Gå til innhold

EPIDURAL/IKKE ?bestemt dere på forhånd?


celinesbaby

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, jeg tørr ikke :(

Har gjennomgått 2 fødsler tidligere, uten noe som helst "hjelp". Skulle sikkert ha trengt det, men jeg tørr rett og slett ikke... *vet jeg er pyse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det med første pga andre komplikasjoner, ikke fordi jeg ville. Nr to fødte jeg uten noe.

 

Jeg syns det var best uten fordi epiduralen stoppet hele prosessen hos meg, og lillegutt måtte tas med vakum til slutt.

 

Så denne gangen blir nok også uten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar stilling til det underveis når fødselen er i gang.

 

Måtte ha det med førstemann, ungen hadde ikke fått festet hodet i bekkenet, vannet ville ikke gå og jeg hadde maserier i 18 timer før de endelig tok vannet og satte en epidural så jeg skulle klare å samle opp litt energi til selve fødselen.

 

Fødselen i seg selv er jæ... vond om en har epidural eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forrige gang hadde jeg bestemt meg for ikke epidural, men fødselen ble komplisert på grunn av noen rygg problemer jeg har, så det ble epidural likevel. Er fare for de samme problemene igjen, så her er det epidural tidligst mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha epidural. Det tok fullstendig bort smertene fra åpningsriene, og de var vanvittig vonde for min del... Jeg rakk tilogmed å sove litt :-)

 

Jeg synes ikke det var vondt å ta epiduralen. Lå helt stille og pustet meg gjennom en ri eller to mens anestesilegen stakk. Himmelsk virkning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Venter nr 2 og hadde epidural da nr 1 kom. Jeg er kjempe redd for sprøyter og hadde bestemt meg for ikke å få epidural hvis det ikke var nødvendig. Jeg besvimer eller blir kvalm av sprøyter og blodprøver. Måtte settes i gang og hadde masrier kjempelenge.. Fikk også saltvannspopler og det var f... så vondt. Til slutt takket jeg ja til epidural og det var som å komme til himmelen. Fra å ha 3 cm åpning gikk jeg til 7 cm åpning fordi jeg klarte å slappe av. Sier at fødselen min har to faser, før og etter epiduralen... Det er ikke alltid de klare å sette den ordentlig men min var helt perfekt..

 

Er enda redd for sprøyter og vil ta det som det kommer under fødselen. Trenger jeg det ikke så er det ok, men blir ikke å nøle like lenge denne gangen hvis det er behov for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

 

Et lite råd jeg vil gi deg er å være åpen for alt av smertestillende, for fødselen blir sjelden som man har tenkt seg uansett :) Ta det som det kommer du, jeg hadde inni hodet mitt tenkt å ikke ha epidural men fikk rett og slett ikke noe valg når fødselen var i gang. Det er ikke bestandig det blir som man har tenkt seg på forhånd. Noen opplever en grei fødsel hvor det ikke er behov for epirdual, andre det stikk motsatte :)

 

Epidural gjør ikke vondt i det hele tatt, du har det mest sannsynlig "litt" vondt i fra før når det blir tema så du merker ikke det altså :)

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er åpen for det meste og tar det som det kommer. Skal i hvert fall ikke prøve å være urkvinne og nekte alt ;) Har skjønt at mange kommer langt med lystgass også, men tror jo at det her vil variere veldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lærte etter forrige fødsel og mine venniners fødsler er at det ikke er lett å planlegge hvordan det skal bli. Noen er helt bestemt på forhånd: skal ha epidural/ skal ikke ha epidural. Eller skal ikke ta keisersnitt i hvert fall. Skal føde i vann. Skal sitte eller noe annet. De som har bestemt seg på forhånd og ikke opplever det helt slik som de hadde tenkt har ofte blitt veldig lei seg (etter mine erfaringer) og følt det som nederlag etter hva jeg har erfart. Det kommer kanskje av at de mistet litt kontroll med hva som skjedde under fødselen og har derfor hatt det litt tøffere i etterkant.

 

Jeg hadde selv bestemt meg for å ta epidural men ettersom jeg ble sendt hjem og var der til jeg hadde pressrier og ti cm åpning ble det følgelig ingen epidural. Jeg ble ikke lei meg men har fått en liten støkk over at jeg faktisk ikke fikk bestemme det.

 

Jeg tenker som så at kan jeg ta hodepinetabeletter for en skarve liten hodepine så kan jeg jammen ta epidural for en fødsel. Men det er jo ikke sikkert at jeg rekker det.

 

Lurt å ha et åpent sinn om dette. Og tenke gjennom ulike forløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt en fødsel uten epidural som gikk kjempefint og gikk inn i fødsel nr 2 med holdningen at jeg ikke ville ha...men det gikk ikke. fødselen stoppet opp og jeg ble pent nødt til å ta den for å ikke slite meg ut... så jeg går inn i den 3 fødselen med holdningen at jeg ikke trenger,men skulle det bli behov så tar jeg den. var så red for at den skulle gjøre vondt,men det gjorde den ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid tenkt at jeg skulle klare meg uten epidural og ha en så naturlig fødsel som mulig.. Da jeg ble gravid begyntejeg heller å tenke at jeg får ta det som det kommer :) Men så ble det seteleie i første svangerskap, men flere timer med bare 1 min mlm riene og etter hvert lite effekt av lystgassen. Var helt vidunderlig med epidural, nærmest smertefri i ca 1 time som gav god hvile til det virkelig tok av.

 

Har samme holdning denne gangen - får ta det som det kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper å slippe men det er vel ikke alltid alt går etter planen så får se.

Slik jeg tenker nå så planlegger jeg å si at jeg ønsker uten og tror alternativ her i Stavanger er lystgass??? men det er jo tidlig enda...

Hadde vært fint med en naturlig fødsel og å slippe epidural, men må man så må man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker at jeg gjerne vil ha epidural! Er førstegangsfødene, men har hatt det en gang før ifm en operasjon og da fungerte det veldig fint. Jeg har alltid vært redd for å gå gravid og ikke minst for å føde, så jeg tar i mot alt jeg kan få!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei jente fra før av & fødselen var ingenting som

jeg hadde forestilt meg. Endte opp med epidural etter mye styr.

 

Fødselen stoppet litt opp og jeg ble satt på drypp... auuu...

 

Så denne gangen får jeg ta det som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved min første fødsel så hadde jeg bestemt meg for lystgass og ikke epidural under noen omstendigheter, hadde lest mange innlegg som skremte vettet av meg..

 

som andre førstegangsfødende saumfartet jeg nettet etter råd tips osv, det endte med at jeg var skrekkslagen og egentlig ikke så veldig klar for å føde siden alt var en stor suppe for meg..

 

jeg hadde fått beskjed om å skrive liste på diverse ting dvs sånn som jeg ville ha fødselen, dette funka dårlig.

 

etter ørten timer med kraftige rier og jeg uten noen form for syn, holdt på å besvime mens jeg stod på prekestolen, så klarte jeg å stotre fram at jeg måtte få epi, det jeg i utgangspunktet ikke ville ha...jeg har en tattoo i korsryggen så dem så det som vanskelig å kunne gi meg dette, gutten lå feil vei og fødselen drøyde, jeg fikk epi til tross for tattoo og etter 19 timer totalt kom gutten med sugekopp..

 

epidural var noe av det himmelske jeg kunne få den dagen, tok alle smerter og jeg kunne "nyte" resten av fødselen, hun som satte den, satten den på toppen av en ri og jeg kjente ingenting....

 

det jeg i utgangspunktet vil si her er at, det er vanskelig å bestemme seg for en fasit, man aner ikke hva man har i vente på noen måte, hvordan en reagerer ol...det beste er å prøve de alternativene som faller seg naturlig inn der og da, være åpen og godta at ting ikke går som planlagt..

 

hehe det vil det ikke gjøre etter at sjefen er født uansett;o)

 

jeg kommer til å ha samme innstilling nå, se hva som faller seg naturlig for meg denne gangen og, men drøyer fødselen så skal jeg ikke tenke meg om to ganger før jeg ber om epi=D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...