Gå til innhold

Nå sluttet dere med nattamming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor maser nemlig om at det er på tide å venne henne av med å spise om natten. Jenta mi er 3,5 uker (!!), så jeg synes dette er helt tullete, og har ingen planer om å slutte med det første. Hun mener at det er viktig, for de trenger egentlig ikke å spise omnatten, og dessuten mener hun nattamming bare er slitsomt og kommer til å slite meg helt ut. Har forklart at jeg synes det er koselig å amme om natten, og at pga hormonene som ammingen utløser så sover jeg bedre nå enn noen sinne tidligere (har en del problem med å sove til vanlig). Dessuten er det viktig for så små babyer å få mat jevnlig, samt at jeg kommer til å få tidenes melkespreng om jeg skulle gå mer enn 3-4 timer uten å amme.

Svigermor er sykepleier, og har selv tre barn, så hun mener at dette har jeg bare med å høre på henne i. Kommer jo ikke til å gjøre det, for for meg virker det helt unaturlig og feil å slutte å nattamme så tidlig.

Men når sluttet dere med nattamming? Og hvorfor valgte dere akkurat det tisdpunktet dere gjorde for å slutte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med førstemann begynte jeg å trappe ned på nattammingen da hun var 6 mnd. Jeg begynte med å flytte klokken litt og litt hver natt for tidspunktet hun fikk mat.

Da hun var 8 mnd fikk hun mat en gang om kvelden og å ikke mat igjen før 5/6 om morgenen.

Jeg måtte slutte med nattammingen fordi jeg skulle begynne på jobb igjen og orket ikke tanken på å måtte opp om natten for å gi mat.

Dette gjorde at jeg i den første tiden kunne sove på ett annet rom slik at jeg hadde nok overskudd til å arbeidet. Det var slitsomt å avvenne henne, men virkelig verdt strevet. :)

Skrevet

Svigermoren din er virkelig ikke oppdatert på ting; har ingen nyere kunnskap om amming høres det ut som. Kunnskapen hennes må være fra 60-70 tallet, uansett hvor mye sykepleier hun er. Da var det vanlig å ikke mate ungene om natten. Svigermor var barnepleier og sa det var ikke var vanlig å mate ungene om natten. De sluttet å gråte uansett, eller så fikk de evt. sukkervann så de ikke skulle gråte.

Nei, amm om natten til du ikke orker mer. Babyen min legger seg i egen seng ved 19-tiden. Han våkner mellom 23 og 00 for første måltid. Da tar jeg han i vår seng og samsover resten av natten. Han har da "fri tilgang" til puppen resten av natten; spiser da ca annen hver time. Merker knapt at han dier; vi sovner begge etter en stund, så her er nattamming bare kos. Er uthvilt hver morgen; våkner før babyen. Babyen er 2 mnd og kommer til å nattamme ham lenge.

Konklusjon: Gjør det du synes er best. Du må hvertfall ikke høre på svigermoren din og slutte med nattamming bare for at hun sier det.

Skrevet

Ja, hennes siste barn er født på begynnelsen av 80tallet, og tror nok ikke hun er særlig oppdattert etter den tid.

Kommer ikke til å slutte å nattamme på lange tider enda, uansett hva svigermor eller andre måtte mene om det, men den lille diskusjonen fikk meg til å lure på hva som er 'vanlig'. Da jeg sa til henne at det som er annbefalt er å fullamme, da inkl nattamme, til de er 6 mnd, sa hun at det er det dummeste hun har hørt. Og det kan jo så være, men det er like fullt sant.

For meg høres det mye dummere ut å la små barn ligge å skrike av sult og nærhetsbehov, eller å gi dem sukker for å få dem til å bli stille..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...