Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #1 Skrevet 9. januar 2010 Sikkert ett teit spørsmål, men kan man bruke badekar/dusj om man har epudural under fødsel??
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #2 Skrevet 9. januar 2010 tror ikke det, underlivet er jo da bedøvd
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #3 Skrevet 9. januar 2010 Nei, det kan man ikke. Når man har fått satt epidural, blir fødselen regnet som risikofødsel, og man kan ikke bade eller føde i vann.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #4 Skrevet 9. januar 2010 Ok, var det jeg regnet med. Hva anbefaler dere at jeg går for da, erfaringer? Fødsel i badekar eller epudural? SÅ usikker, for jeg har ikke vært i nærheten av vann ved tidligere fødsler.... Men tenker jo at å sitte i varmt vann kanskje er ganske deilig? (sånn i forhold til hvor deilig det faktisk kan være med tanke på at det er en fødsel liksom..)
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 9. januar 2010 #5 Skrevet 9. januar 2010 Jeg ville heller født i vann enn å få stukket en laaang nål inn i ryggen:)
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #6 Skrevet 9. januar 2010 Jo tenker også det, hadde epidural på første fødsel, men det var en død fødsel, så de skrudde epiduralen på fullt, så vet jo ikke hvor mye den funker i normal tilstand da.... HI
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #7 Skrevet 9. januar 2010 "Gå for"? Jeg synes at epidural er en kriseløsning, ikke en forhåndsbestemt plan. Så jeg synes du skal gå for vann, det er best på alle mulige måter utenom at det lindrer mindre, og det må du være forberedt på. Det kan hjelpe med badekar hvis du finner en avslappende stilling, men for meg virket det faktisk bedre med dusj... Jeg vil anbefale deg til å veksle mellom dusj og badekar.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #8 Skrevet 9. januar 2010 Jeg elsker varmt vann, og lå i badekaret i to timer med sterke rier. Kunne gjerne ha ligget der lenger, men jeg ble sliten i ryggen av å holde hodet over vann, samt at det ble litt varmt. Varmt vann hadde god effekt på smertene mine. Men fødselen min ble såpass lang at jeg fikk epidural etterhvert likevel. Så ja takk, begge deler her:)
LillaGorilla♥♥ Skrevet 9. januar 2010 #9 Skrevet 9. januar 2010 Vent og se. Det er jo ikke nødvendig å sette epidural det øyeblikket du ankommer føden, liksom. Hvis du føler du greier å komme deg gjennom riene og fødselen uten epidural, så gjør du det- hvis ikke, ber du om å få det. Noen ganger ønsker jordmor å gi deg epidural også, hvis de mener det kan lette fødselen for deg og er til det beste. Mange bruker jo badekar underveis som smertelindring, men føder 'på land'- og får i noen tilfeller epidural på et senere tidspunkt. Og det er heller ikke alltid man får føde i badekaret selv om man ikke har fått epidural. Det er uhyre vanskelig å planlegge en fødsel i detalj på forhånd, du må nesten bare tenke litt over hvordan du ønsker det- og så heller ta det som det kommer etterhvert. Jeg fødte uten epidural, og for meg gikk det helt greit. Venninna mi derimot, sier hun aldri hadde greid seg uten. Så det er jo helt individuelt.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #10 Skrevet 9. januar 2010 det å føde i vann er sikkert fint det... men... jeg skulle ta ett bad..for å lette smertene (kan ikke ha epidural så dette var ikke alternativ) og joda det lindret smertene... var fantastisk avslappende faktisk.. men langt fra smertefritt.... bare at plutselig satt jeg i ett blodbad..(og jeg tåler ikke synet av blod..) før jordmor fikk snudd seg hadde jeg tatt imot mitt eget barn!!! da var jeg redd da.. og jeg så på det RØDE vannet som omringet min nakne kropp... nær ved å svime av ved synet.. babyen hylskrek..og jeg turde ikke annet en å holde han hard og tett mot meg...mens blodet...var det jeg husker ........ ting du bør tenke på... har i ettertid hørt varierte opplevelser av akkurat det.. og mange som ikke enset blod... (sikkert ikke alle som blør likemye heller da... jeg revnet MASSE:..så det har kanskje litt å si også..?) men for smertene virket det bra.. epidural virker sikkert bedre for da kjenner man vel ikke rieene..noe man i aller høyeste grad gjør i vann alstå... lykke til
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #11 Skrevet 9. januar 2010 Jeg skrev 'går for' fordi jeg er ikke en 'normal fødene' i den forstand, To dramatiske fødsler fra før, blir satt igang to uker før termin, har MAX fødselsangst, (først fødsel med dødfødt sir det seg selv, da jeg var minutter fra å stryke med selv og andre fødsel fikk jeg utrolig dårlig oppfølging, LANG historie med mye dritt, men fikk blandt annet en nyutdannet jordmor, som bare gikk fra meg da jeg sa at jeg hadde pressrier, så jeg lå å holdt igjen x antall pressrier i nesten en halvtime før min egentlige jordmor kom på jobb, og hun la ikke skjul på hva hun syntes om innsatsen til den nyutdannede jordmoren) Har i tillegg i fødselsplanen min at jeg skal få keisersnitt uten spørsmål, om jeg føler jeg ikke kan føde normalt, men velger og prøve normalt først, for vil jo helst det. SÅ derfor kan jeg VELGE å få epidural selv om de kanskje ikke ser det som nødvenidig. Men som 'Lilleva' sier her, så tror jeg nok at jeg går for å prøve vann ført om alt ligger til rette for det, også ser vi hva som skjer...
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #12 Skrevet 9. januar 2010 Det er visstnok noe som kalles en "oppegående epidural", som gjør at du kan gå rundt som vanlig, men den tar de verste toppene...
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #13 Skrevet 9. januar 2010 Det er veldig sjelden at epiduralen lammer bena slik at du ikke kan gå rundt, da har det skjedd en feil. Jeg hadde glatt droppet badet og gått for epidural.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå