Gå til innhold

skal legge gulv men hva skal jeg velge har barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

å vil ha gulv som tåler endel..vil helst ha parkett.noen som har peiling?har hørt om bambus noen som har erfaring med det??hvilket treslag tåler mest?med barn i hus..

Skrevet

Vi valgte laminat på soveromma og parkett i stua. laminaten er etter 9 år fortsatt fin, parketten derimot mere skadet. men vi har ikke orket å masa på barna om å være forsiktig. Det er så mye unødvendig pes.

Skrevet

Vi har nettopp lagt oljet eikeparkett,vi ble anbefalt det.Vi måtte olje det en gang når vi la det,og har en annen type olje som vi skal smøre over om det kommer hakker og striper i det.Da slipper vi å slipe det ned når det blir stygt.Vi bør olje det en gang i året ca,men vi tror det er verdt det:)Det er også lunere enn lakket parkett:)

Også er det kjempefint,og ikke likt alle de andre gulvene;o)

Skrevet

Æsj, laminat er jo så kaldt og hardt... Hadde heller satset på et godt , pent belegg. Eller parkett med et godt slitelag om dere føler at dere har råd til det, for å kunne slipe og lakke det opp når småbarnsperioden er over ;-)

Skrevet

Hvem faen har belegg i stua???

Det koster ca det samme for billig parkett og skikkelig laminat, så det er vel verdt pengene å ta parkett. Velg oljet parkett, da synes ikke hakkene som kommer etterhvert.

Skrevet

Det går jo an å ha varme under laminatet da hvis man bor i første etasje, i andre etasje på hus er det greit med laminat.

Skrevet

Vi har laminat i alle rom og er kjempefornøyd! Jeg ser det er noen som klager på at det er mye kaldere, men vi har varmekabler i alle gulv så her er det alltid gulvvarmt. Ulempen med parkett er at det blir så fort stygt:/ Legger du laminat så slipper du å bekymre deg over barn som leker på gulvet ovs. Gulvene våre er nå fire år og ser fremdeles like fine ut!:)

Skrevet

Får du hakk i laminaten,så er den ødelagt.Får du hakk i parketten er det bare til å slipe:)

Og våres parkett tåler mye,samt at det er lunere enn laminat.Laminat er jo bare plastikk,mens parkett er tre..

Skrevet

100% enig med 01.04. Laminaten vår har stygge hakk, de vi har på parketten er ikke synlige. Har bare oljet dem, ikke slipt dem. Og det er MYE lunere. Trenger ikke varmekabler under parketten.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde valgt parkett. Ett parkett gulv er flottest uten riper, med med barn får man riper. Laminat definitivt ikke. Det bråker når du går på det og laminatskivene blir svært tydelig når underlaget leer på seg og kan se ut som om man har lagt rektangulære plater utover gulvet.Jeg har furuplank i alle rom, ett av rommeme er gulvet malt og gulvet der er over hundre år. Sjarmerende med sitt slitte preg. Mener furu og gran er det eneste gulvet som er pent med riper, selv om det skal slipes snart som en del av vedlikehold. Kommer litt an på stilen sånn ellers men lutede gulver er varme å gå på i tillegg. Fungerer fint til både stål og antikkt gjør det også.

Skrevet

Vi valgte heltre gulv i eik, som vi har oljet, det er veldig pent, lunt og godt å trå på. Skulle de bli en ripe er det bare å smøre på litt olje, og når småbarnsperioden er over kan vi slipe det ned om nødvendig.

Ble overrasket over at heltre ikke ble særlig dyrere enn parkett, betalte det samme som en kvalitetsparkett også koster, og parketten har bare skikkelig tre i øverste laget, så det kan slipes bare et begrenset antall ganger.

Hadde laminat der vi bodde før og det var hardt og kaldt, i tillegg klarte både hunden til svogeren min og en unge å lage riper og hakk. Ikke pent med hakk og ripe i laminat, det synes GODT og det er ingenting å gjøre for å reparere det annet enn å skifte gulvet.

Skrevet

Jeg tror nok heltreplank er bedre enn parkett når man skal ta hensyn til små barn. Jeg tipper at heltre eik eller ask gir ett noe røffere preg og godt kan ha noen riper det og. Og oljede eller lutede gulv er veldig behagelige å gå på. Lakkede gulv blir kaldere pga den glatte flaten:)

Skrevet

Vi valgte laminat siden vi har 3 barn og to hunder. Vi valgte en type som er ekstremt slitesterk, av den typen de legger i butikker osv, så den kostet jo litt, men ser veldig pen ut.

Etter 4,5 år med hardt bruk har vi ikke fått en eneste ripe eller hakk i gulvet, og det ser fremdeles splitter nytt ut.

Skrevet

Vi har hatt både parkett og laminat.

Parketten er kjempefin når den er nylagt og god og gå på, men selv dyr "kvalitetsparkett" fikk raskt stygge riper og merker.

Laminaten fikk ikke riper, men man kan slå stykker av den (og da er den ødelagt) og den er kald og hard å gå på (selv om vi hadde vannbåren gulvvarme).

Begge gulvtyene har gått meg på nervene i og med at det lett blir skjolder når man vasker gulvet.

Nå skal vi bygge hus og har bestemt oss for å legge belegg, også på stua. Selv om jeg har vært enig med noen over her tidligere, om at gulvbelegg ikke er noe særlig, er det faktisk rimelig praktisk (lett å holde rent, slitesterkt + +) og det har skjedd en del på gulvbelegg-fronten, så er mange fine.

Ellers ville jeg vurdert heltre. Eik er jo endel dyrere, men også mye hardere enn f.eks. furu. Heltregulv kan jo også slipes i det uendelige (i motsetning til parkett).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...