Gå til innhold

Jordmor eller lege?

Anbefalte innlegg

Hei,

har forstått det slik at man kan velge å ta noen av kontrollene hos jordmor. Men er det slik at man bør bestille hos legen sin først og så ta det derifra? Og hvem er det en kontakter for å bestille eventuelle jordmoravtaler?

Har vært på to ul hos gyn. allerede, pga blødninger etter at et av to befrukta egg gikk ut i abort. Men nå er jeg i uke 9 og kan vell gjerne være på tide å starte på ordinære kontrollene?

Vanskelige greier dette for førstegangs gravid..:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141241532-jordmor-eller-lege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I min kommune får vi velge selv. Har to barn fra før, og har tatt første kontroll hos lege og resterende hos jordmor. Har det vært noe ekstra har jordmor bedt meg gå til lege.

Synes dette har fungert bra for meg, men det blir jo opp til hver enkelt.

Damene på legekontoret kontakter jordmor og ordner time for meg. Bare spør legen når du er der..

Jeg har vært til første kontroll hos lege. Tok selv kontakt med helsestasjon. Skal til jordmor 11. februar. Fikk også ny time hos lege i april. Kommer vel til å ta annen hver hos lege/jordmor. Men du velger helt selv hva du ønsker. Men jordmor tar ikke de obligatoriske blodprøvene så du må til lege for å ta disse.

Jeg har bestilt time hos lege til første kontrollen. Men etter dette kommer jeg til å gå til jordmor. Jeg tenkte at det hadde vært litt trassig å gå til jordmor i uke 10 for så å møte kjentfolk.. forklaringsproblem da ja! Derfor blir det lege denne gangen. Må også ta celleprøve, enda en grunn til å velge lege;)

Annonse

Da er jeg straks i uke 10, allerede vært på to GU og sett hjerte slå begge gangene. Måtte dette pga blødninger i 5 uker i starten (trolig en tvilling som gikk ut i abort). Så ringte legen min i dag, og bestilte time på fredag. Det er en dame, ikke møtt henne tidligere, pga bytte av fastlege en tid tilbake, og ellers bare kommet til turnusleger. Men håper hun er bra, ellers får jeg finne ut av jordmorordninger i byen:-) Takk for hjelp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...