Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #1 Skrevet 11. januar 2010 Hvorfor får jeg det og burde jeg fjerne mandlene? Gjør det vondt? Noe annet som hjelper?
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #2 Skrevet 11. januar 2010 lurer på dette jeg også, har hatt dette i flere år nå. Regner med at det er puss eller talg? SKule gjerne vært kvitt det. Har mye halsbetennelse rog streptokokker og hovne mandler generelt, kanskje en sammenheng?
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #3 Skrevet 11. januar 2010 Det er bakterier. Streptokokker. Jeg fjernet mandlene som 16-åring. Er det verste jeg har vært med på noen sinne! Syyyke smerter i over en uke etterpå.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #4 Skrevet 11. januar 2010 ano nr 1 her, kan man altså ha streptokokker konstant og uten at det gir utslag i resten av kroppen? altså, et par ganger i året har jeg streptokokker med feber og halssmerter og penicilin. Disse pussklumpene har jeg jo konstant, uten andre plager?
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #5 Skrevet 11. januar 2010 Slike hadde mannen min og, mandlene hans være kjempestore da og han hadde ofte halsbetennelse. Han fjernet dem for 4 år siden, og har ikke hatt ett problem med halsen etter det, har nesten ikke vært syk heller. Ifølge ham så var det å fjerne dem noe av det jævligste han har vært igjennom, men var virkelig verdt det. Bestill legetime og spør om h*n kan ordne en henvisning til øre,nese og halslege. Så får dere jo hørt hva som lønner seg, å fjerne dem eller kanskje det er noe dere kan få for det, hvis det er plagsomt...
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #6 Skrevet 11. januar 2010 har sånn jeg også, trenger ikke være streptokokker. var til legen med det da jeg plagdes sånn, mye puss og hovne hele tiden.han sa det var veldig vanlig, men skal veldig mye til for å få fjernet mandlene av den grunn ( da skal du ha en god del pencilinkurer i løpet av året) fikk tips om et bakteriedrepende munnskyllevann, og det hjelper faktisk en del:)
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #7 Skrevet 11. januar 2010 Gule klumper/flekker på mandlene er som oftest en form for betennelse, trenger ikke nødvendigvis ha feber for å ha halsbetennelse. Når det gjelder å fjerne mandlene, hvis du ikke har massive smerter og plager med mandlene dine ville jeg aldri gjort dette. Jeg fjernet mandlene for ett år siden, og vet du, jeg er jaggu ikke sikker på om jeg ville gjort det igjen hvis jeg visste hva jeg gikk til. Det var to vannvittig lange uker med smerter, lite søvn, mer smerter, og ingen mat.. Grusomt!! OG uten tvil det verste jeg har gjort..
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #8 Skrevet 11. januar 2010 hm, tror jeg beholder mandlene på jeg ;-) Men jeg skal prøve bakteriedrepende munnskyll, takk for tipset! Ano 1
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #9 Skrevet 11. januar 2010 Illeluktene klumper fra mandlene er ikke streptokokker. Klumper PÅ mandlene er streptokokker. Dette heter tonsilstones. les mer her: http://www.tonsilstones.net/pictures-of-tonsil-stones-a2.html http://en.wikipedia.org/wiki/Tonsillolith det hjelper å bruke en butt lang gjengstand og klemme på mandlene og få de tømt med jevne mellomrom.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #10 Skrevet 11. januar 2010 mener du sånne klumper du kan klare å ta bort selv?? pirke de ut liksom.. som sitter i små groper i mandlene?? jeg har også det, og det er bare matrester og puss som samler seg opp i gropene du ha ri mandlene, det er ikke noe værre enn det;) veeldig mange som har det uten å vite det selv... noen hoster opp disse klumpene,eller de løsner av seg selv, vet om flere som plutselig får en sånn klump i munnen og tygger på den... smaker vist grusomt.. hehe;)
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #11 Skrevet 11. januar 2010 er du skikkelig plaget; få en henvisning til ørenese hals lege og få fjernet gropene med laser.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #12 Skrevet 11. januar 2010 Nei, dette er IKKE streptokokker! Dette er mandlene som er betente og "smuldrer" seg opp, og da kommer det ut deler hele tiden. Det beste er å fjerne mandlene med laser. Hvis du har dette, har du antakelig mye halsvondt og er mye syk i løpet av et år? Det er vanlig. Det at mandlene er betente så man mister deler av de, gjør at immunforsvaret svekkes, og til slutt har man ikke igjen noe immunforsvar, (i de tilfeller hvor du har mistet deler siden du var barn/ungdom, til voksen alder). Jeg har slitet med dette i mange mange år, fra jeg var et barn, og for å kunne få laserbehandlingen må man ha forkjølelse/halsbetennelse minst 2-3 ganger i året. Jeg var syk konstant nesten, så da jeg fjernet mandlene har jeg aldri hatt noe problemer med forkjølelse eller lignende siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå