Akasha79r Skrevet 9. januar 2010 #1 Skrevet 9. januar 2010 Eg kommer fra varmere strøk og vi har ikke som vane å la ungene sove ute. Kan dere fortelle meg hvorfor dere gjør det? Eg har en liten gutt på snart 3 mnd. som sover alltid inne. Er det dumt å ikke la han sove ute? hva er grunnen til at dere gjør det? Hilsen en forvirret spanjol
Suss@ med 3 gutter Skrevet 9. januar 2010 #2 Skrevet 9. januar 2010 Helt ærlig så er jeg ikke sikker på hvorfor, det er liksom bare noe man gjør.. Men vi har jo klima til det da, god og frisk luft stort sett hele året.. Også sover de veldig godt ute, er min erfaring.. (ikke nå når det er så kaldt da) Kan jo se att det er alt for varmt i spania til att barne kan sove ute på dagen..
Pysekatten med 2 i magen:) Skrevet 9. januar 2010 #3 Skrevet 9. januar 2010 Jeg lar mi sove ute pga frisk luft og at ho sover mye bedre og lengre. Jeg synes selv det er best å sove i frisk kjølig luft og merker at datteren min også liker det. Nå som det er så kaldt sover ho i boden vår med åpent vindu. Kler ho som ho skulle sovet ute. Ho sover godt der også:-) I sommer da det var så varmt sov ho inne på et svalt rom.
Gjest Skrevet 9. januar 2010 #4 Skrevet 9. januar 2010 Vi lar vår sove ute fordi hun sover så utrolig godt ute, pluss at hun får den friske luften hun trenger. De sier jo at barn bør ha minst 30min med frisk luft hver dag, og om det ikke er vær til det hver dag, er det ikke alle som har muligheten til å gå turer med de små. Selvfølgelig gjør jeg det også, så fremt det ikke høljregner. Går gjerne en tur på en halvtime-tre kvarter, for så å trille vogna opp på terrassen hvor hun sover videre i tilsammen 2 - 2,5 timer Nå som det er så kaldt her i Norge, sover hun i vogna si inne på soverommet vårt med vinduene på vidt gap så hun likevel får litt av den friske luften hun trenger:) Jeg så mørkt på det i begynnelsen, og tenkte at ånei, nå sover hun sikkert ikke så godt, men joda, med vinduene oppe og godt kledd, sover hun 2 timer 2 ganger til dagen. Herlig! Om sommeren når det er veldig varmt, finner vi et skyggested til henne hvor vi setter vogna, eller legger henne i vogna inne i ganga. Der er det godt og svalt om sommeren:)
cec26 Skrevet 9. januar 2010 #5 Skrevet 9. januar 2010 Flere grunner til at mine barn har sovet ute, har 3 gutter 4år ,3 år og 5 mnd.. alle har sovet ute / Sover ute... sunt med frisk luft, jeg går tur hver dag i sovetiden, slippe støynivå fra søsken og at i dne barnehagen min barn går så sover alle de små ute i vogner...
kirsty*2barnsmamma Skrevet 9. januar 2010 #6 Skrevet 9. januar 2010 Mi sover ikke ute, og jeg ser ikke behovet for det heller. Jeg triller tur med henne 1 gang om dagen (ikke nå som det er altfor kaldt) og da sover hun godt. Ellers sover hun inne :-)
*bolla pinnsvin* Skrevet 9. januar 2010 #7 Skrevet 9. januar 2010 Det har jeg lurt på lenge også - og jeg er norsk Neida, folk må få gjøre som de vil. Dog har jeg hatt et par venninner som har vært relativt desperate de siste ukene, ettersom det har vært for kaldt for ute-soving her og babyene deres aldri har prøvd noe annet på dagtid. Det beste er kanskje å variere litt, sånn at babyen er vant til det meste og kan sove stort sett over alt?
frk-fryd Skrevet 9. januar 2010 #8 Skrevet 9. januar 2010 Det er flere grunner som nevnt over her. Men en annen viktig ting er kanskje at det er vanlig at ungene sover ute i egen vogn i barnehagene. Og da er det jo greit at de er vant med det før de begynner der. så sover jenta mi mye bedre ute enn inne, og har alltid gjort det. Og helsesøster påstår at det er bra for utviklingen av lungene. Du kan jo prøve det selv å se om gutten din liker det?
mammae:-) Skrevet 9. januar 2010 #9 Skrevet 9. januar 2010 Som de andre her sier; mine har sovet mye bedre og lenger ute i frisk luft, og mye frisk luft har dei bare godt av... og er dei vante til og sove i vogn kan dei jo sove hvor som helst for vogna kan en ta med hvor som helst:-)
Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 9. januar 2010 #10 Skrevet 9. januar 2010 Ja det er et lite norsk fenomen det der!! Gutten min sover ikke ute og har heller ikke behov for å gjøre det. Jeg kommer fra et land som er veldig glad i natur og frisk luft (Canada), men da åpner man heller vinduet på rommet babyen sover i! Tror faktisk, og jeg sier dette med mye humør, at man hadde blitt anmeldt om man satt barna sitt ute om vinteren!! Det er også sunt for voksne å få mye frisk luft, men jeg hadde aldri lagt meg ute i en sovepose med noe ullklær på om vinteren bare for å få litt luft. Vi går tur om dagen (når det ikke er mer enn -10) og sover inne Vi bærer gutten vår i bæresjal, så han har ikke sovet så mye i vogna uansett. Hvis det er for kaldt for meg å være ute, er det ihvertfall for kaldt for han
Baby 12.02.2009 Skrevet 10. januar 2010 #11 Skrevet 10. januar 2010 Mini her sover ute fordi: -han får ro i søvnen (f.eks. når storesøster og venner leker, vi har besøk etc) -han sovner ofte når vi er ute på trilletur, og vil gjerne sove mer når jeg er ferdig å gå. -min erfaring er at han sover lengre blunder ute. Men- legger han inne når det er naturlig; hvis han blir tidlig trett og jeg ikke er motivert til å gå ut, når det er svært kaldt etc. Men- tror ikke det ene eller det andre er bedre eller verre, jeg da. Har venninner med barn som definitvt sover best inne. Hvis minien her var en slik, ville han nok sovet inne, han og;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå