Gå til innhold

Mat tråd til de små

lissiliz❤tassen❤lillesøster

Anbefalte innlegg

Ja jeg trenger hvertfall litt råd om dette.

Hva gir dere?

Lager dere selv og evt hva?

Gir ennå bare maisgrøt, men er vel ikke lenge til vi må prøve noe annet.''

D-dråper gir vi, litt vann

Rima sa noe om at nå er det viktig at de får jern? Hva må vi gi da?

Og hvordan lage mat selv?

HEHE mange spørsmål, håper ikke det bare er meg som trenger litt råd på veien og at vi kan få nytte av den sammen

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141260746-mat-tr%C3%A5d-til-de-sm%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lur du lissiliz :o) Kjempefint å dele materfaringer og evt oppskrifter.

Jeg har nå begynt å gi 6 mnd grøt med gluten. Så vidt jeg vet er Nestle sine grøter tilsatt jern. Derfor er det lurt å gi noe med mye c-vitaminer sammen med grøten for det bedrer jernopptaket. Jeg gir sviskemos minst en gang for dagen, den er rik på c-vit.

I tillegg så har jeg laget litt ulike fruktmoser. Eple, pære og mango (hver for seg altså) Eple og pære kokte jeg mørt med litt vann og moset med stavmikser, mango kan bare moses som den er. Fryser det ned i isterningbrett og legger de over i fryseposer etterpå. Da kan jeg ta opp ønsket mengde, og etterhvert blande litt sammen også. Jeg leste et sted at man kan ha litt kanel i eplemosen, det er sikkert veldig godt :o)

Jeg har også lagd litt gullerotmos selv, den blandet jeg litt olje i (gullerot er rik på a-vitamin som er fettløselig). Har nettopp begynt med smaksprøver på middag, så har ikke prøvd andre grønnsaker, men tenkte å prøve søtpotet, brokkoli og avocado snart.

Ellers så var det noen fine oppskrifter her:

www.barnemat.com

Lykke til! :o)

Her får han grøt et par ganger for dagen. Her går det i havregrøt(god natt), risgrøt og hvetegrøt fra nestle. Dette er også en god jernkilde dersom man bruker kjøpegrøt.

Ellers så har han smakt følgende til nå:

- Avokado (myk) som jeg moser med gaffel sammen med en liten dert eplejuice

- Grønnsaksmos av brokkoli, søtpotet, blomkål, potet og gulrot. Dette har han smakt hver for seg og jeg har nå også begynt å blande 2-3 grønnsaker sammen

- Aprikos mos - kokt tørkede aprikoser i ca 10 min, blandet med stavmikser og sper med kokevannet

- Kjøpte fruktmoser. Både for seg selv og blandet med grøtpulver + litt varmt vann for å få lunk.

- Har også i det siste prøvd et par middagsglass. Bla så har de de nye Naturnes fra nestle til 10 kr på 10 kr marked på ICA supermarked og ICA nær (tror de ellers koster rundt 40 kr)

- MM, MME og vann å drikke.

Tenkte jeg skulle begynne å ha i litt kjøtt i maten nå og prøve på litt forskjellig. Selv titter jeg på middagsglassene for den gitte aldersgruppe for å bli inspirert til hva jeg selv kan lage :-)

Og ja så har jeg ca en ts med olje (en uten smak raps, solsikke f.eks) i all mat jeg lager (ikke fruktmos da). Siden det visst er viktig at de får i seg litt fettstoffer.

hilde:

Jeg også lagde aprikosmos fra tørkede aprikoser, men så på pakken etterpå at de inneholdt konserveringsmidler (slo det opp og dette kons.midlet kunne fremkalle allergi) Hva slags aprikoser bruker du? Tenkte å lage sviskemos selv også, vet du hvor man får kjøpt svisker uten konserveringsmiddel?

Hmm det hadde jeg jammen ikke tenkt på. Har kjøpt Bama sine og ser her nå at de inneholder konserveringsmiddel E220. Men etter å ha lest dette skal jeg jammen ikke gi han mer av det:

"A preservative derived from coal tar. Sulphur additives are toxic and in the United States of America, the Federal Drugs Administration have prohibited their use on raw fruit and vegetables.

Sulphur dioxide is produced by the combustion of sulphur or gypsum.

E220 is known to provoke asthma attacks and is difficult to metabolise for those with impaired kidney function. It also destroys vitamins B1 and E.

Typically found in beers, soft drinks, dried fruit, juices, cordials, wine, vinegar, and potato products.

Not recommended for consumption by children."

Takk for tipset Magica!!!!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...