Gå til innhold

Hva er grunnen til at man helst ikke skal ha nyvasket hår når man skal stripe/farge håret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det 'farlig' å farge håret selv om det er vasket samme dag?

Fortsetter under...

Skrevet

Det ligger da en beskyttende hinne utenpå håret som kan gjøre at fargen tar dårligere.

Skrevet

Men, kan man da la fargen sitte i håret litt lengre da, eller risikerer man da å ødelegge håret?

:-)

Skrevet

Jeg har veldig følsom hodebunn. Hvis jeg farger håret når det er nyvasket svir det, hvis jeg venter en dag går det greit. Da har huden fått tid til å produsere et beskyttende fettlag.

Skrevet

Det "min" frisør sier et at porene i hodebunnen er åpen rett etter man har vasket håret. Ergo vil man "skade" hodebunnen ved at det kommer kjemikalier etc ned i porene. Som igjen kan resultere i svie, kløe, og faktisk små sår.

Annonse

Skrevet

Den jeg har tenkt å bruke, skal ikke i hodebunnen, er striping. Men den vil kansje uansett komme litt i kontakt med hodebunnen.....?

Jeg har ikke peiling på sånt, er derfor jeg spør, vil ikke risikere å ødelegge håret mitt. :-)

Skrevet

men har man for eksempel vasket håret om morgenen og skal til frisøren om ettermiddagen, er det ingen fare. Da er porene lukket.

Tror d gjelder både farge og striper.

Skal du hjemmestrioe deg? :)

Skrevet

Frokostquis tar feil her.

Når håret er nyvasket, er det ingen beskyttende hinne utenpå håret. Dvs at håret(og hodebunn for den saks skyld) er mye mer utsatt for skade av kjemikaliene i hårfargen. Fargen tar like godt uansett om det er nyvasket eller ikke.

Det er det som står i bøkene mine jeg har fra da jeg gikk frisørlinjen..

Skrevet

Ja, har ikke råd til å gjøre det hos frisør dessverre....

Skrevet

Lykke til :)

Har gjort det selv flere ganger også. Frisør er veldig dyrt dersom man striper seg ofte.

Men som sagt vasket du håret i morges, så ville jeg bare stripet i vei, dersom du skal gjøre det nå :)

Skrevet

Det er ikke farlig å vaske håret for deretter å farge det.

Jeg har jobbet som frisør i 18 år og har aldri opplevd at noen har reagert på farge eller striper i håret. Med hettestriper vil heller ikke kjemikaliene komme i hodebunnen så det er iallefall ikke noe å være bekymra for.

Noen ganger vasker vi håret før farge. Hvis det er mye støv eller produkter i håret, kan kjemikaliene reagere på innholdet i produktene og dermed gi en rar/ ujevn farge. Hvis det skal klippes mye, vasker vi og klipper det først. Dersom noen har håret fullt av f.eks voks, vil man også kunne risikere en ujevn farge.

Et hår som er vasket dagen før er det helt greit å farge på.

Når det gjelder bleiking, er det så sterke saker at det fungerer godt selv om håret ikke er nyvasket. Bleikinga tar alt!

De fleste vasker vel håret fra èn gang hver dag til to tre ganger i uka og da er det egentlig bare hva man skal gjøre i tillegg til fargen som gjelder.

Dessuten vil vi helst jobbe med nyvaska hår, det er veldig uhygienisk for oss å grave i skittent hår, dessuten ødelegger det saksene våre som koster rundt 5000,-

Jeg anbefaler ingen å stripe håret hjemme, det kan fort bli en katastrofe som vil koste mange tusen å rette opp igjen.

Skrevet

Det gjelder hodebunnen. Jeg liker ikke å farge nyvasket hodebunn da jeg lett reagerer med kløe og svie. Men det er ikke farlig. De farlige reaksjonene vil en få selv om en har et tynt lag fett i hodebunnen. Jo lengre det er siden håret er håret er vasket jo mer fett er det på hårstrået. Ved lette fargekorrigeringer som glansvask, minicolor ville jeg ha fjernet det for best mulig resultat. Ved vanlig farge/bleking har det ingenting å si.

Det som kan innvirke er dårlig shampo og balsam. Typer med mye silikon. Det bør fjernes før farging.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...