Gå til innhold

Babyene deres fryser om natten, kvinnfolk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva med å kjenne på babyene våre?? hvis de er varme vel da senker vi tempraturen litt..eller har litt kaldere dyne/klær eller lignende... er babyen kald...vel da kan man legge over ett teppe eller skru opp varmen litt..

jeg for min del samsover med mine barn... da er det lett å holde oversikten over de .. hender guttungen er litt kald selv inntil meg..og da tar jeg bare på han litt mere tøy..

lykke til kvinner... med å stelle og stulle for babyene våre=) skal være kos å hygge.. ikke bare statistikk..og fasitsvar.. de er da individer alle sammen og har forskjellige behov alle i hop=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg som voksen har en normaltemperatur på 34 grader, mitt barn på 2 år har en normaltemperatur på 36. Jeg har snakket med legen om dette, og han har sagt at det er normalt. Det vi trenger å ta hensyn til er feber, for vi har dermed feber når vi egentlig skulle hatt normaltemperatur. Ergo, min datter har feber ved 37, mens jeg har feber ved 36.

Skrevet

Ja, barn blir sendt hjem ved 16 grader på klasserom, fordi det er et oppholdsrom og man skal ha mer enn 16 grader i et oppholdsrom. For kalde rom gir søvnige og ukonsentrerte folk, men et kaldt soverom gjør ingenting fordi kroppen går i reservemodus under sovinga.

For varmt soverom gjør at barnet sover bedre ja, men det er ingen instanser som anbefaler det. Jeg blir kjempedøsig av varme og kan sikkert sovne i 40 grader (det har jeg forsåvidt gjort også), men det er aldeles ikke anbefalt. For babyer er det ikke anbefalt mtp krybbedød. Jeg vil heller ha en levende unge som våkner 3-4 ganger iløpet av natten, enn en død unge som sov hele natten den tiden han levde.

Og til dere som hyler om denne at lungene kan kollapse ved -10 grader, har dere sjekket noe mer om dette en kun denne artikkelen? Vet dere egentlig hvordan barnevogner er laget, hva de beskytter mot osv? Det er STOR (om ikke all) forskjell på en toåring som sitter i en trillevogn enn en baby som ligger i en bagvogn. Sistnevnte vil ikke få kald luft i lungene, fordi lufta blir varmet opp i barnevognen. Dessuten brer man dynen oppover slik at man beskytter ansiktet mot evt vind som kommer ovenfra. Er det mulig å ta en klikk-artikkel så alvorlig? Om det var tilfelle så ville jo samtlige barn født på vinteren før bilene ble oppfunnet dødd, og menneskeheten dødd ut. Herlighet. Vi ville nok hatt større sjans å dø om vi unnlot å gå ut i -20 enn om vi gjorde det, jeg som alenemor hadde ingen som kunne handle mat for meg og med valget mellom å handle mat i -20 eller å sitte hjemme i tre uker for å vente på at minusgradene skulle forsvinne, så var valget ganske enkelt.

Skrevet

-30 grader INNE? på et soverom? Skaff dere en ovn! Tror ikke på at dere virkelig har -30 grader på et soverom, og sover godt. Og for å si det sånn: Unger tåler ikke godt å puste inn luft som er kaldere enn -10, så at dere faktisk har -30 grader (Tror deg ikke, men om du tror på deg selv...), så vil jeg si dere er utrolig uforsvarlige og synes virkelig synd på barnet deres (og dere selv..)

Og hvordan er det mulig å ha en unge på 2 mnd og en på 4 mnd? Om du er mora til begge? Tvillinger hvor en av dem er født 2 mnd for tidlig/sent? :P

Selv tror jeg unger sover best i temperaturer på 16-19 grader. Det gjør iallefall min datter. Jeg nekter å sove i et varmt soverom selv, og 23 grader høres helt forferdelig ubehagelig ut. Vi sover i et rom med ca 17 grader, og det er igrunn ganske så perfekt :)

Skrevet

Bidleba, nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan ha to barn med bare 2 mnds mellomrom?

Du trenger ikke svare på det om du ikke vil, ble bare litt nysgjerrig.

Skrevet

Hvis ideel temperatur er 15-17, og at de tre-fem gradene opp til 20 er signifikant for krybedødtilfeller...Da kan man vel fastslå at i sørlige deler av europa er forekomsten av krybbedød mye høyere enn her til lands...I alle land faktisk..For airconditio på sommerene er ikke normalt for veldig, veldig mange spanjoler (jeg har bodd der, og de som har sette rik ned soveromstempe til 17 eller lavere ihvertfall), heller ikke engelskmenn, som har mange netter med over 20 i løpet av en normal sommer......Og i russland mange steder er de aller fleste underlagt offentig styring av varme, det vil si de har nesten kuldegrader in åp vinteren og i sørlige innlandsdeler så har de det VARMT!!! Er det mye krybbedød der tro?

Jeg tror at MANGE faktore spiller inne, men aller vanligst er nok det at krybbedød er et uforståelig dødsfall som man ikke kan gjøe oe med uansett......Man kan sikkert senke antall døde, men jeg tror snart grensen der er nådd, faktisk....det er selvfølgelig synd, men man må leve med døden. Og den kan komme tidlig, og den kan komme sen og være mer elle rmindre naturlig og/Elle ruungåelig....

Skrevet

Å bruke dyne på små sprellemenn er jo også rene idiotien.. Når det finnes kjempefine soveposer med og uten armer. Vi har brukt Sterntalers soveposer (har de i alle størrelser nå ;-) til alle ungene og de sover kjempegoft og dessuten lærer de seg ikke å klatre ut av sprinkelsenga :-)

Skrevet

jeg syns dyne er en god ting på små barn.... og jeg syns det er helt iorden at de lærer seg å klatre....

mitt barn får helt klaus i en slik pose du snakker om ...

men dyne ligger han godt under!!

Skrevet

Det blir for dumt å skrive at det er slik det bør være bare fordi det funker for deg.

Her er det motsatt. Jeg hadde ca 17 grader til jenta mi, og hun sov godt. Våknet ja, men sovnet fort igjen. Så begynte jeg av en eller annen grunn å tvile på om det var for kaldt, så jeg skrudde opp varmen. Resultat: Våkner ca kl 03.00-04.00 og sovner ikke igjen. Det kommer veldig an på barnet og hvor mye du kler på barnet.

Skrevet

10.24:

det er ikke alle babyer som liker disse soveposene, og det skjønner jeg godt.syns det minner mer om en tvangstrøye

Skrevet

Fra Landsforeningen uventet barnedød!

Forebygging av krybbedød

Krybbedødgåten er enda ikke løst, men ved å følge rådene nedenfor vil risikoen for krybbedød reduseres betydelig:

* Legg barnet til å sove på ryggen fra fødselen av

* Unngå for varmt sovemiljø, for mye tøy på barnet og lue innendørs. Pass på at barnets hode/ansikt ikke blir tildekket av sengetøy m.m.

* Røyking bør unngås i svangerskapet og i barnets nærmiljø

* Amme barnet om mulig

* La barnet sove i egen seng på foreldrenes soverom eller sørg for forsvarlig samsoving. Hvis mor har røykt i svangerskapet eller mor/partner røyker etter fødsel, bør samsoving unngås.

* Regelmessig bruk av smokk når barnet legges til å sove kan virke forebyggende.

Legg barnet til å sove på ryggen fra fødselen av

Det er dokumentert at det er økt risiko for krybbedød når spedbarn sover på magen eller i sideleie. Ryggleie bør være alle spedbarns sovestilling hvis ikke medisinske grunner tilsier noe annet. Selv om barnet kaster opp når det ligger på ryggen, er det ingen fare for at det vil kveles. Rundskriv IK-36/97 til fødeavdelingene fra Statens Helsetilsyn, "Nyfødte - tilvenning til ryggleie for å forebygge plutselig uventet spedbarnsdød (krybbedød)", underbygger dette budskapet. Rådet om tilvenning til ryggleie som sovestilling gjelder også for premature og lavvektige barn før de forlater sykehuset, med mindre ikke medisinske grunner tilsier noe annet. La imidlertid barnet få ligge på magen i våken tilstand - da under tilsyn av voksne. Les mer om mageleie som risikofaktor.

La ikke barnet bli overopphetet eller få hodet tildekket under søvn

Spedbarn regulerer kroppstemperaturen best når de ligger på ryggen. Et spedbarn kan bli overopphetet hvis temperaturen i rommet er høy eller barnet har på seg for mye klær eller sengetøy. Temperaturen i rommet der barnet sover må være behagelig, ca + 18 C. Kjenn på barnets mage. Hvis den er mer enn behagelig varm, har barnet det for varmt. Kle av barnet når det har feber og la det ha mindre sengetøy over seg. Barnet bør ikke utsettes for kald trekk. Utendørs vil barnet alltid trenge mer klær enn det voksne gjør. Sørg for at barnet har frie luftveier ved at det ikke får dynen over hodet. Om vinteren er innetemperaturen ofte høyere enn den er om sommeren. Kle av barnet varme uteklær og lue på oppvarmede steder. Les mer om overoppheting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...