Gå til innhold

Anbefalte innlegg

ulønnet permisjon som man har rett på etter arbeidsmiljøloven skal komme direkte etter at foreldrepermisjonen er over, men når....? Etter alle ukene, eller etter alle uker minus pappaperm? Vi tenker å velge 80% dekningsgrad og 46 uker til mor og 10 uker til far (fedrekvoten). Etter mine 46 uker vil jeg jobbe de 7-8 første ukene av fedrekvoten mens far er hjemme, for deretter å ta ulønnet perm og ferie, tilsammen ca 3 mnd - kan jeg det, altså først jobbe og deretter ta ulønnet perm fordi jeg starter før alle 56 ukene er over, eller må jeg ta ulønnet perm direkte etter mine 46 uker?

(At jeg jobber 7-8 uker forutsetter nok at det er ok for arbeidsgiver, men det tror jeg ordner seg)

Fortsetter under...

Er ikke det hun spør om.

Iht arbeidsmiljøloven har hver av foreldrene krav på utvidet (ulønnet) foreldrepermisjon på 12 mnd hver. Denne permisjonen har man rett på såfremt den følger umiddelbart etter lønnet foreldrepermisjon. Du må dessuten søke innen fristene som er angitt i § 12-7 ("en uke i forveien ved fravær utover to uker, senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år.").

Har ikke tilgang på kommentarutgave her hjemme;) men slik jeg tolker bestemmelsen må din ulønnede permisjon følge umiddelbart etter at far er ferdig med sine uker (hvis han tar sine uker etter at du har tatt dine).

Her er bestemmelsen:

§ 12-5. Foreldrepermisjon

(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.

NB: denne retten har du ikke hvis dere har tatt ut permisjonen som tidskonto.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...