surfepia Skrevet 10. januar 2010 #1 Skrevet 10. januar 2010 Hei hei, jeg har vært å lest litt på nettet om astmamedisinering og graviditet. Men blir ikke klok på det jeg finner... Er det andre der ute som er gravide i 1 tri og bruker astmamedisiner? Jeg skal til legen i morgen for å høre om jeg bør bytte ut noen av medisinene. Leste bla at seretide kan gi ganespalte skader... Ble sendt til lungespesialist sist jeg var gravid, men det er 10 år side. Er bare 6 uker på vei nå, men vet jo at organene dannes nå. Hadde vært fint om det var andre her som kunne dele erfaringer :-)
nieIDA *med nr 4 e FØDEKLAR* Skrevet 10. januar 2010 #2 Skrevet 10. januar 2010 Jeg og har gått på seritide, men slutta da jeg testet positivt grunnet det jeg leste om den i felleskatalogen. Kjenner jo jeg blir lettere tungpustet nå, men turte ikke fortsette. Skal bestille med legetime i morra å få hørt med legen hva som er trygt å bruke under graviditeten.
mammaen til 2+1 Skrevet 10. januar 2010 #3 Skrevet 10. januar 2010 Hei jeg har ikke påvist astma men går på astmamedisin pga av astmasymptomer. Først brukte jeg singulair.. dette skulle ikke benyttes av gravide.. Jeg har fått ventoline av legen min. Det var vist helt trygt.
nieIDA *med nr 4 e FØDEKLAR* Skrevet 10. januar 2010 #4 Skrevet 10. januar 2010 Ventoline har jeg og som anfallsmedisin, men seritide brukte jeg forebyggende.
surfepia Skrevet 11. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 11. januar 2010 Hei hei, vært hos legen idag jeg! Han sier at det er vanlig å henvise gravide til lungespesialist. Så da er henvisning sendt idag. Han sier at nromalt sett ville han anbefale seretide som forbyggende, men ettersom jeg er gravid så tenker han at vi dropper denne i en periode. Dersom jeg blir verre, så skal jeg få en annen type forebyggende til behandling. Men han ville at spesialister skulle sjekke dette ut først. Enn så lenge sier han jeg skal bruke bricanylen min ved behov. Den er ikke skadelig for fosteret, blir til og med brukt for å forsøke stoppe fortidligfødsler :-) Godt å vite at den ikke skader iallefall. Så nå er det bare vente og satse på at astmaen ikke blir verre... Skal sjekke opp med ventoline når jeg er hos lungespesialisten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå