elibi -20.05.08 og 27.12.09 Skrevet 10. januar 2010 #1 Skrevet 10. januar 2010 Da er vi igang igjen... Var plaget med sopp med førstemann, og før min andre er 2 uker så er den her igjen... Kjedelige greier! Sist fikk vi Mycostatin mikstur og krem, men nå er kremen gått ut og vi måtte kjøpte Canesten istedet. Flere som har brukt det? Helsesøster sa at man ikke trenger vaske den bort før amming, mens jeg leser flere plasser at andre skriver at man må d.. Står ingenting i pakningsvedlegget da kremen egentlig ikke er beregnet til smøring på brystet. Hva fikk dere beskjed om fra hs eller lege?
snille_snille Skrevet 10. januar 2010 #2 Skrevet 10. januar 2010 Jeg fikk også beskjed av lege at det ikke måtte tørkes bort før amming. Smørte det på rett etter han hadde spist og når det var tid for mat igjen ga jeg han uten å tørke det bort.
Romeren Skrevet 10. januar 2010 #3 Skrevet 10. januar 2010 Jeg har ikke hørt noe om det, men jeg smører det ikke av nei. Veldig kjedelige greier dette... Mye styr med smøring etter hver amming, bytting av ammeinnlegg hver gang og denne smøringa inni munnen. Lurer på om jeg gjør det "rett" hver gang. Du som har vært igjennom det før: Hvor lang tid tar det før det funker?
Luftig med nr2 på vei*Høygrav* Skrevet 10. januar 2010 #4 Skrevet 10. januar 2010 Legen min sa at man ikke trengte vaske bort canesten fordi den trakk så fort inn i huden. Men jeg vasket det nå bort jeg da, tar ca ett sekund pr pupp, og har ikke lyst at knerten skal få i seg for mye kjemikalier....
Lille tripsi Skrevet 10. januar 2010 #5 Skrevet 10. januar 2010 Når Mycostain min var tom, fikk jeg beskjed av lege å bare smøre med canesten(er ikke anbefalt å gi mycostain over veldig lang tid), han mente at babyen med fordel kunne få i seg canesten krem, da det hjelper mot babyens trøske i en viss grad. Så å vaske bort kremen før amming måtte jeg ikke gjøre. Tips til dere som gir Mycostatin, gi med sprøyte ( men det gjør dere sikkert )
Romeren Skrevet 10. januar 2010 #6 Skrevet 10. januar 2010 Nei? Jeg smører med en q-tips, fordi det var det legen ba meg om å gjøre. Gi med sprøyte? Hvordan gjør du det og hvor mye? (Miksturen skal jo ikke svelges?)
Lille tripsi Skrevet 10. januar 2010 #7 Skrevet 10. januar 2010 Her sier legene mye forskjelligt ser jeg, mener sånn sprøyte som du gir tran med o.l, (forstår du, spør på apotek, dei vet hva jeg mener ). Du skal gi det din leger har sagt(står på miksturen), husker ikke hvor mye. Når du sprøyter (litt om gangen) inn i munnen, så "arbeider" babyen miksturen rundt i munnen sjølv, det svelges like mye om du gir sprøyte el q-tips, bare det er så mye enklere å gi:)
Romeren Skrevet 10. januar 2010 #8 Skrevet 10. januar 2010 Legen sa ikke noe om mengde, skjønner du. Har sett på andre nettsider at man skal gi 1 ml, men jeg gir jo mye mindre enn det når jeg bare væter en q-tips i miksturen. Hm... Kanskje jeg skal prøve sprøyta istedet. Skal man forresten også lufttørke brystvortene? Og koke smokken 10 min hver dag...? Det er så utrolig mye styr med denne trøska synes jeg...
elibi -20.05.08 og 27.12.09 Skrevet 10. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 10. januar 2010 Vanskelig å gi miksturen til et spedbarn uten at d svelges. Jeg gir m sprøyte ja, 1 ml 4 ganger daglig. Sist gikk d over etter noen dager, men må holde på i 14 dager uansett om d går over etter noen dager. Dessverre så ble vi plaget med at d kom tilbake om og om igjen, så vi hadde flere 14 dagers kurer. Etterhvert tok vi bare medisin til det gikk over, så på´n igjen når d kom tilbake.... Ble skikkelig lei meg da det kom denne gangen også, og så fort... Håper vi slipper å plages like lenge denne gangen, har jo tenkt å amme en stund. Lykke til til alle dere andre som har fått det, håper dere slipper å plages lenge!
elibi -20.05.08 og 27.12.09 Skrevet 10. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 10. januar 2010 Se på ammehjelpen.no under sopp, så får du tips om hva som er lurt å gjøre ift koking og div...
Romeren Skrevet 10. januar 2010 #11 Skrevet 10. januar 2010 Ok. Og jenta di er 2 uker gammel..? Min gutt er 7 uker, men jeg trr vi har hatt det en stund allerede. Vi skal prøve 1ml vi også tror jeg, så snart jeg får tak i ei sprøyte. Bruker jenta di smokk? Lurer på om det kan skape problemer mtp å bli kvitt trøsken...
Romeren Skrevet 11. januar 2010 #12 Skrevet 11. januar 2010 Jeg må bare spørre: Har noen av dere opplevd å få forverrede symptomer etter at dere begynte på canesten-kremen? Jeg synes faktisk det har begynt å svi mer nå enn før. (Strengt tatt hadde jeg heller ikke selv noen symptomer på trøske da vi var hos legen.) Legen sa forresten at gutten vår "kunne ha antydning til trøske" og derfor lurer jeg på om dette egentlig er noe vi bare kan la være å behandle så lenge jeg er symtpomfri...? Kan det ikke rett og slett bare gå over av seg selv..? Hva mener dere?
Luftig med nr2 på vei*Høygrav* Skrevet 11. januar 2010 #13 Skrevet 11. januar 2010 Babyer har ganske ofte trøske, er visst veldig gunstig miljø for sopp i munnhulen deres. Det er sjelden det smitter til mor, men det skjer. Pass på at du gjør det vanskligst mulig for soppen å få fotfeste på brystene dine f.eks ved å vaske de etter amming og la de lufttørke (i mm er det mye sukker, noe soppen trives i. Derfor bør du ikke la brystene tørke med mm på) Pass også på å skifte ammeinnlegg ofte!!
Romeren Skrevet 12. januar 2010 #14 Skrevet 12. januar 2010 Ok: Det svir litt, men det er ikke disse intense smertene som man snakker om. Er sikkert bare lettere angrepet. Får se hva vi gjør med det... (Synes nesten at alt "stresset" omkring å bli kvitt soppen nesten ikke gjør det verdt det. Samtidig er det litt skummelt å ha såre brystvorter: Gir for grobunn for mulige brystbetennelser, og det vil jeg IKKE ha igjen...) Takk for svar, uansett!
elibi -20.05.08 og 27.12.09 Skrevet 13. januar 2010 Forfatter #15 Skrevet 13. januar 2010 Ikke for at d har noen betydning, men det er gutt jeg har. 2 prinser. Ja han bruker smokk, så d kan du sikkert ha rett i at d gjør d vanskeligere å bli kvitt soppen... men jeg koker den hver dag i 10 min, men han bruker jo samme smokk flere ganger for dag så da kan d sikkert smitte frem og tilbake. Av erfaring vet jeg hvor vondt dette kan bli, så jeg kjenner at jeg er litt motløs ift ammingen denne gangen med tanke på at den angrep så tidlig denne gangen. Regner med vi blir like plaget nå åsså... Håper selvfølgelig d motsatte men...
Romeren Skrevet 13. januar 2010 #16 Skrevet 13. januar 2010 Slitsomt... Du gjør vel kanskje lurt i å kjøpe 3-4 smokker til å koke alle disse 10 min om dagen og gi en ny ren en etter hver gang han får medisinen. Lykke til i alle fall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå