Ugl@ Skrevet 9. januar 2010 #1 Skrevet 9. januar 2010 Jeg støtter ikke pelsfarmer, eller pelsjegere som ikke jakter på human og rettferdig måte på dyr som har en bærekraftig stamme. Men arvet pels, pels av bærekraftig stamme, som lever under gode forhold, helst vilt og som jaktes på av jegere med respekt for dyreliv synes jeg er helt greit. Har lammeskinn og merinoull, men er faktisk mer skeptisk der, jeg aner ikke hvordan disse dyra hadde det, og tenker litt på det faktisk.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 9. januar 2010 #2 Skrevet 9. januar 2010 Vi har mye ull til ungene også lammeskinn, men kjøper fra produsenter som garanterer at ulla deres kommer fra dyr som har hatt det bra og tar avstand fra muelesing(ble kanskje noe feilstavet der). Nøstebarn og Troll er blant disse produsentene.
Neijasså... Skrevet 9. januar 2010 #3 Skrevet 9. januar 2010 Ull og lammeskinn kommer fra dyr som vi bruker alt på - kjøtt, skinn og knokler. Personlig sliter jeg med å se forskjell på pels fra beskatning av bærekraftige stammer (hvis slikt selges) og pels fra oppdrettsdyr. Derfor boikotter jeg pels totalt.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 9. januar 2010 #4 Skrevet 9. januar 2010 Tror de fleste sau og lam lever relativt godt i norge. de kan jo være ute i det fri halve året. Det finnes sikkert noe snusk der også, mens typiske pelsdyr står trangt innburet hele året har jeg inntrykk av. Jakt på vilt er en nødvendighet, så lenge det blir gjort på en forsvarlig og lovlig måte. Viltdyr hadde hatt elendige forhold om det ikke var noen som ble avlivet. men kan selvsagt ikke være 100 % sikker på hva som foregår på hver enkel gård
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 9. januar 2010 #5 Skrevet 9. januar 2010 sliter med å kjøpe pels fra små dyr som sitter i bur og blir drept kun for pelsen sin skyld.
AneB Skrevet 9. januar 2010 #6 Skrevet 9. januar 2010 Hvis man bokotter pels totalt (som du gnu) bokotter man da også ullsokker og ullklær, strikka klær osv til seg selv og barna sine? Har egentlig aldri tenkt over dette selv, men tror ikke man driver oppdrett av sau og lam kun for å bruke det til liggeunderlag og garn. Det er vel mer en naturlig og heldig (for oss) foredling av "restene" etter at kjøttet er tatt bort for matproduksjon?
Tøysetipp Skrevet 9. januar 2010 #7 Skrevet 9. januar 2010 Forskjellen er at sauen ikke må lide for at vi skal få pelsen, og da er det ikke dobbelmoralisme.
Ugl@ Skrevet 9. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 9. januar 2010 Det forekommer desverre....men stort sett er det bruk av større deler av dyret. Blir selvsagt annet med rovdyr, men pels kan komme fra mer enn det, feks hare, kanin ol, og endel dyr man bør holde nede av rovdyr for å opprettholde balanse i økosystemene.
*dum&deiLig*™ Skrevet 9. januar 2010 #9 Skrevet 9. januar 2010 Du kan jo ikke sammenligne pelsfarmer med sauebønder og måten disse driftes på. Klart ikke alle sauer har det like bra, men det har heller ikke alle husdyr, barn osv. Dersom du mener at det er dobbeltmoral å bruke saueullen til å lage garn og foredle skinnet, må du samtidig takke nei til å spise kjøttet. Sau er et nyttedyr hvor de fleste deler av dyret blir benyttet på en eller annen måte. Sauen blir ikke flådd for så å kaste skrotten slik som dyrene i pelsindustrien blir.
prekæs Skrevet 9. januar 2010 #10 Skrevet 9. januar 2010 Jeg regner med at man spiser lammekjøtt og elgkjøtt, men stort sett står over ulv, mink og rev i matveien. Jeg bruker ikke pels, rett og slett for at ikke folk skal se på meg som en harry, uvitende kjerring. Så derfor er heller ikke arvet eller ett allerede dødt dyr noe særlig alternativ.
Ugl@ Skrevet 9. januar 2010 Forfatter #11 Skrevet 9. januar 2010 Sikker Tøysetipp? Sikker på at alle rovdyr som blir jakta på lider? Greit, dør gjør de, men ikke alltid det er lidelse inn i bildet. Hvor mange stakkars sauer lider før de slaktes eller under klippen? Vært med på slakt og saueklipping selv? Jeg har selv vært med å sett, og ikke alt som er like bra, men må man så må man, handler om penger. Mange dyr blir tatt av rovdyr og skadd, de lider alene og dør ofte, sauebøndene er der ikke for dem da. Så det er ikke like idyll som mange ønsker å tro at sau går ville. Jeg har sett bikkjer jage utsatte villsau lam på havet, de druknet.
Ugl@ Skrevet 9. januar 2010 Forfatter #12 Skrevet 9. januar 2010 Sammenligner jeg, eller forsvarer jeg pelsindustrien på noen måte. Hvis dere leser så ser dere at jeg er imot pelsdyr oppdrett på disse reve farmene og andre pelsfarmer. Men det vil ikke si at jeg er imot pels, for pels er så mangt og kan komme fra andre kilder, derfor dømmer jeg ikke pelsbærere sånn uten videre. Jeg har selv ingen pels, jeg vurderer å arve en pels og kansje jeg kommer til å bruke den i kulden, eller spesielle anledninger. Jeg personlig synes pels er vakkert og praktisk, men man må være bevist kilde og ikke bruke det ukritisk.
*dum&deiLig*™ Skrevet 9. januar 2010 #13 Skrevet 9. januar 2010 Har lammeskinn og merinoull, men er faktisk mer skeptisk der, jeg aner ikke hvordan disse dyra hadde det, og tenker litt på det faktisk. Ugl@ Mulig du var utydelig i hovedinnlegget ditt, siden mange har oppfattet det på samme måte som meg.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 9. januar 2010 #14 Skrevet 9. januar 2010 Det er helt sikket noen dyr som har lidd under jakt, men det er ihvertfall en lov som sier hvordan jakt, slakt og håndtering av vilt skal foregå. Hvis man ikke hadde avlivet vilt ville bestanden økt og man ville fått mer sykdommer blant viltet og det ville blitt for lite mat, slik at de ville lidd uansett. HVert år reguleres hvor mye vilt som er lov å jakte på. Husk at all vilt er fredet med mindre noe annet er vedtatt i lov. Jeg bruker ull ihvertfall. Pels holder jeg meg langt unna. Prøver også å holde meg unna fuskepels, fordi det symboliserer dødt dyr. Men er ikke mot at folk går med fuskepels.
Ugl@ Skrevet 9. januar 2010 Forfatter #15 Skrevet 9. januar 2010 Prøv å les hele innlegget Sitat første setning: Jeg støtter ikke pelsfarmer, eller pelsjegere som ikke jakter på human og rettferdig måte på dyr som har en bærekraftig stamme. Jeg var overhode ikke utydelig på noen måte i innlegget. Dere må ta av skylappene. Jeg er selv skeptisk til at folk generaliserer alt, ull og skinn/lær skal være bra og riktig, mens pels blir bannlyst uansett, dette gjør meg litt betenkt. Jeg blir også rasende jeg når jeg ser disse pelsdyra som lider, men da skal man også se på kyllingfarmene og annen husdyrdrift og matproduksjon, det vi putter i oss er like viktig som det vi kler på oss. Ja, jeg spiser selv kylling, men begynner å bli mer og mer betenkt, så får tida vise hva vi skal gjøre med det, men det er mye debatt i heimen her for tida ang føda vår og miljø, samme med forbruket ellers.
*dum&deiLig*™ Skrevet 9. januar 2010 #16 Skrevet 9. januar 2010 Vel vel, alle andre tar feil og mistolker innlegget ditt pga skylappene sine. Selv om de aller fleste andre oppfattet det på samme måte som jeg, har vi andre skylapper, har ikke lest hele innlegget ditt og har derfor misforstått. Jeg har ikke for vane å bare lese siste setning i innlegg, og leste hele innlegget ditt. Jeg mener fremdeles at du var utydelig i hovedinnlegget ditt selv om du selv ikke mener det.
Gjest Skrevet 9. januar 2010 #17 Skrevet 9. januar 2010 Det har med at lammeskinn er et biprodukt fra kjøttindustrien . Alt brukes, ikke bare skinnet som på revefarmer etc.
Gjest Skrevet 9. januar 2010 #18 Skrevet 9. januar 2010 Og til deg som skrev at om man tar avstand fra all pels - så gjelder det også ullsokker. Ulla klippes av dyrene uten at de drepes. Det er som når vi klipper håret, så om man tar avstand fra all pels - kommer ikke akkurat raggsokkene innunder dette...
Gjest Skrevet 9. januar 2010 #19 Skrevet 9. januar 2010 Pels er idag et symbol på egoistiske menneskers mangel på ansvarsfølelse. Jeg hadde aldri noensinne iført meg pels. Man kan fint være pelsmotstander, motstander av peøsdyroppdrett og likevel være en bevisst forbruker av ull.
lille sprelle Skrevet 9. januar 2010 #20 Skrevet 9. januar 2010 Det er en stor vesensforskjell. på sauen bruker vi også kjøttet! på de øvrige pelsdyra er det kun pelsen og ikke resten. Det at vi bruker det som mat også, forsvarer det synes jeg!
Neijasså... Skrevet 9. januar 2010 #21 Skrevet 9. januar 2010 Trodde det kom fram fra mitt innlegg at jeg med god samvittighet bruker ull og produkter fra sau, gris og ku, da disse dyrene brukes fullstendig (dvs til mat, lim, etc) og stort sett har det veldig bra mens de lever (men mulig det gikk an å misforstå, det gikk litt fort da jeg skrev). Boikotter pels fra dyr som holdes kun for pelsen og der skrotten kastes. Disse dyrene lever også under svært lite naturlige forhold i bur.
Neijasså... Skrevet 9. januar 2010 #22 Skrevet 9. januar 2010 Igjen - pels fra tradisjonelle husdyr er selvsagt unntatt. Dette inkluderer ull.
Tante Blås Squaw Skrevet 9. januar 2010 #23 Skrevet 9. januar 2010 Å bruke pels fra nyttedyr vi allerede bruker til mat, er smart. Å ale opp dyr kun for pelsverk, er idioti.
Ugl@ Skrevet 9. januar 2010 Forfatter #24 Skrevet 9. januar 2010 Helt enig i det, men det handler ikke om oppdrett, men arvegods, om jakt, kvitte seg med minkbestand som ikke hører hjemme feks her på disse trakter. Og da bør jo pelsen kunne brukes til noe nyttig også.
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 9. januar 2010 #25 Skrevet 9. januar 2010 Ja så kan vi diskutere transport av dyr som skal slaktes for at vi skal kunne spise dem osv. I tillegg har vi fuskepels som er utrolig stygt og som egentlig symboliserer det samme. Det er kopier av pels. Mulig noen oppfatter det slik som hey jeg tar avstand fra pels og bruker fusk, men ikke alle oppfatter det slik. Hva med kaninpels da? Kaninen blir mat og pelsen blir f.eks fine detaljer på klær. Er det etisk? Hvor går grensene liksom. Har dere sett hvordan griser f.eks har det på store oppdrettsanlegg? Spiser dere alikevel pølser, koteletter, ribbe osv? Man kan dra denne debatten veldig langt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå