Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #1 Skrevet 10. januar 2010 Hei Jeg har ei lita tulle på to uker. Siden hun var ca 5 dager har hun glpet ekstremt mye etter hvert måltid. Alt kommer i retur i flytende tilstand. Noen ganger står spruten ut av munn og nese. Selv etter å ha pattet i bare noen få minutter kan hun sprute ut gulp over puppen. Hun virker plaget med oppstøt og kaver og krummer ryggen å nakken. Hun har også hatt grønn bæsj i en uke nå, å jeg har hørt at det er et tegn på lite næring. Tok dette opp med helesøster da hun var på hjemmebesøk, men hun mente det var helt normalt. Jeg klarer ikke slå meg til ro med at det er normalt at babyen spyr ut hvert eneste måltid. Hun brekker seg og kan gulpe opptill 10 ganger etter et måltid. Prøver å få henne til å rape etter hvert måltid, men det hjelper lite, hun kaster opp uansett. Det er også mye slim i munn hennes og på puppen når hun har diet og når hun gulper/spyr. Hun virker veldig urolig etter måltidene, å det er opplagt at hun sliter. Syns det er helt forferdelig å se på. Alle jeg snakker med mener dette er normalt, men er det virkelig det? Har aldri vært borti noen som gulper så mye. Har lest endel om Reflux på nett, og syns hun har endel av symptomene på det. Er det noen der ute som har barn med reflux og som kan si litt om hvordan de oppdaget det, og eventuelle tegn på det? det skal sies at pappaen til jenta mi er født med åpen lukkemuskel, som er en arvelig tilstand. Skal ta kontakt med lege i morgen og be om henv. til sykehus for å få sjekket ut dette.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #2 Skrevet 11. januar 2010 http://www.sovlillebaby.com/formelk.htm
_Løvemamma_ Skrevet 17. januar 2010 #3 Skrevet 17. januar 2010 Synes ikke det høres normalt ut. Reflux var det første jeg tenkte på, men siden faren hadde åpen lukkemuskel er det kanskje mer sansynlig? Håper legen kan gi deg noen svar
Elita:) Skrevet 6. februar 2010 #4 Skrevet 6. februar 2010 vet ikke hva Reflux er, men mine to yngste gulpet også masse som nyfødte. Under eller like etter en fredelig amming, kunne alt plutselig komme i retur. Det fosset ut av munn og nese og både jeg og babyen ble klissvåte. Det luktet ikke oppkast av gulpet og var ren melk som nettopp var "spist" og ikke fordøyd. Helsesøster mente det kunne komme av uferdig lukkemuskel, og det hjalp mye å avbryte måltidet flere ganger underveis og ta barnet opp til raping. Små luftbobler som vanligvis ville kommet opp alene tok pga uferdig lukkemuskel med seg alt mageinnhold som lå over. Det ga seg ettersom barnet ble større.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2010 #5 Skrevet 12. mars 2010 Den eldste jenta mi var også slik. Hun gulpet og gulpet og gulpet og gulpet. Fryktelig slitsomt. Og pappaen hennes hadde vært slik da han var baby også. Vi fikk høre gang på gang på helsestasjonen at lukkemuskelen trolig var umoden, og at det ville gå seg til. Så lenge jenta la på seg normalt, var det ikke farlig. Jenta mi vokste helt normalt, men hun var altså klissvåt av gulp hele tida. Vi fikk høre at det ble bedre da hun fikk fast føde, men det var like ille da hun begynte med grøt og brød. Først da hun klarte å sitte selv ca 9 mnd gammel ble det bedring. Hun er tre og et halvt nå og frisk som en fisk. Hun er helt normal av vekst og har vært det hele tida. Og lillebroren har ikke vært noen storgulper. Noen tips: * Bruk smekke på babyen hele tida, så slipper du så mye våte klær. (Kjedelig, men nødvendig. Jenta vår har på flekkete smekke på alle babybildene av seg...) * Ha håndkler liggende overalt for å beskytte dine klær, sofaer, sengetøy, vogn etc. Lettere å bytte ut håndkler enn å skifte laken i babysenga midt på natta, greit å ikke få sofaen full av gulp etc. * Ikke skift bleie på babyen rett etter måltid. Da blir det mye uro, og enda mer gulping. Skift heller før måltidet. * Hold babyen i oppreist stilling lenge etter hver amming så maten får sunket litt ned. La babyen ligge på brystet ditt lenge etter spising. Ikke lurt å legge ungen rett på magen etter spising. (Hos oss ble mageleie ganske problematisk, for det ble jo gulp overalt. Og du kan jo tenke deg hvordan det var da hun ålte seg rundt på gulvet... Gulpeflekker absolutt overalt). * Å begrense måltidene er ikke lett, for ungen skal jo ha mat. Men du kan jo prøve å ikke la ammingen vare altfor lenge. Pass på at ungen ikke bruker deg som smokk og suger og suger og dermed spiser mye mer enn det er plass til i magen. Ta ungen opp og la den rape underveis i måltidet. Mitt barn var en skikkelig ekstremgulper. Jeg husker jeg var fortvilt da jeg hadde skiftet alle klærne for fjerde gang på samme dag og det fortsatt var tidlig på formiddagen. Men dette trenger altså ikke å være noe farlig i det hele tatt. Vi ble aldri henvist til noen annen undersøkelse enn at vi hadde samtale med helsesøster og lege på helsestasjonen. Det viste seg jo at de hadde helt rett da de sa at hun ville vokse det av seg. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå