Gå til innhold

Babyene deres fryser om natten, kvinnfolk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holdt 20-23 grader på soverommet til bebisen min i begynnelsen. Han lå i body og helseteppet og sov 7-8 timer i strekk. Så begynte noen venninner av meg å kommentere "heten", og sa det var normalt å ha 15-17 grader på soverommet. Ja vel, jeg skrudde av ovnen. Det ble kaldere og kaldere ute, og ungen sov dårligere og dårligere. Jeg trodde han bare trengte mer mat, men til slutt, nå som gradestokken bikket -20 om natten, så våknet han hver time. Da var det 15 grader inne på rommet. Så satte jeg på varmen igjen. 23 grader. Ungen sov hele natten, første dagen. Andre dagen.. treje dagen.. i en hel uke nå! Han er 3,5 mnd. Jeg er overbevist om sammenhengen!!!! Du har jo 22 grader i stua di? Og ungen sover jo der? Og skjønner du ikke hvorfor ungen din sover best inntil din 37 grader varme kropp?? Nei, bare la de fryse.. Når de blir større og sparker av seg dyna - enda bedre ..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå blir vel tempraturer om natta på 17 grader anbefalt for å unngå krybbedød? Mulig jeg husker feil siden jeg fikk forrige barn? Men du gjør jo som du vil med din baby.

Jeg har heller ikke baby i senga om natta (inntil min kropp på 37 grader) fordi da er det og høyrere forekomst av krybbedød.

Skrevet

Her sover jenta mi i normal romtemperatur. Jeg vet ikke hvor farlig det er dersom det er kaldere, men jeg føler da at hun fryser og når hun da er så liten at hun ikke klarer å regulere varmen selv så føler jeg det er tryggest å ha det normalt varmt.

Skrevet

Bra skrevet, HI. Jeg har en barnelege i min nære familie, og han sier at grunnen til at man anbefaler lav temperatur på soverommet, er nettopp fordi da våkner babyene mye oftere! Når det er varmt sover de myye bedre, og selv om det ikke er bevist skal det visst være en fordel mtp å unngå krybbedød (som jo egentig bare betyr at ungen sovner inn) at ungen våkner hyppig... Men han mener man skal ha samme teperatur der man sover om dagen som man har om natten til de små. Samsoving øker IKKE sjansen for krybbedød, som en skriver over her, det er tilbakevist for lenge siden. Det anbefales nå å samsove, fordi babyene pga kroppsvarmen fra moren regulerer temperaturen bedre selv. Dette gjelder bare hvis ikke mor eller far røyker. Babyen trenger VARME for å være trygg :)

Skrevet

Idiot HI!

Mulig du har vent ditt barn til den varme tempraturern, men den er langt i fra anbefalt. Den ideelle romtemperaturen er fra 15-18 grader. Krybbedød er forsket såpass mye på,så alle veit at for høy soveromstemperatur kan forårsake krybbedød.

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Høres jo ut som en sammenheng dette her ja. faren ved krybbedød er vel overoppheting...men da er det vel snakk om alt for varmt og ikke godt og varmt vil jeg tro.

Skrevet

HI er ikke idiot, enig at det skal være normal romtemp, men IKKE over 23 grader. Ungen regulerer temperaturen best hvis de ikke har så mye klær på, men ligger tett inntil mor (men under sin egen dyne)

Skrevet

Hva vet du om hvor mange grader jeg har på stua eller barnerommet? Jeg er i stand til å følge med på sånne ting helt på egenhånd og hopper ikke på alle råd jeg ikke har bedt om fra venninner...kvinnfolk...

Skrevet

Snabeltann: Samsoving KAN gi krybbedød, jo!! Det står på foreningen for krybbedød sine sider! Det er fordi barnet kan bli for varmt, men den største grunnen er visst foreldrene røyker, det er DA samsoving er farlig!

Skrevet

jenta mi sov bedre når hu lå inntil meg når hun var mindre, nå er hun over 4 mnd å ligger i egen seng på natta, å hun sover best når det er 18-20grader på rommet.. da kan hun sove 8 t i strekk:)

Å de har også funnet ut at samsoving gir ikke krybbedød, men de som røyker skal ikke samsove.

Skrevet

Anbefalt temp i babyens soveomgivelser er 15-20 grader. Uansett hva du sier HI, så er dette for å unngå krybbedød.

Ja, klart ungen sover bedre når det er varmt! De blir "utslått" av varmen, blir døsig og får hodepine. Ergo da sover ungen mer..

Stakkars ungen din HI...

Skrevet

15 grader? Det er jo bikkjekaldt!

Skrevet

Er dere klar over hvor kaldt 16 grader egentlig er??? Er en grunn til at elever blir sendt hjem fra skolen når det er 16 grader ute. Spørs jo helt hva man har på ungene sine det her. Har du body på ungen og et tynt pledd så er det ikke det samme som å ha en tykk drakt og tykk dyne over. Dere er jo kun ute etter å føle dere selv bedre her. Det er iallefall ikke rart det er krig i verden...

Skrevet

ikke sant! snakker om å ligge i body og med helseteppe i 23 grader.. leser om folk her som har det så kaldt på soverommet at de har på votter på bebiene når de sover, fordi de er iiiiskalde på hennene.. koko. hilsen hi

Skrevet

Dette vrierer da veldig fra unge til unge. På lik linje som med voksne.

Noen liker det veldig kaldt, mens andre liker det mer varmere.

Om man passer på at ungen har nattklær og gjerne sokker på seg, og ei god dyne, og også passer på at dyna er på barnet. Gjerne litt pakket innpå kroppen, så vil jeg tro at barnet sover like godt i 17 grader som 23.

Men det er ikke bra om det blir for varmt heller, for da puster vi dårligere. Selv om vi sover tygre, så er det ikke alltid så bra.

Skrevet

det er sikkert litt individuelt fra barn til barn også, om de liker det veldig varmt eller ikke...

jeg for min del klarer ikke sove viss det er for varmt på soverommet, og babyn skal jo ligge på rommet vårt, så han må nok bare ligge i en ca 17 grader tenker jeg.... men 15 grader det er kaldt asså!!! jeg kunne sikert sovet i 0 jeg, men stakars de andre på rommet mitt, hadde vel frysi de ut, skulle jeg hatt kaldere enn 17... hehe;)

23 grader det blir altfor mye for min del, det er jo temperaturen vi har i stua til vanlig.. akkurat passe for stuetemp hos oss:)

Skrevet

"stakkars barnet ditt, hi"

"ikke rart det blir krig i verden"

Bare jeg som synes de setningene er klisje?:)

Skrevet

Min lille fryser hvertfall ikke. Ligger i 17 grader med helseteppe, dyne og ullteppe over. Er god og varm. Og sover 8 timer i strekk.

Skrevet

Babyer er like forskjellige som voksne, noen sover best når det er kjølig og andre vil ha det varmt. Her finnes det ingen fasit hverken den ene eller andre veien, man må bare kjenne barnet sitt.

Skrevet

Er det ikke noe som heter: "tjue er bra for hue". Altså 20 grader. Uansett tid på døgnet eller rom i huset..

Skrevet

Aner ikke hvilken temp det er på rommet hennes jeg, aldri målt. men, pleier å være ganske kjølig. Hun ligger med pysj, pose og dyne. Sover 13-14 timer.

Skrevet

Har jeg aldri hørt. trodde det skulle være vanlig romtemp jeg. Sånn rundt ca 20. Er det sønnen min har. Og er det vi har og det er det babyen i magen kommer til å ha.

Skrevet

Hei. Det jeg skriver her er ikke tull. For tror nok mange vil tenke at det er det.

Jeg ville bare kommentere dette ut i fra min egen erfaring. Vi bor i Tana kommune i Finnmark og her har vi lange og kalde vintre.

Og vi har aldri hatt varme på, på soverommet. Har gradestokk der og første vinteren til sønnen vår, var det ofte -30 grader -på soverommet om natta. Helt seriøst! Han var da 7 mnd. Sov så godt som bare det og var ALDRI syk.

Det skal legges til at jeg luftet godt før jeg la han slik at det ikke ble "rå" luft der før vi la han. Og også dynen var oppvarmet før vi la han i senga.

Er jeg helt gal jeg da? Vet at mange andre her også sover i -30 på soverommet -med baby. Ikke nyfødt baby, men de fra 6 mnd og opp liksom. Min mor gjorde også det med oss da vi var små.

Vi hadde kun strikketsett utenpå nattdrakten til gutten vår om natta + dyne og lammeskinn i bunnen :-)

Så jeg tror faktisk ikke kulda har noe å si, så lenge ikke barna fryser!

Skrevet

Unger blir IKKE sendt hjem dersom det er - 16! Da må det i så fall være fordi man ikke klarer å få opp temperaturen inne på skolen.

Skrevet

Om dere har - 30 noe sted inne i huset tror jeg dere seriøst bør gjøre noe med isolasjonen i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...