Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ2010 BABYƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 10. januar 2010 #1 Skrevet 10. januar 2010 gutten min er tre år og tre mnd og nekter å gå på do. vil ikke tvinge han dersom dette kan gjøre tingene verre og utsette det enda mer. har prøvd potte, do ring, premiering av klistermerker og alt men han vil ikke og klarer ikke å prestere på doen.... han går på stor avd (3-6 år) i bhg og han er den eneste som bruker bleie av 25 barn... har dere noen tips og råd??? skal vi vente til sommeren da det er lettest med bleie avvenning eller skal han selv få ta det i sitt tempo slik som han gjør det nå???
_Løvemamma_ Skrevet 10. januar 2010 #2 Skrevet 10. januar 2010 Har du prøvd å si at om du går på do (eller potte eller noe) så får du en sjokoladekjeks? Eller noe annet han liker. Kan selvfølgelig ikke holde på sånn for alltid, kun i en kort periode. Men det kan kanskje motivere ham nok til at han tørr å prøve, og når han da etterhvert kanskje klarer å prestere så vet bade han og dere at han klarer det, og da kan det bli lettere å lære å gå på do på 'vanlig' vis (altså uten å få noe godt for det) etterpå. Sikkert veldig lite pedagogisk, men jeg har sett det virke
LHHR Skrevet 11. januar 2010 #3 Skrevet 11. januar 2010 Velkommen i klubben! Min sønn startet bleieavvenning i mai 2009, da var han 3år og 9mnd. Fortsatt synes han ikke noe om å bæsje på do og det tok tid og mange overtagelser å få han til å tisse på do. Prøv med tissing først, skal han noe mer så si han kan få på bleie, i en overgang. Når dette med å tisse på do fungerer (du må selvsagt minne han på det) så fjern bleiene. Snakk med dem i barnehagen om de synes han er moden for det, de ser han jo store deler av dagen og kan si noe om dette. Jeg ville prøve i fjor vinter, men barnehagen til min sønn, mente han ikke var klar for det og hadde nok rett, derfor utsatte vi det til mai. Barnehagen må jo også ha tid og mulighet for oppfølging, noe de ikke har hvis mange barn skal slutte samtidig, mye vikarer og forskjellige ansatte gjør at ivertfall mitt barn brukte lengre tid. Det er først nå han går på do og tisser uten å hele tiden at vi må passe klokka, drikkemengde og mase at han må gå. Vi bruker også premiering i form av en liten is når han nå bæsjer på do. Legg litt papir slik at vann ikke spruter opp på barnet. Det er selvsagt enklere å vente ivertfall til våren hvor det er litt mindre tøy som skal ha av og på. Og ikke minst alt som må vaskes... Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå