Gå til innhold

TTTS, tenker endel på dette

M m/baby i magen

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er førstegangsgravid med eneggede tvillinger. Er 10+5 den siste uken har jeg bekymret meg veldig mye for TTTS, vet jo at det ikke er mye jeg kan gjøre fra eller til. Selv om det er 15% sjanse for at de får det, så sa legen at dette var mye i medesinsk sammenheng...kjenner det tar litt på dette, skulle ønske jeg slapp å tenke på dette.

Noen som har noen tanker ang. dette?

Fortsetter under...

heisann,

etterhvert blir du fulgt veldig tett opp, slik at de setter igang tiltak om noe skulle oppstå.

I perioder har jeg gått til UL en gang pr uke, for å sjekke blodstrømmer, jevn vekst og likevekt på fostervann. Gruer alltid før kontroll, og svever ut når alt er fint.

OM noe skulle skje, så fanger de det opp, og da er det snakk omlaseroperasjon i Tyskland. Nå er jeg kommet til uke 32, og de er runt 2 kg, så om noe skulle skje nå, bare tar de jentene ut, har jeg fått beskjed om:-)

Prøv å senke skuldrene - legene er flinke, og passer godt på!!

Faktisk fint å høre at det er andre som bekymrer seg litt og....

For meg ble det endel ekstra bekymringer fordi jeg plutselig skulle ha to - og etter hva jeg har forstått, er risikoen for komplikasjoner betydelig større med eneggede tvillinger.

Men nå begynner jeg å tro det skal gå bra, er i uke 33, så i går har jeg faktsik vært ute og handlet litt klær, dyner, sengetøy... FAntastisk gøy!

Gleder meg til å få de ut snart, og det nærmer seg, det er ikke snakk om å gå mer enn maks 36 uker, sier legene...

Lite søvn, vanskelig å finne sovestilling, vandrer litt rundt, tv, bok, pc, prøver å få natten til å gå.... Snart blir det andre ting enn magen som holder meg ¨våken om natten...

Lykke til!!

Annonse

Heisann!

Forstår at du er bekymret, men vil råde deg til å ikke tenke så mye på det. Du får mye oppfølging underveis, og om noe skulle være galt så vil de oppdage det.

Hos meg ble det oppdaget TTTS på ordinær UL i uke 18, jeg er nå snart 23 uker på vei. Har vært i hamburg og fått laseroperasjon, og alt går strålende! Selv om det absolutt ikke er en god nyhet å få, så er det heller ikke verdens ende, som regel så går det godt. :-)

Risikoen er ikke over enda, nå må de være flinke inni magen og holde seg der, siden risikoen er for tidlig fødsel. Jeg er inne på UL-kontroll hver uke slik at de skal passe på at ikke ting forandrer seg.

Beste rådet jeg kan gi er å slappe av, nyt svangerskapet, ta ting etterhvert som de kommer istedenfor å bruke tid og krefter på bekymringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...