Gå til innhold

Lånte hunden vår bort til parring og har ikke fått pengene vi har krav på:(

Anbefalte innlegg

Gjest Nordavind fra sør

Leieboeren vår kjøpte en chihuahua av en kar her i byen. Når han kom hit for å levere valpen så han chihuahua hannen vår og syntes han var veldig flott. Han sa at han hadde flere tisper som hadde flyertid snart og lurte på om han kunne låne hunden vår til parring. Vår hund er reg. i NKK, men vi bruker han bare til kosehund og hadde ingen planer om å bruke han til annet. Men når denne mannen gjerne ville låne hunden vår og lovet oss 2000kr for låning til parring og 1000kr ekstra hvis det ble resultat, tenkte vi jo at det var jo en grei avtale. Men nå har det gått 3mnd og han har ikke latt høre fra seg etter han lånte hunden vår. Jeg får heller ikke tak i han på telefon. Er det overhode noe vi kan gjøre nå? Eller må vi bare svelge det sure eple over å ha blitt lurt? :(

Fortsetter under...

Hva med og be om forskudd neste gang det evnt blir aktuelt? da har du jo i alle fall en viss garanti, trodde forøvrig det var normalt og få betalt for 1 valp, eller få en valp når man lånte vekk hannen for parring!

Ja han gjorde seg litt av ett kupp, er jo pris på en valp en skal ta for en parring om den bærer fram valper. I tilegg hadde jeg sjekket tispenes stamtavler og at deres hund faktisk ikke var i slekt med de han hadde tenkt å bruke dem på. Så mange idioter som bare avler på og ødelegger for ganske mange p den måten. Så te pass til dere at dere ble rundlurt...

Annonse

Ja, du er nok blitt lurt ja.

Det mest vanlige er å få 10 000 for å parre chihuahua. Eller prisen av en hvalp. (Som gjerne er mer enn 10 000.)

Men den betalingen får man som regel FØR paring.

Å om ikke betalingen skjer FØR, så skal i det minste en kontrakt skrives under på.

Så her anbefaler jeg dere å anmelde mannen.

Gjest Nordavind fra sør

Får ta med meg lekepistolen til sønnen min, banke på og si penga eller livet:)hehe...huffamei.. Til hun som mente jeg hadde godt av å bli lurt, kan jeg si at vår hund kommer opprinelig fra Polen og jeg tviler på at det blir innavel. Jeg har hørt at man får pengene etter valpen er solgt og at chihuahua tisper får ofte bare 1 og 2 valper og derfor så lav parringspris. Ja, ja...har ikke tenkt og bruke han til avl. Var bare litt tilfeldigheter som førte til denne fadesen.

Hvis du ikke har noen kontrakt på dette så kan du nok regne deg for lurt ja. Vet ikke hvordan du skal få tak i de pengene du har krav på annet enn å mase!

Men i allefall så har jo hunden din hatt en fin opplevelse da! :-P

Har selv nettopp lånt en hanne, om det ble flere enn 4 skal de ha en hund/pengene, ellers 15% av kjøpesum om det ble færre.

Han har tydeligvis gjort et scoop...

Er vanlig å betale parringsavgift ved parring, og resten når hvalpene er solgt/tinget.Både i hunde og katte-oppdrett verdenen.

Annonse

Er du sikker på at det har blitt valper ut av parringen da? Dersom valpene skal registeres selges som registerte valper i kennelklubben (NKK)(Det vil si med stamtavle) så kreves det din underskrift på parringsbeviset. I tillegg så skriver du at din hund som er registrert i NKK kun har vært kosehund. Dersom hunden din ikke har vært stilt ut på utstilling før, vil det i tillegg kreves veterinærsertifikat som bekrefter at hunden din har begge testiklene nede i pungen.

Ta kontakt med NKK og hør om han du har lånt bort hannen din til har registrert valper ut av den tispen hunden din parret. Om det er gjort, har han forfalket din underskrift og du kan anmelde han for dok.forfalskning.

Om valpene er solgt uten stamtavle så kreves ikke hannhundeier for noe underskrift, og du har nok tapt evt. inntekter.

Trodde man kun fikk penger hvis det ble valper, jeg. Og da er det prisen av EN valp eller en valp som er vanlig.

Men du låner jo ikke bort bikkja di til noen du ikke kjenner!

Du har lært leksa di, og gjør det ikke en gang til.

Med mindre du kjenner dem, og følger med på graviditeten.

Kjenner noen som brukte en hanhund, men de betalte ikke eieren til hunden før valpene ble født OG solgt!

Det er ikke riktig at man tar prisen på en valp på miniatyrhunder. Miniatyrhunder får ofte alt fra 1 - 3 valper og dermed vil det ikke være riktig å ta prisen på en valp. Samt at miniatyrhunder ofte kan ende med keisersnitt og dermed må tispeeier betale 12-18.000 for dette.

Faktisk vanlig å ta parringsavgift på 3-6000 etter om hanhund er premiert på utstilling.

Men lurt å ikke bare låne bort hunden på den måten, du må bli med selv sammen med hunden eller la han komme med tispen.

Lykke til ved en annen anledning:-)

Hvis dette skjedde for tre måneder siden, så er nok valpene født, men det er nok en måned igjen til de blir solgt, og da får du forhåpentligvis pengene dine. Hvis ikke går det vel an å ta en telefon til mannen og etterlyse betalingen..

Uansett veldig uproft av både han som hadde tispa, og dere.. Men dere visste vel ikke bedre.. :) Det er ikke sånn avl skal foregå, det finnes regler og lover. Dessverre ser det ut som mange tror det ikke gjelder miniatyrhunder, og ser seg blind på at de kan få 15-20K for valpen(e).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...