Gjest Tale30 Skrevet 11. januar 2010 #1 Skrevet 11. januar 2010 Jeg har vært hos tannlege med jenta mi på 1 år i dag, grunnet emaljefeil. Tenkte jeg kunne dele litt av den infoen jeg fikk, for den avviker litt fra det jeg har funnet ut ved å google på nettet, og spørre på forum. For det første er det viktig å ta kontakt med tannlege med en gang dere ser at barnets tenner har en skade. Vi var hos tannlege allerede da jenta var 10 mnd fordi tennene kom opp gule. Grunnen til at det er uhyre viktig å komme inn i systemet tidlig, er at dersom skaden også er på de permanente tennene vil dette ha noe å si for dekningen av tannbehandlingen etter at barnet er fylt 18 år. Det samme gjelder jo da dersom barnet har hatt fine melketenner, men får problemer med de permanente tennene, at man bør ha dokumentasjon på at dette er et problem som ikke har oppstått av eksterne skader som sukker, syre osv. Det andre er at det mange steder sies at man ikke får kosmetisk behandling for tannproblemene på melketenner, og at det ikke kan gjøres noe med de permanente tennene i større grad før barnet er fylt 18 år. Jeg spurte konkret hos tannlegen om dette i dag, og hun sa at dersom jenta vår skulle oppleve store sosiale begrensninger som følge av tennene, så er det fullt mulig å pynte på tennene allerede på melketennene. Den jevne oppfatning er at man ikke trenger dette siden tennene faller ut likevel, men jeg mener i alle fall at dersom noe kan gjøres, og man ser at barnet for eksempel sliter med mobbing pga dette, så KAN man få hjelp. Jeg tenkte at runnen til at de ikke gjorde noe med melketennene var fordi de var for svake for behandling. De permanente tennene kan fikses allerede når de er ferdig utvokst, man trenger med de metodene og materialene man har i dag ikke å vente til barnet er 18 år. Grunnen til at jeg sier dette er at man kan bli møtt av ulik info på de forskjellige tannlegekontorene. Noen mener kanskje at det er unødvendig å behandle melketenner, mens andre ser viktigheten av det. Vil i alle fall få frem at det ikke er noe medisinsk i veien for å behandle.
Gjest Tale30 Skrevet 11. januar 2010 #2 Skrevet 11. januar 2010 Dytter denne litt, sånn i tilfelle noen med dette problemet har sneiet innom nå på kvelden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå