Gå til innhold

Hva er din kjappe vurdering til denne problemstillingen? Barnepass og alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er 13 måneder. Hun har ei kusine på drøyt 9 1/2 år som er MEGET ivrig på å få passe vår lille tulle. Vi bor bare 3 minutter fra hverandre. I dag skal kusinen få lov til å passe vår lille jente her hjemme hos oss i en halvtime for første gang.

Jeg er ikke noe særlig begeistret for dette barnepasset da jeg verken føler det store behovet, pluss ikke minst; jeg synes kusinen er litt for liten.

Hva tenker dere om alder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke vært aktuelt her, jeg synes hun er alt for ung. Jeg ville vurdert det om hun hadde vært 12-13år og meget ansvarlig av seg. Men 9år, helt uaktuelt.

Skrevet

9 år- trille en tur ja, men ikke barnevakt hjemme nei.

Har en del 9 og 10 åringer her i gaten som er venner med jentene her. Hun på 10 (snart 11) kunne jeg til nød overgitt ansvaret for en 1-åring til en liten halvtime, men ikke noen av de på 9 år.

Dersom barnet hadde sittet i vogna m sele og avtale om å ikke ta opp av vognen kunne jeg latt de trille en liten tur (i barnevenlige gata vår da)

Skrevet

Jeg er glad for svarene deres:)

Vi hadde en liten "sideavtale" med barnevaktens mor om at barnevakten kunne ringe henne.

10 minutter etter at vi dro hadde hun ring til moren sin og sagt "Det har gått bra hittil, men kommer du snart?"

Tror hun foreløpig heller får komme å "passe" på jenta vår mens vi også er hjemme.

Skrevet

Helt uaktuelt å la et barn passe en baby. Jeg hadde vært veldig bekymret for hvordan en 9-åring ville reagere ved brann, ulykke, sykdom e.l.

Skrevet

Det blir lekekamerat ikke pass, selv om man jo kan kalle det "pass". Det betyr at du er i nærheten, men har armene fri!

Skrevet

Ikke aktuelt her, heller. Eldste jenta mi er 8,5 år og får ikke lov å passe søsteren på snart 15 mnd alene når vi ikke er hjemme. Ikke 10 minutter en gang. Jeg er lettere hysterisk for brann, sykdom, osv, og en så ung jente kan ikke vurdere hva som er riktig i en krise. Selv voksne kan ha problemer med å tenke klart i en krise, f. eks, brann.

Hun kan, derimot, passe lillesøster mens jeg dusjer eller tar meg en lang bad. Men da er jeg hjemme og kan hjelpe ganske fort. Hun har også trillet henne i vår gata (blindgate) litt, og da kan jeg se dem hele tiden fra vinduet.

Skrevet

Som lekekamerat er en slik jente uvurderlig, du kan få gjort masse mens de to leker ;-) Så "ansett" henne gjerne som fast lekekompis slik at du kan få unnagjort husarbeid osv om du trenger det. Men alenevakt er jo rett og slett uansvarlig og hvis noe hadde skjedd her hadde barnevernet garantert vurdert din evne til å ta vare på et lite barn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...