Gå til innhold

14 uker pappaperm!!!! Jeg blir så provosert!!!

Anbefalte innlegg

Til du som skrev at man har 8 uker karantene hos NAV hvis man sier opp selv:

Jeg sa opp selv og jeg hadde kunn 4 dager karantene før jeg fikk dagpenger.

her i huset jobber far på sjøen og vi er nå avhengi av hans inntekt. hvis far skulle vært hjemme så hadde han kunn fått hyre og en viss prosent av fangsten. og det hadde ikke gått. vi er avhengi av fars inntekt for å forsørge familien. vi bor på et lite sted, nærmeste arbeidsmulighet er 30 min kjøring unna. og da eventuelt bare skiftatbeid i butikk...så tror nok far drar på sjøen og jeg er hjemme. dessuten er far hjemme i 1 mnd av gangen. så vi koser oss som en familie og far får kvalitetstid med gutten uten å tenke på å dra på jobb om dagene.

Fortsetter under...

Vi har ikke mulighet fordi far jobber i en familiebedritf med 5 ansatte der store deler av hans jobb dessverre ikke kan gjøres av andre enn han. Dvs hvis han er syk eller noe så blir ikke jobben gjort før han kommer seg...Så hvis han blir borte i mer enn 2-3 uker så blir det veldig store problemer for det firmaet. Bor på et lite sted der det ikke finnes mulighet for å finne vikarer osv.

og forresten, når far ikke kan bruke alle ukene, og mor mister de. hvem er det som må lide for det...? Jo barna, er det ikke bedre at mor får være hjemme med barnet, enn å sende de i barnehagen til fremmede?? vi er voksne mennesker, la oss få selv bestemme over vår egen tid. Er ikke alle menn som liker å gå hjemme å leke i sandkassa osv....

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være slik et krangletema hele tiden.

Faktum er at Norges befolkning har stor spredning i både familie- og jobbsituasjon.

For de aller fleste så vil det kunne fungere i praksis at far tar ut fedrekvoten, for noen så fungerer det ikke.

Løsning? la enten hele permisjonen gå til foreldrene så får man velge selv, eller så må det være mulig å enkelt søke hele permisjonen over på ene parten.

Vi er vel alle enige i at det er barnets beste man ønsker?

Barnets beste er jo å være hjemme sammens med mor ELLER far så lenge som mulig før h*n eventuelt starter i barnehage.

Både mor og far vil få god kontakt med barnet uansett hvordan man velger å dele dette seg imellom.

Er det forøvrig noen som kan forklare meg likestillingen i fordelingen? mor er pålagt 9 uker permisjon rundt terminen. Far har 10 uker. logisk?

Det skal jo også da nevnes at mor da burde ha permisjon for å kunne slappe av og forberede seg på en fødsel. Skulle man da være så uheldig å gå 2 uker (noen ganger mer) over terminen så mister man 5 av 9 uker sammens med ungen. Man sitter da igjen med 3-4 uker å komme seg på i etterkant av fødselen. Denne tiden er ikke nødvendigvis en "bindings-tid" for mor og barn, men kan være en fysisk og psykisk smertefull tid med både depresjon og søvnløshet.

Når man derimot er kommet seg fra fødselen så er det plutselig ingen som bryr seg lengre. Burde ikke mor da være pålagt å være hjemme med barnet 10 uker for å kunne få den mor-barn linken som far skal få når han tar permisjon? Eller er ikke det like viktig det?

Det virker som at alle her inne kun tenker problem iforhold til fars kvote.

Hva med de situasjonene hvor mor ikke har mulighet for å være hjemme?

Hadde det vært opp til meg hadde vi fått delt dette absolutt slik vi selv ønsker.

Sist gang hadde jeg hele foreldrepermisjonen, denne gangen får far hele. jeg er desverre pålagt mine 9 uker noe som ikke fungerer hos oss.

Som en sa lengre opp her. Om man ikke kan klare å bli enige om permisjonsdelingen innad i forholdet så har forholdet mye større problemer enn som så.

Jo men far kan ta ut en dag i uken over lengre tid, han har 3 år på seg til å ta ut de 10 ukene. Du kan gå tilbake i jobb, barnet kan ha dagmamma/praktikant 4 dager i uken og far ha barnet 1 dag i uken. Han kan regulere den permisjonen mye selv, det er grunnen til at den ikke flyttes over til mor sånn helt uten videre. Jeg skjønner det ikke er lett når dere ikke har barnehageplass, men må dere så må dere. Jeg syns det er dumt dersom staten får fordeler av permisjonstiden til far.

Jeg kan også forstå at man syns det er urettferdig at man som voksne ikke får velge 100% selv, men jeg vil tro at vi med et knips havner langt tilbake i tid dersom fedrekvoten forsvinner. Ferre menn vil være hjemme fordi de ikke lenger må det. De eneste som faktisk taper på det er barna, de trenger å knytte gode og sterke bånd til far og, og far trenger kanskje ta mer del i barnas hverdag før de begynner å spille fotball :P

Er litt uenig med meg selv om hva som er best når det kommer til bhg. joda barna har godt av litt mer tid, men de har og veldig godt av sosialisering, noe som kan bli vanskelig dersom barnet går hjemme lenge med mor.

Kjære SV:

Trodde dere mente at kvinner var undertrykte? Vi våger tydeligvis ikke å be om høyere lønn, søke på stillinger vi er overkvalifiserte til og velge yrker med høy løn. Men disse mennene, som vistnok er så sterke i næringslivet, har visst nok ingenting å si hjemme? Der blir de nemlig overkjørt av de sterke kvinnene...

Og til dere dibbere som deler 50/50:

Dere skryter av at pappan har et veldig nært forhold til barnet sitt. Vi delte ikke 50/50 (Ingen av oss tok faktisk permisjon), men barnet vårt er VELDIG knyttet til begge foreldrene sine.

Vår situasjon: Både mor og far er ENIGE om at jeg bør ha all permisjonen. Men dette blir selfølgelig overstyrt av "staten". Jeg verken manipulerer eller undertrykker mannen min. Men han ønsker faktisk ikke å gå hjemme med en baby.

Tipper vi betaler mer skatt enn de fleste SV-velgere også...

Merker at det er en del som skriver noe sånnt som "staten er så snill og gir oss penger (...)" Seriøst?

Kvinners helse: Glem ikke at 4 % av oss kommer til å revne kraftig under fødsel... og det er ikke sikkert at plagene har gitt seg etter 8 mnd. Jeg revnet ikke - men fikk store plager. Og det tok sin tid å heles.

Tips til SV: Hva med lovbestemt deling av fjernkontrollen?

Annonse

til alle de som sier vi blir satt til bake i tid, dersom vi fjerner pålagt fedrekvote:

min mor er over 60 år og hun var hjemme med sin mor da hun var liten. faren hennes jobbet lange dager og var ikke noe mer hjemme en dagens menn. kansje til og med mindre. hun sier selv at den tiden hun var med faren sin var kvalitetstid, han tok henne med på oppdagelsesturer osv. med andre ord en perfekt far for henne. og de var tettere enn moren min og min mormor. så det er ikke ukene de er hjemme som nødvendigvis teller... ikke om far egentlig IKKE har lyst til å trave hjemme med en liten unge på armen.

men såklart for de som ønsker dette skal det da selvfølgelig få være en mulighet!!! vi betaler så mye i skatt at det skulle bare mangle at vi får godene. vi har jobbet for dem.. det er ikke penger vi bare får fordi staten er så snill!

• 3 uker senere...

Er helt enig i at hvordan permisjonen skal fordeles burde vært valgfri! Kjempe bra ordning med 1 års lønnet permisjon. Men ikke misforstå; lønnen er IKKE finansiert av NAV, men av skattene vi betaler.

NAV har satt en øvre grense på max utbetaling av lønn. I vårt tillfelle utgjorde dette et tap på kr 8000,- i månden da far var hjemme. For oss var det ikke aktuelt å gi fra oss disse 10 ukene pga av dette, men det er utrolig IRRITERENDE at han ikke fikk utbetalt det han faktisk tjener. Han betaler jo for søren skatt av det han opprinnelig tjener!! Jeg har lav lønn, så det er hans lønn som er avgjørende for får økonomi. Det ble heller litt smallhans de ukene han var hjemme.

I andre tilfeller er det ikke sikkert at en familie klarer seg økonomisk med at en av partene ikke får det en normalt tjener, og en må da kutte ned på permisjonen, noe som igjen går utover barnet. Idiotiske regler hos NAV.... de lager regler slik at det gagner dem!

Jeg syns det skal være obligatorisk at far går hjemme med barnet i 6 uker som de gjorde før men at utover det så skal foreldrene selv velge hvem som går hjemme og hvor lenge! Arbeidslivet idag er vanskelig å få seg jobb fordi man er småbarnaforeldre og det vil jo bare bli verre når det skal være 3.5 MÅNEDER far også skal gå hjemme!

Jeg skal tilbake på jobb mens pappa'n har sine 10 uker permisjon (dersom det lar seg gjøre å ta ut alle ukene). Han må da ta permisjonen når det passer arbeidsgiveren, for å i det hele tatt ha mulighet til å ta den. Permisjonen blir da sannsynligvis når knøttet er mellom 3 og 6 mnd.

Jeg jobber som nattevakt, og regner med at knøttet kanskje har natt-pupp fremdeles når jeg starter å jobbe. Jeg kan ikke dra fra jobb for å hjem og amme, da jeg er den eneste sykepleieren på jobb. Ser heller ikke for meg at mannen kan dra fra de to andre barna våre for å komme på jobb til meg slik at jeg skal kunne amme. Må isåfall ha barnevakt midt på natta for at jeg skal amme.

Regner med at løsningen blir at knøttet blir med mamma på jobb, slik at jeg kan amme når det trengs...

• 2 uker senere...

Men da må jo staten gå inn og bestemme hva vi skal bruke barnetrygden til også da.. Siden det er penger man får av staten.. Staten er OSS, og jeg syns ikke de som til enhver tid sitter og "bestemmer" bør få ta valg som omfatter hva folk gjør hjemme hos seg selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...