010 Sviskekompott er ok, eller sviskepure som gis til barn. Druer, maltekstrakt og masse vann!
BlueDome Skrevet 12. januar 2010 #6 Skrevet 12. januar 2010 Alt av sviskeprodukter er bra ! Andre tips som hjalp meg sist : En kopp kaffe på tom mage Mye kaldt vann på tom mage Biola - 1 glass hver dag som "smøring" Druer ;D Yoghurt Laktulose/Betulac/Duphalac - noen ml hver dag (dette klarte ikke jeg å få i meg..brekker meg av tanken) Aktivitet !!! Gå en laaang tur, ta en varm dusj og sett deg på do
M*A*S*H* Skrevet 12. januar 2010 #7 Skrevet 12. januar 2010 * Kjøp loppefrø og linfrø på helsekosten. (billigere enn visiblin som forslås ovenfor her og naturlig ubehandlede frø) - Loppefrø, følg bruksanvisninga på pakka. 1-3 tsk morra og kveld, skylles først og bløtlegges litt. Smaker litt snodig, men slett ikke vondt. Bland gjerne med litt annen mysli i yoghurt eller melk. Mengden kan økes ved behov. - Linfrø, gjerne ferdigknuste. MAKS en spiseskje per dag. Må ikke økes mere, kan være skadelig i større mengder men HELT trygt med en spiseskje. - Laktulose reseptfritt på apotek, følg anvisning. Blir prompete av det, men det er man jo fra før når man er gravid hihi. Øk gjerne mengden dersom det ikke fungerer etter en stund. Ikke skadelig på noe som helst vis og man blir ikke avhengig av det eller nedsetter tarmfunksjon. - Spis fiber og frukt men husk å drikke rikelig vann, ellers virker fiber bare enda mer stoppende. - Svisker er fint i myslien sammen med linfrøa, loppefrøa og litt havrekli f.eks. - Gå deg en tur hver dag, fysisk aktivitet hjelper tarmen og under graviditeten blir det ekstra viktig. Hormonene våre "lammer" tarmen, og når vi trimmer, hjelper vi tarmen å jobbe. - Drikk 1-2 kopper kaffe per dag, mange har effekt av det. Er du redd for koffeinet, kan du jo forsøke koffeinfri og se om det fungerer likt? Noen påstår en kopp kaffe på tom mage gjør underverker:-) - Biola er oppskrytt og dessuten inneholder den veldig mye sukker, like mye som brus. Bytt ut all hvit pasta med helkornspasta, hvit ris med f.eks byggkorn og naturris med mer fiber. Kjøp fiberbrød på bakern istedet for kneip el.l som bare er hvitt mel som virker stoppende. Hold ut:-) Både treig mage og hemorider som da gjerne følger med på kjøpet blir bedre når svangerskapet er over:-)
Mammaia 81 Skrevet 12. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 12. januar 2010 Var veldig skeptisk da jeg så at lactulose var såpass tyktflytende (nesten som tran) Men hadde det i et halvt glass saft, så smakte det ikke noe annet enn saft heldigvis Håper det hjelper! Har hamstret frukt og sviskekompott, så nå må det vel bli årnings
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå