ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 8. januar 2010 #1 Skrevet 8. januar 2010 Vi har allerde bestilt turen. Skal til Tenerife i påsken. Da er veslegutt akkurat 4mnd. Noen som har noe erfaringer? Hva må jeg tenke på? Er første barnet.. Hva gjør man på flyet? kan man ha med seg bagen til vognen? Vet han må dekkes til og ha solhatt. Solkrem, paraply til vognen må nok kjøpes inn.. Er det noe spesielt jeg må huske på å pakke med? Har en tendens til å pakke alt for mye.. (tenk om det skjer.. og det etc.) Er ikke noen syden-person selv. Ikke samboer heller egentlig. Vi har bare vært på en sånn tur en gang før. Aldri sammen. Han har to barn fra før, så er for deres skyld vi dra. Må skje noe "kult" her også en gang hvert 10.år:p så det ikke bare er moren som tar de med på turer.
las chicas Skrevet 8. januar 2010 #2 Skrevet 8. januar 2010 skal til syden med jenta mi på da 4mnd om 2uker, så lurer vel på det samme. mange fly har en egen babybag de kan feste på veggen kun få plasser i flyet. sjekk om det flyet dere skal ta har det, så bestiller du den bagen. også har jeg hørt at det kan være lurt å amme under letting og landing for å unngå dotter.
Mammamø! Skrevet 9. januar 2010 #3 Skrevet 9. januar 2010 Jeg jobber i reiselivsbransjen, og har reist mye ( med og uten barn). Sånne basinettes ( babybag som festes til veggen) er bare på langruter. Du kan nok ikke ha med babybag til vogna inn i kabinen, alt må jo passe i bagasjehylla. Man man sjekke inn vogna som spesialbaggasje, så anbefaler bæresele som du kan ha på flyplassen. Ellers bør du amme eller gi smokk under take-off og landing, så man unngår vondt i ørene. Og så er et tips å knytte en tråd på leker, så man bare kan dra den opp når de havner på gulvet eller over seteraden foran.. Og husk nok bleier, våtservietter, skift osv. Ellers bør du gi babyen vann på flaske hvis det er veldig varmt ( selv om du ammer), smøre med baby-solkrem fra apotek, men ha aldri babyen direkte i sola likevel. Tenker selv å ta en lang ferie når min er 4 mnd, synes det er en ypperlig alder. Da trenger de jo ikke annen mat enn pupp ( ofte vanskelig å få tak i babygrøt i utlandet), og man begynner å få en ok døgnrytme. Man må likevel regne med at babyen oppfører seg litt annerledes, man blir jo tatt litt ut av det vante. Men dere kommer sikkert til å få en flott ferie. God tur!
Mamma´n til lillemor Skrevet 9. januar 2010 #4 Skrevet 9. januar 2010 Mammamø: hvis man har softbag er det vel mulig å ha denne inne på flyet? Vi skal reise til Thailand om et par mnd, og det er jo langtur, men er redd vi ikke får basinette da lillemor er 8 mnd. Har hørt at det reserveres kun opp til 6 mnd. Noen nevnte at de ikke er så store, men min jente er kort, bare 63 cm nå, og vokser nok ikke mer et 2-4 cm på de to mnd før vi drar.
las chicas Skrevet 9. januar 2010 #5 Skrevet 9. januar 2010 står på startour sine sider at den babybagen er for babyer under 10kg og 6mnd, hvis jeg ikke husker helt feil. ihvertfall var det 6mnd. sikkert for at de ikke vil ta ansvar hvis babyen finner på å klatre ut.
Mammamø! Skrevet 9. januar 2010 #6 Skrevet 9. januar 2010 Rign turoperatør eller flyselskapet og hør om dere kan ta med softbagen. Men passer den ikke i bagasjehylla så tviler jeg på det. Hvis hun veier under 10 kg har det ikke noe å si om hun er over 6 mnd, så da kan dere forhåndsbooke basinette. Skjønner at det er ganske viktig å ha enten basinette eller softbag på en så lang tur. Evt. må hun ha eget sete, men da må man jo betale barnebillett. Babyer som ikke trenger eget sete betaler som oftest 10 % av billettprisen, mens barn betaler opp mot 75%, så det er litt forskjell.
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 10. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 10. januar 2010 Takk for svar:) Vi skal til Tenerife.. regnes det som en lang tur? Ellers skal jeg prøve å skaffe sånn koffert.lignende-sak til vognen. orker ikke bekymringen om det skal skje noe med den.
♥ Notie♥ Skrevet 10. januar 2010 #8 Skrevet 10. januar 2010 Vi reiste fra Bodø til Gran Canaria da vesla var syv måneder, en drøy tur, men det gikk veldig fint. Vi snakket med reiseoperatøren på forhånd og fikk hjelp til å reservere seter på første rekke, tror det er der de fleste flyselskapene har bassinettene sine. Vi måtte betale 100 kroner ekstra per person for det, men det syntes vi det var verdt. Vær tidlig ute, hos oss åpnet de setereservasjonen en måned før avreise, da sto vi klare med telefonen. Vi kjøpte allikevel en mykbak/reisebag fra Carena (pris ca 350 kroner) som vi faktisk endte opp med å bruke i steden for bassinetten da det var kjølig trekk der fremme og mykbagen var varmere enn bassinetten. Vi var allikevel glade for å sitte der vi satt for da hadde vi plass til å ha bagen på gulvet foran oss og kunne lese og spise mens hun sov samt henge for et teppe for å skjerme for alle inntrykkene. Den bagen har vi også brukt på andre reiser der vi ikke har hatt så god plass og det fungerer også fint, da har vi den bare liggende i fanget når hun spver i den, den dekker knapt to seter så når man reiser tosammen er den perfekt. Man kan også ta ut papp-plata i bunnen av den hvis man reiser med et lite fly og krølle den helt sammen så kan ikke se for meg at den skal være for stor til å ha med på noen som helst flygning, og iallefall ikke en utenlandsflyging. Ellers må dere nok bare legge opp ting helt etter babyen, vi endte opp med å være mye i skyggen på hotellet fordi det var så varmt i sola,men vi hadde det supert allikevel og vi var mye ute på kveldstid i steden, vesla sov søtt i vogna mens vi spiste på restaurant, helt topp. Vi reiste også med et vennepar som bodde i naboleiligheten, dermed kunne vi sitte barnevakt for hverandre en kveld hver, samt møtes på hverandres verandaer med babycall i lomma på kveldene. Husk på å få i både babyen og deg selv nok væske, jeg ammet sikkert dobbelt så mye som til vanlig og hadde med vannflaska hele tiden. Amming eller flaske ved avgang og landing er effektivt mot propper i ørene, en god bæresæle gjør reisen til og fra litt lettere og husk å pakke en eventuell vogn godt, de behandler den virkelig ikke pent på flyplassen, skulle neste tro de gjorde det med vilje.. Oi, dette ble langt, men håper det var til hjelp. God tur!!
Lillemor + bittelillemor Skrevet 10. januar 2010 #9 Skrevet 10. januar 2010 Fin tråd! Vi skal også på ferie når bittelille er fire måneder! Hva med bading? Kan de bade bittelitt i bassenget for eksempel? Hva har de på seg da? hvor får man tak i sånt? Og hvor får man kjøpt klær som beskytter mot UV osv? Vi skal også kjøpe bag/koffert til vognen, men ganske dyrt synes jeg... Husker ikke helt hvor mye det var, men over 2000 tror jeg.
Mamma´n til lillemor Skrevet 10. januar 2010 #10 Skrevet 10. januar 2010 Du må handle på nettet nå i vintersesongen. Men sjekk ut sunwear.no, bleieboden.no og baderingen.net. Da kan du handle UV-drakt, hatt/caps, badesko mm.
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 10. januar 2010 Forfatter #11 Skrevet 10. januar 2010 Her var det mye gode råd:) Har fått leid en prampack i dag:) En i nærheten her jeg bor som leier ut sin for 400kr! Kjempe kjekt, da slipper jeg å investere i en sånn:) Alle linkene til internett sidene er lagret under favoritter. Får bestille litt etter barnedåpen. Bleier og mat må man ta med seg eller? Eller er det vanlig å fullamme en 4 mnd baby? Ny i denne "bransjen".. ikke kommet så fryktelig langt i spebarnsboken enda! Hadde vært kjekt å kunne bare amme, og ha med mme i tillfelle.. hvis de ikke spiser middagsmat så tidlig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå