Gjest Skrevet 17. januar 2010 #26 Del Skrevet 17. januar 2010 Det er interessant og litt trist å lese det noen av dere skriver her. Jeg skjønner at vi har langt igjen før fedre er likestilt med mødre som omsorgspersoner. Jeg har delt 50/50 to ganger, og skal gjøre det igjen når tredjemann kommer. Mine barn er like knyttet til pappaen sin som til meg. Så fint både for dem og for han. Han opplever å være like viktig for barna sine som mammaen. Hjemme hos oss er det ikke bare mamma som gjelder. At det ikke skulle være forenlig med hans jobb å ha lang permisjon, var ikke en problemstilling vi tenkte på en gang. Vi gjorde jo ikke det i forhold til min jobb, skulle det være forskjell? Når det gjelder amming, er det ikke noe problem å fortsette med det selv om man jobber. Jeg tok ut ammefri og ungene fikk flaske midt på dagen når jeg ikke var til stede. Nattamming sluttet jeg med da de var seks måneder. Friske barn trenger ikke melk lenger om natten fra det tidspunktet. Det er faktisk ikke sånn at barnet må få bestemme hvor lenge det skal ammes om natten. For å være sikker på at vi var i boks i forhold til nattamming, la vi inn ferien min som en buffer midt i permisjonen.På den måten fikk vi også strekt den totale tiden vi var hjemme. Jeg trengte på den måten ikke å begynne å jobbe før barna var nesten sju måneder. Allikevel fikk pappaen like mye permisjon som meg. Argumentet om at pappaen får ta sin del av vektøkningen og fødselssmertene skjønner jeg ikke. Er det virkelig så forferdelig å gå gravid og føde at man er invalid i et år etterpå? Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Er enig i at man er ganske fortumlet de første ukene, men så er da også disse ukene forbeholdt mor- med god grunn. Til slutt et poeng som har gitt meg mye latter: svært mange av de jeg kjenner som har fått barn, har nektet å gi fra seg "sin" permisjon til pappa fordi de mener at de eier den og at de fortjener den etter å ha vært gravid og født. Denne typen kvinner oppfører seg ofte som om de tilhører det kjønnet som er det eneste som vet hvordan en baby skal håndteres. Menn kan ikke slippes til, de kan ihvertfall ikke uten at mor kontrollerer. De er sikkert ikke så veldig inspiserende å bytte bleie på sin egen baby mens mor henger over skulderen og sjekker at alt går riktig for seg. Jeg ler godt når disse kvinnene klager over at de fortsatt må ta barnet dersom det våkner om natten ved to års alder, for det er jo bare mamma som gjelder. Jeg ler godt når de klager over at mennene deres aldri bidrar med husarbeid uten at de blir bedt om det. Jeg ler fordi at hjemme hos meg er det det samme om det er mamma eller pappa som trøster syke barn om natta. Jeg ler fordi at hjemme hos oss har den som har hatt permisjon hatt hovedansvaret for husarbeidet i den aktuelle perioden. På den måten har vi blitt likestilte i forhold til alt som har med barn og hjem og gjøre. Til slutt: det finnes ingen forskning som tyder på at mor er viktigere enn far for at barnet skal få en trygg tilknytning det første leveåret. Mor har melka, men det er jammen ikke et argument for at far ikke skal få slippe til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141289810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
merete81 Skrevet 17. januar 2010 #27 Del Skrevet 17. januar 2010 herregud blir så forbanna provosert av de sv folka altså.. At ikke folk kan bestemme hva og hvordan de vil gjøre det selv med permisjon. Det er helt greit at pappaene får flere uker i permisjon men de KAN JO ikke ta disse fra moren, da får de heller gjøre tiden lenger for begge da!!!! Min samboer er selvstendig næringsdrivende og når han skal ha pappa perm så får han omtrent ikke bet, så han må sitte der 10 uker tvunget uten omtrent en krone... Det er for FAEN ikke rettferdig!!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141290226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smaaen Skrevet 17. januar 2010 #28 Del Skrevet 17. januar 2010 Nei, 11.51 det føles kanskje ikke rettferdig. Men det er vel ikke SV sin skyld at din mann som selvstendig næringsdrivende ikke får betalt! Det tror jeg heller du kan takke høyresiden for. Og hadde ikke venstresiden jobbet for en del ting så hadde ikke du hatt permisjon i det helet tatt! Høyresiden har vel aldri jobbet for rettferdighet! Så jeg tror du kan takke venstresiden for at du har nesten et år hjemme. At da din mann ikke kan synes jeg også er trist, men skyld ikke på venstresiden. Det er ikke dine uker. Du har jo faktisk vært hjemme veldig lenge... Det er fars uker. Ikke dine. At selvstendig næringsdrivende har problemer med å ta disse ukene er tist og jeg tror det er større sjangs for at venstresiden gjør noe med det enn høyresiden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141290370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
juniorkrabaten Skrevet 17. januar 2010 #29 Del Skrevet 17. januar 2010 nå er det nå en gang slik da at det er venstre siden og da spesielt den sosialistiske venstre fløyen som har kjempet for kollektivitet, utjevningspolitikk og polarisering - ikke høyre politikk, som mener at den jevne borger, over myndig alder bør kunne få tilitt til å forvalte resurrser og ta avgjørelser på egen hånd. selvstendignæringsdrivende eller ikke uansett hva som er årsak til det så bør det være tildelt likt antall med permisjonsuker til hver småbarnsfamilie. Det noen av dere støtter her, altså tvungen deling er faktisk i grunnen ganske diskriminerende. Da vi er i en situasjon som tilsier at vi ikke kan avvikle permisjonstiden slik reglene pålegger så må vårt barn starte tidligere i barnehage eller dagmamma. Det er jo ikke meg eller min mann som straffes men barnet vårt. Da far ikke har mulighet til å ta ut 10uker så mister vårt barn disse ukene. Hvorfor skal de som er lønnsmotakere med enkelhet kunne tilby sitt barn 46 uker hjemme mens vi bare skal kunne tilby vårt barn 36 uker? Hadde politikerene stolt på at du var smart nok til å fordele 46 uker permisjon på en hensiktsmessig måte mellom oss foreldrene til beste for barnet og familien så ville alle fått de samme godene. Dere argumenterer jo for at dere ikke har vett nok til å fordele ukene mellom dere selv på en god måte - dere argumenterer med at du faktisk er for dum til å bestemme selv og må la innvalgte politikere som ikke kjenner deg eller din familie til å bestemme på vegne av deg og din familie fordi du ikke er i stand til det selv:) syntes det faktisk er litt artig at man ikke har mer tillit til seg selv jeg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141290528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smaaen Skrevet 17. januar 2010 #30 Del Skrevet 17. januar 2010 Jeg er enig i at det er urettferdig juniorkrabaten. Men jeg tror likevel ikke det er riktig at du får ukene. Vi får heller jobbe med at selvstendig nærigsdrivene mødre og fedre også skal få betalt for disse ukene. Det finnes jo en del selvstendig næringsdrivene mødre som kommer meget dårlig ut. Det er jeg helt enig at det bør gjøres noe med. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141291388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SusyQ Skrevet 19. januar 2010 #31 Del Skrevet 19. januar 2010 Ny forskning (publisert i den konservative avisen Dagens Næringsliv for en uke siden) viser at pappaperm virker. http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1815953.ece "Fedrekvoten i fødselspermisjonen har ført til at fedre tjener 2 prosent mindre enn de ville gjort uten ordningen, og effekten holder seg i flere år etter permisjonen, viser den første studien av effektene av pappapermisjon, skriver Dagens Næringsliv. Forskerne mener at lønnseffekten gjenspeiler det faktum at fedre prioriterer jobb lavere og familieliv høyere enn de ellers ville gjort." Ingen tvinger deg til å la far ta 14 uker, men når vi faktisk er så heldige å ha en stat som, i motsetning til så godt som alle andre vestlige land, betaler for at foreldre er hjemme med barn i første leveår er det ikke urimelig å legge føringer til det beste for samfunnsutviklingen. Så er det opp til en hver familie om de vil benytte seg av godet. Og før noen klikker på hva jeg mener med "beste for samfunnsutviklingen", så ramser jeg opp: - mindre lønnsgap mellom kvinnner og menn. - mindre diskriminering av kvinnelige ansatte, da det blir like stor "risiko" å ansette en mann, som dermed også kommer til å være borte flere måneder fra arbeidslivet. - at barna får mulighet til å knytte seg nært til begge omsorgspersoner. - forskning har også vist at jo mer far er involvert i hjemmet og med barna, jo mindre samlivsbrudd blir det, noe som defintivt er til det beste både for familien og samfunnet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141300056 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SusyQ Skrevet 19. januar 2010 #32 Del Skrevet 19. januar 2010 Ang: Amming. Vi delte 8 mnd/4 mnd sist, og jeg ammet vesla til hun var 2 år. Med ferie gikk jeg ut i jobb da hun var 9 og en halv måned, og da fullammer man jo ikke lenger. Ammet før jeg gikk på jobb, når jeg kom hjem (tok ikke ammefri), før hun la seg og de første månedene også en gang på natta (5-tida) De to måltidene jeg ikke var tilstede for fikk hun brødskiver og middagsglass. Null problem. Jeg er virkelig ammeforkjemper, men vi må ikke overdrive vanskelighete ved å være borte fra dem når det tross alt ikke er snakk om fullammende babyer lenger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141300089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leen Skrevet 20. januar 2010 Forfatter #33 Del Skrevet 20. januar 2010 Kjempe flott for dere!!! Jeg syntes det er supert for de som har arbeid og livssituasjon hvor mye pappaperm passer fint inn!!! Problemet er at vi er ikke like!!! Vi har ikke en lik livssituasjon!! Vi ønsker ikke det samme her i livet! Derfor bør det være som det tidligere har vært, VALGFRIHET!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141308452 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MOsl Skrevet 21. januar 2010 #34 Del Skrevet 21. januar 2010 Det er nå en gang slik at ikke alle er i en lik livssituasjon.Utgangspunktet må jo være at barnet kan få rett til å være hjemme like lenge uavhengig om det er med mamma eller pappa eller begge to. Det er fint at man kan oppmuntre til at fedre bør ta mer pappaperm med barna sine, men la nå ikke folk bli påtvunget denne ordningen med den straffen at vi trekker den totale permisjonstiden deres om dere ikke får det til. Barnet må da tidligere ut i barnehage el.l. for de som er så uheldige å havne i feil kategori. Det er ikke alltid dette kommer uten problemer heller. Alle i en flokk er ikke like, vi er individer som kan ta tenke og ta avgjørelser på vegne av den situasjonen vi er i. La nå hver enkelt familie få vurdere sin situasjon til det beste for barna, så kan vi jobbe for en holdningsendring uten tvang og straff. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141312783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ2010 BABYƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 24. januar 2010 #35 Del Skrevet 24. januar 2010 er helt enig med 16.11 her. vi er i den situasjonen at far får akkord etter så mye han velger å jobbe og klarer fra dag til dag... så dersom han velger å være hjemme i sine 14 uker, og som følger bare får en grunn lønn så fant vi ut at han taper en ca 6 tusen kr i mnd og det er nesten 20 tusen kr på 14 uker.. 20 tusen kr i tap på tre mnd er et stort tap for oss bare for at far skal få være hjemme i sin permisjons tid.... på en anne side vil jeg heller ikke sende mitt barn tidligere i barnehagen dersom far velger å ikke ta ut alle sine perm uker fordi Vi som familie taper på det, fordi de ukene ikke blir overført til mor.... så hva mener de forbanna politikerne vi skal gjøre da??? kjenner jeg blir lei meg og frustrert... jeg er og enig at far skal få lov til å være så mye som mulig hjemme barnet det første levet året men ikke påbekostning av vår økonomi når mor får fast lønn uansett..... eller hva mener du???? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141326905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alltid usikker+2 prinsesser Skrevet 24. januar 2010 #36 Del Skrevet 24. januar 2010 Det som irriterer meg, er at staten er SÅ interessert i å beskytte "interessene" til faren med at han skal ha X antall permisjonsuker. Fordi det er viktig at far har også tid med barnet. Det skjønner jeg og respekterer...MEN... Hvis moren ikke har opptjent rettigheter til permisjon, får ikke faren rett til noe permisjon i det hele tatt. Hva er dette for en rettferdighet??!!! Hypocrites! Hvorfor er far plutselig ikke så viktig? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141331444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tannpine Skrevet 28. januar 2010 #37 Del Skrevet 28. januar 2010 Hva mener du med at far ikke har rett på perm? Min mann får 37 uker permisjon selv om jeg ikke har rett på foreldrepenger, den eneste forskjellen er at de ti ukene kalles foreldrepenger og ikke fedrekvote. Totalt velger vi altså 46 uker 100% dekning. Er absolutt ikke optimalt for _meg_ å gå ut i studier igjen så tidlig, men det er da slett ikke umulig. Det er vi som har valgt å få barn! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141353158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snart-mamma-igjen Skrevet 4. februar 2010 #38 Del Skrevet 4. februar 2010 Må si noe her jeg... Selvfølgelig passer ikke den nye ordningen for alle. Har de f.eks. tenkt på familiene hvor bare mor jobber fordi far er arbeidsledig??? Det er hardt nok fra før å leve på én inntekt. Ingen arbeidsledighetstrygd. Bare mors lille sekretærlønn. Først trodde vi at far ville måtte være hjemme i 10 uker uten foreldrepenger. Da ville mor måtte jobbe i hans periode for å fortsette å sørge for familiens eneste inntekt. I tillegg ville det ikke være særlig artig for far å presentere seg for potensielle arbeidsgivere nå, og si at "forresten så skal jeg ha 2 og en halv måneder permisjon snart..." Ikke mange som vil ansette en slik person ikke sant?! Så da tenkte vi at OK, vi ville droppe fars andel av permisjonen fordi det ville være altfor vanskelig å ta den ut. Kjempesurt!!! Å ha 10 uker mindre hjemme går jo utover barnet mer enn noen andre, som noen poengterer over her. Da måtte vi ansette dagmamma (ikke er de alltid så lett å få tak i, og ikke er det alle som har råd til heller!) inntil barnet får barnehageplass... for dem som er så heldige å få plass, vel å merke. Heller ikke garantert at barnet er 'modent' nok til å gå i barnehage, kanskje det har det best hjemme en liten stund til. Hva er løsningen da? At mor forlenger permisjonen, men ULØNNET!!! Hva skal vi leve av da?? Så leste jeg følgende på www.nav.no: "Når bare mor har rett til foreldrepenger: Når foreldrene bor sammen, men bare mor har arbeidet 6 av de siste 10 månedene før fødsel er stønadsperioden 46 uker med 100 % dekningsgrad og 56 uker med 80 % dekningsgrad. Mor får hele perioden alene (...)" Da har vi jo løst problemet da! Far har ikke rett til noenting overhodet! Bare mor får være hjemme med barnet i 9 måneder (fordi 1 år med bare 80 % lønn har vi ikke råd til) mens far forsøker så godt han kan å skaffe seg en jobb, noe alle vet ikke er så forbanna enkelt!! Jeg skulle så gjerne ønske han fikk sin del av tiden med barnet. Dette både ønsker vi begge, og VET er veldig bra for barnet og dets tilknytning til ham. Hvorfor skulle han ikke få lov til det? Han har (tidligere) betalt sin skattekvote i mange år og selvfølgelig fortjent å få litt tilbake. Men kun de siste 10 månedene legges til grunn for vurdering av permisjon/foreldrepenger... Jeg vet godt at vi uansett har det mye, mye bedre enn i de fleste andre land i verden, og ikke burde klage så mye, men dog... føles systemet i Norge urettferdig for enkelte av de som bor her (det er ikke likt for alle). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141387487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2+snart3 Skrevet 6. februar 2010 #39 Del Skrevet 6. februar 2010 Greit nok at det ikke er pappaens problem å løse kabalen, men det er ikke så enkelt.. Bor på et veldig lite sted, jobber for 2 av vennene sine, og jobber med noe som ikke så mange jobber med. For å ha effektive folk, må de ha opplæring/ "få prøve seg" i bortimot 1 års tid før de er så effektive som en som har jobbet så lenge som min mann. Det er sikkert ikke noe problem å få "en-eller-annen" til å jobbe istedet for ham, men bedriften taper STORE penger på å ha en uerfaren i jobben. Han vil jo gjerne ha en jobb å gå tilbake til etter permisjon også, å vil ikke risikere at bedriften går konkurs... (Noe den faktisk kan gjøre...) Dersom han hadde blitt syk, tror jeg dessverre ikke at det hadde ordnet seg, nei... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141396474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nithuviel Skrevet 16. februar 2010 #40 Del Skrevet 16. februar 2010 Ettersom jeg står utenfor ordinært arebeidsliv, har samboeren min kun rett til to ukers ulønnet permisnon. Thætts åll. SKulle ønske at ALLE kunne fått rett til de ti ukene før man tenkte på å utvide dem mer for dem som allerede har over to mnd.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141450197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentu <3 har født <3 Skrevet 3. mars 2010 #41 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg er så frustrert over dette med permisjon og amming.. Jeg har ammet mine to første barn til De var over året begge to, og har planer om å gjøre dette for nr 3 også... Problemet er bare at jobben min ligger 1,5 timer fra hjemmet, og inkluderer en 30 min ferjetur.... Det betyr at den dagen jeg går tilbake i jobb, må jeg slutte å amme mellom kl 06.00 og 18.00, som i praksis betyr full stopp med en gang jeg er tilbake i jobb.... Så den ammepausen får vi aldri nytte av... Jeg er veldig for at fedrene skal få mer lovfestet rett til permisjon med barna sine, men da må dette være enten sammen med mor (som helt i starten), eller i forlengelsen av mors uker (helst en kombinasjon)... Det er vi mødrene som trenger tid til å trille turer for å trimme av oss fettet etter svangerskapet og tid til å kanskje endelig få en full natt søvn på slutten av våre mnd med amming natt og dag..... Gi mer permisjon til mennene, men ta for alle del ikke fra mor muligheten til å amme et år og ikke ha muligheten til å velge hva som er best for hver enkelt familie!!!! Kan godt hende at hadde jeg hatt 5 min til jobben, kunne far hatt mange flere uker der han kom trillenede med den lille for en matpause midt på dagen....... Men da på slutten av perioden, når matpausen om natta ikke er et så stort problem lenger... Synst det er et stort steg tilbake i tid, hvis man skal tvinges til å pumpe seg for så å påtvinge barnet flaske for å på død og liv likestille mor og far! Det er vi kvinner som har fått oppgaven å bære fram barna, samt å gi dem livgivende melk. Det er vitenskapelig bevist og forskere berømmer og annerkjenner hvor bra det er at vi i Norge ligger på verdenstoppen på ammestatistikk. Synst politikerne må passe seg for hvor langt de går i kampen for likestilling... Noen ting er fra naturens side naturlig at vi er ulike på! Et naturlig resultat er jo da at flere og flere dropper amminga tidligere, og går over til MME fordi det blir for tidkrevende å bruke store deler av den tida en ikke er på jobb til å pumpe seg... Den lille tida som da er igjen av dagen, vil man helst se barnet, før det legger seg for natten..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141527974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bizzy snart 4små - på overtid! Skrevet 4. mars 2010 #42 Del Skrevet 4. mars 2010 Sitat Erle79: "Det er ikke pappaens problem å tenke på hvordan arbeidsgiver skal løse kabalen mens han er i permisjon! Alle fedre har krav på pappapermisjon, og det skal alle norske arbeidsplasser legge til rette for. Det er få jobber der verden ikke går videre fordi noen er borte noen uker. Hva hvis mannen din hadde blitt syk i 14 uker, tror du ikke ting ville ordnet seg på et vis? Erle79" Det å dele permisjonen med far, fungerer sikkert fint for de som har jobber i det offentlige, eller i større firmaer. For oss hvor far har jobb i et firma med 2 ansatte, hvor han er den eneste som gjør og er kvalifisert for den jobben han har. Er dette umulig. I og med at han har en meget lang utdannelse på et veldig snevert felt er det heller ikke mulig å skaffe vikarer fra f.eks. vikarbyråer, og de med denne utdannelsen har som regel jobb fra før de er ferdige på skolen. Ergo vi mister far sine øremerkede uker. Og nei, ting ordner seg ikke når mannen min er syk.. Da jobber han fra sengen. Han skadet seg stygt i en motorsykkelulykke for et halvt år siden og da ble ingenting av han oppgaver gjort før han var oppegående nok til å jobbe fra sykehussengen! Og ferier, det har vi ikke, min man jobber hele dagen. Og juleaften skjedde det ting i jobbsammenheng som gjorde at han ble fraværende frem til halv 8 på kvelden. Så nei, ikke alle har en jobb som kan tilrettelegges og taes fri fra! Man kan selvfølgelig si at "alle har krav på..." osv. Men det er ikke slik det fungerer i praksis!!! Må innrømme at jeg syns det er sneversynt å ikke se at noen har jobber som ikke kan presses inn i et a4-regelverk! Nei, vi styrer vår familie slik det passer best for oss, og mannen er mye med barna og veldig delaktig i det meste, så det at han ikke kan være hjemmeværende pappa noen måneder i slengen er ikke til hinder for at han har et flott samspill og forhold til våre søte små! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141534706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gulljenta skal bli storesøster Skrevet 9. mars 2010 #43 Del Skrevet 9. mars 2010 Jeg synes det er positivt at far får tildelt en kvote med uker som han må ta ut, men at det fører til færre uker som mor kan ta ut synes jeg det er dumt. Ikke fordi jeg ikke unner mammen min permisjon, men fordi jeg selv etter 80% prosent permisjon synes det er for tidlig for meg og være borte fra barnet mitt og at hadde jeg måttet gå ennå tidligere tilbake til jobb, så hadde resulttet for meg blitt å si opp jobben. Noe som hadde ført til dårligere økonomi, noe som igjen til en viss grad hadde gått ut over barnet. Det hadde i hvert fall ikke hjulpet for likestillingen og likelønnen som politikerene bruker som hovedargument for og argumenterer fo en lovbestemt deling av permisjonen (f eks 3 deling som det snakkes mye om). Jeg hadde aldri dratt tilbake på jobb etter "bare" 8 måneder. Kall meg gjerne gammeldags men barna mine er mye viktigere for meg enn det noen jobb noensinne kommer til og være. Og hadde det ikke vært for at hus er dyre og at jeg ønsker at barna mine skal få et hjem med plass til og vokse opp i, så hadde jeg nok neppe jobbet i utgangspunktet... Når det gjelder amming, til dere som sier at barnet ikke har vondt av litt MME innimellom, så er jeg for så vidt enig i det, men dersom barnet ikke får pupp med gjevne mellomrom, så blir melken borte og det vil ikke bare være snakk om innimellom lenger. Så kan man kanskje si at man kan pumpe seg når man er på jobb, men ikke alle arbeidsplasser har et sted hvor det er mulig. Ikke så kult og sitte i kantina og pumpe, og heller ikke kult og blokere do i en evighet heller, om man i det hele tatt får melken til og komme sittende på et dolokk... Noen tanker fra en dame som setter barna først, og har satt dem til verden fordi hun ønsker og ta aktivt del i oppveksten deres og ikke 3 timer mellom barnehagedagens slutt og sovetid.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141559411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva_81 Skrevet 17. mars 2010 #44 Del Skrevet 17. mars 2010 14 uker fedrekvote er helt supert! Aller helst hadde jeg sett at det ble en tredeling... Nå må folk slutte å klage på at permisjonen blir "tatt fra mor". Herregud. Nordmenn er så priviligerte å ha den lengste fødselspermisjonen i verden. Vi delte permisjonen slik: 7 mnd til meg og 5 mnd til pappaen. I tillegg hadde han to mnd lektorferie, så i sum fikk han faktisk mer tid hjemme enn meg. Jeg fullammet da i seks mnd, brukte deretter en mnd til introduksjon av fast føde. Jeg benyttet meg av ammefri, og det gikk knirkefritt. Helt fantastisk. Og det har ikke ødelagt for ammingen. Hun er i dag 14,5 mnd, og ammes enda ca tre ganger om dagen. Det kommer en ny baby om 12 uker, og da skal vi dele permisjonen på samme måte som sist. Å bruke ammingen som årsak til at flere uker til far ikke går, det er det mest idiotiske jeg har hørt. Barnet har rett til å bli like nært knyttet til far som til mor det første året!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141599098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
minnimoi Skrevet 31. mars 2010 #45 Del Skrevet 31. mars 2010 Er så glad for at jeg ble ferdig med barn før alt dette styret begynte. Hadde mulighet til å være hjemme med lille til hun var 15 mnd. Far tok seg fri to dager i uken, så vi hadde mange hærlige langhelger sammen alle tre =)) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141662404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlyset med 1suprise + spire Skrevet 31. mars 2010 #46 Del Skrevet 31. mars 2010 For oss så er det supert. Hadde ikke dette blitt innført så hadde ikke pappaen "fått lov" å være hjemme så lenge av arbeidsgiver. Han har en fransk arbeidsgiver som mener at far ikke har noe hjemme med barna å gjøre. Far skal jobbe og tjene penger, mens mor skal være hjemme med barn og ordne huset. Er kjempe glad for at denne ordningen er kommet. Skjønner jo at den ikke passer for alle, men uansett så er jg for at alle fedre skal få alene tid med babyen det første året for å knytte et godt og sterkt bånd. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141662453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinnus Skrevet 31. mars 2010 #47 Del Skrevet 31. mars 2010 Sitat: "Nå må folk slutte å klage på at permisjonen blir "tatt fra mor". Herregud. Nordmenn er så priviligerte å ha den lengste fødselspermisjonen i verden." Vi har det ganske bra, men best er vi i alle fall ikke! Noen raske eksempler; Albania: 1år Bulgaria: 1år med 100% lønn, deretter 1år med minstelønn.Vi har ikke noen minstelønn i Norge, men vil tippe den hadde tilsvart rundt 250.000kr? Deretter har mor rett på 6 mnd ulønnet permisjon om hun ønsker. Hvis ønskelig kan far eller besteforeldre overta hele eller deler av permisjonen. Tsjekkia: 26 uker med 70%. 6-8 uker før fødsel. Deretter opptil 2/3/4 år med 3800/2500/1300NOK i mnd.lønn. Husk at dette selvfølgelig er verdt mye mer i Tjekkia enn her, men vil ikke anslå hva det vil tilsvare. Danmark: 52 uker. 18 må tas av mor, 2 av far og resten deles etter eget ønske. Tyskland: 14 uker med 100%, 6 uker før fødsel, deretter 12 mnd med 67% lønn. Det vil vel tilsvare ca arbeidsledighetstrygd her, bortsett fra at her må man si opp jobben for å få den. Da vil man få 8 ukers karantene (uten lønn) pluss være villig til å ta jobber som blir tilbudt ellers faller trygden bort. Litauen: 52 uker med 100% + 52 uker med 85% mor og far kan dele etter ønske. Romania: 126 dager med 100% deretter 2 år med 85% Russland: 140 dager med 100%, 70 dager før fødsel. Deretter 18 mnd med 300-1200NOK, avhengig av lønn. Igjen, mye mer penger der! Slovenia: 1år med 100% England: 52 uker med 90% fra april 2010. Har bare sammenlignet med noen land i Europa nå, da dette ligger oss nærmest. Syns en gjenganger er at en del øst-europeiske land tilrettelegger mye mer for at mor skal få være lenge hjemme med barnet. Noen opp til 4år! Selvfølgelig vil dette ha noe å si for økonomi hos noen familier, men muligheten er der til å få ta valget selv. I tillegg er det få som "tvinger" far til å ta ut et gitt antall uker. Noterte med også at mange land har en mye bedre ordning for flere uker permisjon før fødsel, uten at dette "spiser" i andre enden. Grunnen til at mange land i øst-europa har fått så pass gode regler er Eu-regulativer. Og her sitter vi og tror vi er best.... Nei, vi har det ikke så verst, men å påstå vi er best i verden er langt i fra riktig! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141665808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vårbarnet med to små Skrevet 3. juni 2010 #48 Del Skrevet 3. juni 2010 Nå har ikke jeg lest alt her, og heller ikke satt meg inn i dette med pappaperm. Men, haha, jeg ser med komisk blikk på hvordan det skulle blitt hjemme hvis mannen min tar ut pappapermisjon! Han er bonde, og fullstendig udugelig til å sitte stille. Hvis han tar ut pappaperm så kommer han allikevel bare til å jobbe hjemme på gården, enten i fjøset, på jordet eller i skogen. Og hvor er barnet?? hos besteforeldrene. Og hvordan skulle gården fått inntekt og hvordan skulle forefallende arbeid blitt gjort?? av en fra avløserlaget som trenger å fotfølges fordi han ikke kjenner til hvordan vi jobber, hvor grensene på jordene går, hvor grensene i skogen går... ? nei, det går ikke. Skulle jeg gjort den jobben da? Når jeg kommer hjem fra en 100% stilling som tar mye av energien min?? Neitakk, jeg tar heller hele permisjonen selv. Vi er jo hjemme sammen allikevel Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141932656 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina 69 G91 J09 J10 ? Skrevet 5. juni 2010 #49 Del Skrevet 5. juni 2010 Vi har ingen mulighet til at far tar alle ukene med "pålagt" permisjon, og barnehagen her tar ikke inn barn under 1 år. Dette betyr at jeg må ta ulønnet permisjon de ukene far egentlig skulle vært hjemme. Er det rettferdig? Vi taper ganske mye på denne ordningen. De eneste som tjener på at mange ikke har mulighet til å ta ut all permisjon er jo faktisk staten. De sparer mange millioner på ikke å forandre reglene... Så selvfølgelig vil de at far skal pålegges flere uker. Da blir det enda mer penger spart i statskassa. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141940403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Not a quitter ♥ mamma til to♥ Skrevet 6. juni 2010 #50 Del Skrevet 6. juni 2010 Hvorfor har dere ikke mulighet til at far kan ta ut hele permisjonen sin?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141257549-14-uker-pappaperm-jeg-blir-s%C3%A5-provosert/page/2/#findComment-141942934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå