Gå til innhold

Se til helvete og kom deg ut av mitt kontor...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var det fastlegen min sa til meg i dag. Eller rettere sagt, han ropte mens han slo hånden i pulten. For en tosk. Jeg vet jeg kan være slitsom, jeg går med konstant sykdomsfrykt og jeg er innom kontoret en gang i uken ca. Jeg vet jo at jeg sannsynligvis ikke er det, men klarer ikke å slutte å engste meg. Legen min har også henvist meg til CT og MR gjentatte ganger, så litt engasjert i min helse har han faktisk vært. I hverfall har det virket sånn.

"Jeg vil ikke se deg på et halvt år ,minst!" La han også til i fullstending tonehøyde.

Tilbake der skal jeg hvertfall ikke.

Hvordan bytter man fastlege?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør heller få deg en sykiater eller noe lignende fo det er jo tydelig at du er syk på sinnet.

Skrevet

Gå inn på Nav.no, der ser du hvilken fastleger som er tilgjengelig og der kan du bytte også:). Du burde nok ha et opphold på hypokonderklinikken i Bergen, du! Kanskje ikke rart legen din er lei deg, han er bare et menneske han og!

Gjest Sauen har julekuler på
Skrevet

Oj, den var litt drøy. Hvis du lider av hypokonderi vet jeg at de har en hypokonderklinikk i bergen, kanskje de kan hjelpe deg? Har legen gitt deg noen annen form for hjelp enn bare å sjekke at alt fysisk er i orden?

Fastlege skifter du på nav.no

Håper du prøver å få hjelp til dette, det kan ikke være noe lett å være redd for slikt hele tiden...

Skrevet

Det sa han bare fordi at du skal forstå at du er frisk :-)

Men blir nok det samme hos en annen lege ,du må bestille noe som heter mini ID inne på samme siden der du bytter lege,tar noen dager så får du noen koder som du må bruke for å komme inn:-)

Du kan også bli behandlet for denne fobien din :-)

Skrevet

Huff da, du var kanskje bare dråpen som fikk begeret til å flyte over på en dårlig dag. Jeg må nesten le når jeg ser for meg legen i fistel, men jeg skjønner godt at det ikke var noe moro.

Sjekk ut denne siden for å bytte:

https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/visloginside.do

Jeg syns forøvrig at denne legen burde ha forståelse for at sykdomsangsten din også er en sykdom. Men det er ikke alle allmenleger som er like flinke til å kople det fysiske og det psykiske sammen. Hvis du bor i Hordaland, eller ikke så langt unna Bergen, kan du forøvrig be din nye fastlege om å henvise deg til Hypokonderklinikken.

Skrevet

Kan skjønne det kan bli litt slitsomt for han..Og det du tydligvis trenger er ikke lege men psykolog..

Og det er jo ganske opplagt da du selv sier at du går med konstant sykdomsfrykt..Er desverre ikke noe en lege kan gjøre noe for deg..Så tror du skal la en evnt fremtidige lege slippe å måtte kaste bort tid og energi samt muligens igjen kaste deg ut av sitt kontor.

Oppsøk psykolog du!

Skrevet

Hva i all veren gjør du hos legen en gang i uken???!!!!

Jeg har stor forståelse for at legen vil ha deg ut av sitt kontor! Vi har en fantastisk ordning i norge, me tanke på at barna våre får legetilsyn helt gratis, og at vi får det til egenandel. Synd at slike som deg skal utnytte dette på det sterkeste. Jeg tviler på at du hadde gjort dette om en konsultasjon hadde kostet 1500 per gang....

Kanskje du heller skulle oppsøke en terapaut?? Finne ut hvorfor u har slik angst for å bli syk? Det er jo ikke helt normalt...snarere tvert imot!!!

Skrevet

He, he, he. Stakkars legen, har du vært der hver uke???????? Det er ikke bra med for mange undersøkelser, det er f.eks stor stråledose ved å ta en CT. Mange undersøkelser innebærer jo også en risiko for uheldige bivirkninger.

Skrevet

Til dere som sier at hu ikke skal plage legen, men kontakte psykolog: Det er faktisk fastlegens ansvar å henvise sine pasienter til riktig sted dersom de mener de trenger psykologhjelp. Det å få hjelp uten henvisning koster skjorta, og det er lange ventelister for å få behandling hos psykolog med avtale så dette skulle legen hennes ha tatt tak i for lenge siden.

Skrevet

Det kaller jeg utnyttelse av systemet og det koster samfunnet utrolig masse penger!! Og ikke minst at de som faktisk er syke må vente lenger i kø for å få legetime.

Det virker jo som du har litt selvinnsikt i innlegget ditt, så da skjønner du at det er en terapeut du trenger!

Som en annen her skrev : ville du dratt til legen like ofte hvis det hadde kostet 1000 kr hver gang og det ikke var egenandelskort som ga frikort etterhvert?

Skrevet

En fastlege kan vel ikke henvise en friskt menneske til psykolog eller??

I såfall vil hun jo stå bakerst i køen hele tiden...

Skrevet

Jeg synes det er så trist at folk kun fokuserer på at HI har misbrukt systemet og hvordan man kan tele dette i kroner og øre.

Når man har sykdomsangst så er man syk, og dersom hennes lege hadde skjønt sammenhengen mellom psyke og kropp, slik en fastlege bør, så hadde hun fått hjelp til å komme seg til terapeut for lenge siden.

Skrevet

En fastlege henviser ikke et friskt menneske til psykolog. Men dersom han/hun har en pasient som det siste året har vært på legekontoret hver uke fordi hun tror hun er alvorlig syk, så henviser legen pasienten som trenger psykologhjelp til psykolog.

Skrevet

Hun er jo ikke frisk, hun trenger hjelp. Ved å grave seg ned angsten for sykdom blir hun en plage både for seg selv og andre.

Skrevet

Det må vel gå ann å ha to tanker i hodet på en gang. For eksempel "Jeg er hypokonder og trenger hjelp, det koster samfunnet altfor mye slik jeg holder på nå". Jeg vet ikke hva som ligger bak dette utfallet hos legen, men han skal uansett ikke skrike og slå henda i bordet til pasienter. Han kan si det til deg på en ordentlig måte i tilfelle, "nå har du vært her så ofte i det siste og jeg har prøvd så godt jeg kan å hjelpe deg og ta plagene dine alvorlig, sendt deg videre til spesialister osv. men nå ser jeg at jeg ikke kan tilby deg mer og jeg anbefaler deg derfor å oppsøke en annen lege." Lykke til!

Skrevet

Du bør be om henvisning til spesialist for hypokondere. Det er en som jobber i Bergen.

Du tar jo opp tiden legen skal bruke på mennesker som har reelle sykdommer.

Men hypokondri er også en sykdom, men den kan ikke en allmennlege hjelpe deg med.

Skrevet

Jeg synes dette var en dårlig holdning av legen din, jeg har selv slitt med helseangst, og han legen har tydligvis gjort en dårlig jobb siden du kommer tilbake hver uke....

Han skulle ha henvist deg til psykolog, om han mener du er helt frisk osv.

Å ha helseangst er ikke noe å spøke med, man får virklige symptomer osv og man vet jo ikke hva man skal gjøre!!!

Hadde byttet fastlege og fått henvising til en psykolog du kan prate med, du skal jo ikke gå rundt og lide!!!!

Sånnt reagerer bare ikke en lege "kom deg til helvete ut av mitt kontor"?!? Høres ut som han kunne hatt behov for psykolog selv.

Skrevet

Dette var langt over grensen, dette bør du rapportere.

Hvis du googler "fastlegeordningen" finner du ut hvor du skal gå for å bytte.

Siden du har konstant sykdomsfrykt burde du hatt en fast time i uken, og kanskje fått noe hjelp med tankene/frykten som du har?

Skrevet

Hei! Jeg er HI:)

Takk alle dere som har svart på tråden, både støttende og kritiske, jeg trenger dem alle:)

Tale30, tusen takk for dine svar, etter å ha lest mye av dine debattinnlegg har jeg fått inntrykk av at du er en utrolig reflektert og intelligent kvinne:) Så kjekt at du kom med tips og hjelp til meg!

Det har fått meg til å innse at det faktisk finnes hjelp for meg, kanskje jeg en dag blir helt kvitt alle de mørke tankene?

Paradoksalt er mannen min psykolog, han har prøvd å hinte om hjelp og behandling, men jeg tror ikke han vet hvor mye tid denne sykdommen tar av dagene mine, jeg forteller svært lite til andre utenom denne legen.

Sønnen vår har blitt operert for hjernesvulst og datteren vår er født med underutviklede lunger, så hun har hatt mye problemer med gjentatte lungebetennelse i hele barndommen, så jeg tror jeg har det derfra, at deres fysiske plager kommer fra en viss person...Meg...

Jeg skal gå inn på Nav sine sider og titte litt, kanskje jeg får en ny time og en ny start der med muligheter til den hjelpen jeg trenger.

Når det er sagt, uten å desperat prøve å forsvare meg på noen måte har jeg betalt en hel del av undersøkelser og behandlingsmetoder selv så å 'snylte' på helsevesenet kan jeg ikke helt se jeg har gjort.

Skrevet

huff, skjønner deg godt HI,

min datter var alvorlig syk og det utløste helseangsten min..

Ønsker deg alt godt og lykke til videre, håper du får en litt mer forståelsefull lege neste gang...

Klem

Skrevet

Det var utrolig fint sagt av deg HI :) Glad for at jeg kunne hjelpe ¨litt :)

Skrevet

Selv om du nok har betalt noe, har du jo stått i kø unødig og opptatt helsearbeidernes tid unødig. Hvis du ikke hadde lekt med tiden deres kunne andre ha benyttet timene til sine reelle plager. Sorry, men det er slik jeg ser det.

Skrevet

Til deg anonym 16:44, du vet tydeligvis ikke så mye om psykiatri. Helseangst er en svært belastende lidelse og ja det er faktisk en sykdom (psykisk) og den kan gjøre den det gjelder svært syk.

Til deg HI jeg har selv hatt alvorlig helseangst og det var en forferdelig tid. I motsetning til deg turte jeg ikke å gå til legen, i frykt for å gå bekreftet at jeg hadde en av alle de sykdommen jeg trodde jeg hadde.

Jeg har trodd jeg har hatt hjertesvikt, angina pectoris, kreft, KOLS, høyt blodtrykk, hjerterytmeforstyrrelse osv osv. Det var så ille en stund at livet nesten ikke var verdt å leve.

Heldigvis gikk det så langt med meg at jeg tilslutt en dag ikke fikk puste og havnet på psykiatrisk legevakt (jeg skjønte jo selv at dette var psykisk). Jeg fikk hjelp raskt og gikk i terapi i et halvt år, gikk i angstringen og fortsatte med terapi også etter at det offentlige synes jeg var ferdig behandlet. Jeg jobbet masse med meg selv og psykologen brukte kognitiv terapi for å hjelpe meg eller få meg til å hjelpe meg selv.

Jeg vet selv at jeg var en pest og en plage for samboeren min da jeg var syk. Heldigvis ble jeg helt frisk igjen og har vært det i mange år nå. Det er helt fantastisk å ikke ha disse plagene lenger. Jeg hadde forresten mye glede av boken "livet er et usikkert prosjekt" av Invard Wilhelmsen.

Jeg synes legen din gikk langt over streken og du kan anmelde han for dette, da det er grovt overtramp av han. Jeg kan godt forstå at han blir irritert over å se deg hver uke - og at det sikkert er nødvendig at han satte en klar grense for deg. Men det kunne han gjort på en ordentlig måte.

Lykke til, søk hjelp - det går ikke over av seg selv. Klem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...