Gjest Skrevet 11. januar 2010 #1 Skrevet 11. januar 2010 Hei! Jeg har en liten datter på 3,5 uke og først den siste uka har jeg fått ammet. Hun ville ikke ha pupp de første ukene, men litt etter litt klarte jeg å få henne til å ta puppen med brystskjold. Hun skjønner fortsatt ikke helt hvordan hun skal ta puppen uten! Har du noen tips til hvordan man best kan avvenne henne det? Jeg er uansett veldig fornøyd med at jeg nå kan fullamme henne, men det blir jo selvsagt litt ekstra styr med disse skjoldene!
LS81 Skrevet 12. januar 2010 #2 Skrevet 12. januar 2010 Dette høres ut som min situasjon. Har en baby som nå er 2,5 mnd. Hun skjønner heller ikke dette med pupp uten brystskjold, men tar de helt fint med. Jeg har kommet til at jeg ikke "gidder" å avvenne henne. Dette fordi mine bryst takler både økedøgn (selv om hun bruker lenger tid på øking enn uten), samt at hun klarer å tømme de. Jeg var også veldig innstilt i starten på at jeg skulle kutte skjoldene ut etterhvert, men har ombestemt meg. Jeg vil heller kose meg med babyen, enn å la ammingen være en stressituasjon i evigheter. Det blir en vane, dette med skjold, spesielt etter at jeg fikk tak i så mange skjold at jeg koker en gang i døgnet. Men så til det du spør om: På ammepoliklinikken sa de til meg at den beste måten å avvenne brystskjold på, var å "gå tilbake til nyfødt". Ha det varmt og godt der du vil amme henne, kle av deg og henne, og legg henne på brystet. Da vil hun etterhvert søke etter brystet ditt, og du kan begynne fra start igjen. Jeg har også sett tips om å klippe av tuppen på skjoldet, og lure dem på denne måten. Dette fikk ikke jeg til, og ble også advart mot å gjøre det fordi det garantert vil føre til at mammaen blir sår. Men kanskje det er en idè for deg? Lykke til, uansett om du velger å amme med skjold, eller forsøke å slutte med dem!
Gjest Skrevet 12. januar 2010 #3 Skrevet 12. januar 2010 takk for svar nei, jeg er enig med deg om at jeg ikke "gidder" at ammesituasjonen skal bli stressende.. de første 14 dagene med stress og oppgitthet var mer enn nok for meg! var sekunder fra å gi opp hele ammingen, så jeg er veldig fornøyd med å amme med skjold nå det er jo veldig mye enklere uten da, så det er vel hovedgrunnen til at jeg ønsker å avvenne. De sa jeg kunne klippe av tuppen og jobbe meg gradvis nedover på skjoldet på ammepoliklinikken ja, og det har jeg tenkt å prøve! sår er jeg hele tiden uansett, så det er i allefall verdt forsøket synd det skal være så vanskelig å amme, det kan jo virkelig ta motet fra enhver! lykke til du også kos deg med babyen din!
Gjest Skrevet 12. januar 2010 #4 Skrevet 12. januar 2010 Da jeg skulle avvenne gutten min med brystskold (han hadde da brukt det noen måneder, han er prematur og klarte ikke å ta brystet uten) så prøvde jeg uten skjold når brystet var på sitt fulleste og jeg gjerne hadde litt brystspreng. Da lignet brystet nemlig mest på det litt stive skjoldet. Det virket De første gangene ble han litt forvirret og kavet litt. Da tok jeg skjoldet på igjen. Så prøvde jeg forsiktig neste gang. Etter noen forsøk viste han tydelig at han foretrakk brystet uten skjold og vi utvidet da forsøket til tider på døgnet da brystet hadde mindre melk. Det tok ikke lange tiden før han foretrakk brystet helt og vi kunne kutte ut skjoldene. Tror det tok i underkant av en uke og da gikk vi sakte frem og stresset ikke med det i det hele tatt Hadde det vært veldig slitsomt å avvenne hadde jeg bare beholdt skjoldene. Vi strevde lenge med å få til ammingen så det hadde ikke gjort noe å fortsette med skjold. Men så klart. Det er enklere uten Gratulerer så mye med den lille og lykke til med forsøket.
Gjest Skrevet 12. januar 2010 #5 Skrevet 12. januar 2010 Gode tips:) Problemet mitt er at brystvortene er relativt flate, så de ligner virkelig ikke på brystskjoldene i fasong. Når jeg har spreng er det nærmest umulig for henne å få tak! Det skal sies at hun har klart å spise et måltid uten skjoldene en gang, så det virker ikke helt håpløst Vi får prøve oss forsiktig frem som du sier, så får vi ta det som en bonus om det går til slutt! Takk takk for gode tips
Nory Skrevet 12. januar 2010 #6 Skrevet 12. januar 2010 Min sønn er nå snart 3 mnd og jeg har også brukt skjold den siste mnd nå. Har aldri klart å venne han til riktig sugeteknikk og har derfor vært mye plaget med såre brystvorter. Dette er jo noe som ofte går seg til når de blir litt større, så i påvente av det har jeg brukt skjold. Å amme uten skjold er litt stress nå for han har vendt seg til skjoldet og liker bedre å suge med det på. Jeg ønsker nå å prøve å avvenne han skjoldet gradvis og har fått tips å innføre en amming i døgnet uten skjold til å begynne med for å unngå stress. Mitt råd er da å velge den ammingen du erfaringsmessig vet er minst stressende. For min del er det morgenammingen.
Channa Skrevet 13. januar 2010 #7 Skrevet 13. januar 2010 Min ble sondemata de første døgnene, og jeg strevde mye med å få han til å ta brystskjoldet. Har ikke stressa med å bli kvitt det, for det har gått helt fint å amme med. Men her på nyttårsaften så han endelig lyset, og da var han nesten 4 mnd. Han var avslappet, ganske mett og lå selv og åpnet munnen. Da snek jeg puppen inn og siden har det gått helt fint uten brystskjold. Tror det hjelper godt at de blir større og sterkere i munnen, så tror det kan være lurt å prøve å tilby bare pupp innimellom, for å sjekke hvor landet ligger :-).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå