Gå til innhold

Prednisolon - noen brukt dette med hell?

Anbefalte innlegg

Godt nyttår jenter! Nytt år - nye muligheter, la oss håpe at vi alle lykkes i 2010 :)

Har tatt pause fra forumet her en stund nå, litt godt å fokusere på andre ting i livet noen uker...

Nå har vi fått nytt opplegg med endrede medisindoser for neste forsøk som vil bli i slutten av februar.

Da skal jeg for første gang ta prednisolon fra første sprøytedag (går på kort regime) - i tillegg til albyl-e. Noen som har hatt sukess med prednisolon og vet litt hvorfor man blir satt på dette?

Har selv litt atsma, allergi og migrene noen få ganger i året - kan prednisolon da få kroppen min / immunforsvaret mitt til å roe seg litt ned, er det det som er meningen?

Takk for svar :)

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har også begynt på prednisolon og albyl-e dette forsøket. Mitt 2 forsøk.

Jeg begynte ikke med dette før på dag 8 jeg. Fikk ikke voldsomme hint hverken den ene eller andre veien fra leger. De er nok ikke så interessert i å sette seg voldsomt inn i dette siden det er jeg som har tvunget igjennom å få begynne på dette. Pga 5 ma i uke 5. Det virker som om kroppen min liksom ikke vil være gravid. Jeg får akkurat påvist en graviditet, og så går det galt.

Fant ut at jeg ville prøve ut dette, da det ikke skader på noen som helst måte. Blir spennende å se.....

Jeg får dette også i tillegg til blodfortynnende. Har hatt en del spontanaborter tidlig jeg og. Fikk beskjed at jeg fikk det grunnet en tendens til overaktivt immunforsvar. Det blir gitt som støtte, slik at kroppen ikke skal frastøte seg et normalt foster. Begynte med det ved første sprøytestart og skal ta det videre om jeg blir gravid. Blodfortynnende er for å få god blodgjennomstrømming i livmoren.

hei dere - jeg kommer også med noen prednisolon-tips, siden jeg tror det har hatt stor effekt for mitt vedkommende.

Har man for aktivt imunforsvar, så vil det utstøte egget (det kan også angripe sæden). I en "vanlig" kropp så senkes immunforsvaret automatisk når man blir gravid, for å tillate at et fremmedlegeme vokser inni en.

Men hos oss med autoimmune sykdommer og ellers tilstander hvor immunforsvaret kanskje er for aktivt, så vil det ikke nedjustere seg. Det er dette prednisolon (kortison) gjør; det demper immunforsvaret.

Siste gangen nå brukte jeg det helt frem til uke 12 (v første forsøk sluttet jeg v innsett og mistet i uke 6).

Brukte også klexane frem til uke 12 + albyl-e frem til uke 37.

Til dere som har lyst å lære mer om disse prosessene i kroppen og hvordan det kan påvirke muligheten å få barn, så kan jeg anbefale boken til Dr. Beer; is your body baby-friendly? (kjøpte den på nett).

Da kan dere mer enn legene til slutt - og det er ikke alltid så dumt, for hos mange finnes det veldig lite kunskap om dette (inkludert gynekologer og spesialister). Heldigvis har vi i Norge Hausken som er åpen for å tenke nytt og tenker litt utover det de gjør på mange av sykehusene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...