Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å sjekke ut mulighetene for å føde på Voss. har hørt og lest så utrolig mye bra. Bor i Bergen. Flere enn meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fødte der sist og hadde en utrolig fin opplevelse, fikk være så lenge vi ville (vi var der i 4 dager, tok det helt med ro), og vi var de eneste der utenom ett annet par. Samboer fikk bo med meg hele tiden, på enerom. De har lystgass (som dessverre var ødelagt akkurat da, typisk min flaks...) rolig miljø og badekar (men kan ikke føde i vann...).

Jeg ville absolutt valgt det, og anbefaler det på det varmeste! Jeg håper jeg har god tid denne gangen også, da blir det Vossetur på oss garantert!

Hvis det blir sånn at jeg MÅ føde på fødefabrikken Haukeland, kommer jeg til å dra igjen med en gang ungen er ute, dele rom og bli kastet på dør når det passer dem kommer ikke på tale for meg!

Bare spør hvis det er noe mer du lurer på, men nå skal jeg ut en liten tur ;-)

Skrevet

Hvordan gjør man det når man vil føde på Voss da.. Kommer den dagen man har temin, eller når man begynner med rier, og blir til babyen kommer?

Tenk på de som føder veldig kjapt da.. Kan man jo risikere at babyen kommer i bilen da..

Jeg fødte på Kk, og syns det var helt knall! Jeg var innlagt i hele 10 døgn, og lå alene utenom et par timer EN dag.. Og fikk kjempe bra behandling! :-) BF fikk ikke sove der da, utenom en natt, da han sov i Tvstuen, men klarte meg fint selv liksom..

Men siden dette er mitt andre, og siste barn, så hadde det vært kjekt å prøve oss på Voss.. Så, hvordan gjør man det? Hehe..

Skrevet

For meg fungerte det greit. Hadde veldig svake rier kl. 4 om natten og en liten spotting, så jeg ringte opp, fikk beskjed om å se det bittelitt an. Dro avgårde da jeg hadde 7-10 min mellom riene, kom frem 8 om morgenen og fødte kl 9 om kvelden.

Men de gjør seg ikke vanskelige der, om det drøyer sender de deg ikke til Bergen igjen liksom :-)

Da kan du sikkert få låne et rom hvis de ikke er opptatt, og hvis ikke går det an å henge litt rundt og vente på sterkere rier hvis det er det som skal til, eller kanskje ta en natt på et motell/hotell?

Om du merker at riene kommer veldig kjapt og er veldig sterke med en gang, er det sikkert best å ta plan B - Haukeland :-)

Om man begynner greit, men får plutselig styrtfødsel, ringer man en ambulanse, det var ihvertfall vår plan, og så finnes det jo jordmødre på vei fra Bergen til Voss..

Hadde ikek funket for meg å dra opp på termindagen, jeg gikk 6 dager over, hehe...

Du har vel hatt en litt spesiell fødsel som fikk bli der så lenge?

Tror ikke akkurat det er vanlig :-)

Skrevet

Å, fantatsisk å høre mer bra om Voss!! =) Hvor bor dere? Vi bor i Sandviken.. Høres utrolig trygt og koselig ut å få føde på Voss altså!! Synes det er kjempebra at faren får være så mye til stede, at en får rom alene eller max må dele med en annen, og at den får bli der en god stund hvis en føler for det! Har de forresten ikke epidural der? Brukte du badekar? Høres så godt ut :) Hvor langt er dere på vei? 11 uker i morgen her..

Skrevet

bor også i bergen men skal IKKE på voss...

Skrevet

Jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning, og ble tatt med akutt keisersnitt.. Lå en stund før keisersnittet, for de satt meg i gang, og ville jeg skulle klare det naturlig..

Lå to døgn med rier, ingenting skjedde, og da i full panikk kom de løpende og rev av meg smykker o.l, og trilte meg av gårde til operasjon.. Derfor ble jeg liggende lenge! :-)

Kanskje jeg ikke får reise til Voss, pga risikoen for at det samme skal skje igjen....? Vet ikke jeg! :-)

Skrevet

Vi bor på Minde, er straks 7 uker på vei :-)

De har epidural på sykehuset, ikke noe problem å få hvis du må/vil ha.

Jeg brukte badekar litt, men likte best å stå i dusjen. Følte faktisk ikke at det var så godt i badekar, på rygg gjorde det kjempevondt, og hvis jeg lå på magen måtte jeg bruke krefter på å holde meg oppe...det som funket en stund var å ligge sidenlengs og henge over kanten. Helt til vannet ble kaldt (jeg orket ikke reise meg for å skifte vann...) og riene begynte å komme sjeldnere, da måtte jeg opp og kom meg aldri tilbake igjen...

Jeg er ihvertfall veldig lgad for at jeg fødte der, og blir kjempelei meg hvis vi ikke rekker det denne gangen.

Skrevet

Det vet ikke jeg heller... Men hvis du har lyst, kan jo du høre med dem.

De har jo veldig bra sykehus på Voss også, så om det skulle bli keisersnitt er jo ikke de noe dårligere på det. Men ikke vet jeg :-)

Uansett er jo det viktigste at du føler deg trygg!

Skrevet

Bor på Askøy. Har absolutt mest lyst å reise til Voss, selv om det nok tar oss nesten halvannen time dit i bil. Grunnen er ene og alene at jeg vil ha med BF på ALT som skjer. absolutt alt som har med det lille barnet å gjøre, mener jeg at han har ALL rett til å være med på! Barnet er jo like mye hans. Han skal knytte bånd til sin førstefødte han også.. På haukeland får ikke far være med inn i spisesalen sammen med mor og barn engang! helt håpløst! er jo såvidt de får være inne når ungen popper ut jo! synes det er håpløst dårlig!!!!!!! i tillegg synes jeg at man bør få ha enerom der pappaen også kan få være de første dagene etter fødsel.

MEN, på Voss har de ikke barnelege på vakt døgnet rundt.. så dersom barnet ikke har det bra når det kommer ut, blir det sendt til haukeland. det er det eneste som gjør at jeg er litt usikker. dersom jeg skal tenke sikkerhet for meg og barnet, så er haukeland tryggest!

men jeg veit jaggu ikke:) har heldigvis mye tid å bestemme meg på!

Skrevet

Jeg vet i hvert fall at jeg skal UT og hjem, så fort som overhodet mulig! Helst samme dag!

Hvis ikke jeg er like uheldig som forrige gang da.. Men da skal jeg hjem ved første anledning.. Så er vel ikke vits å reise til Voss! :-P

Skjønner ikke vitsen med å ligge på sykehuset så himla lenge!

( Hvis ikke man er føstegangsfødende og veldig usikker da! Eller det har oppstått komplikasjoner! )

Skrevet

Hm, er det sant det med barnelegen?

Jeg fødte der for 2 år siden og sønnen min klarte ikke helt å puste ordentlig med en gang, da kom det en lege inn som jeg har vært sikker på var en barnelege. Og det kom også en barnelege (trodde jeg) og undersøkte ham neste dag...

Men hvis det ikke er barnelege der, må vel andre leger også være kompetente?

Og hva mener du med at far såvidt får være med under fødselen på Haukeland? Er det sant? Da er det ihvertfall utelukket å føde der, da føder jeg heller hjemme! grøss!

Skrevet

Det at fedre ikke får være med på fødselen, er bullshit! Det kan de ikke nekte oss, og de ville heller aldri gjort det! Han får til og med være med inn og holde deg i hånden når du tar keisersnitt!

Hvis du føder hjemme får du 1300 kroner av staten! :-)

Skrevet

Hehe, greit å vite ;-)

Håper det er bullshit ja hvis jeg likevel havner på Haukeland, ellers tror jeg noen hadde blitt drept, helt seriøst...

Skrevet

Enig med du.. Jeg hadde heller født utenfor da.. Har jo termi i Juli, så hadde vel ikke vært noe krise! *Hehe*

Jeg har temperamentet til en Bergenser, har homoner, har sluttet å røyke og er en konstant sulten ulvemor, så BRING IT ON! De hadde nok gitt seg rimelig fort.. Hehe..

Skrevet

Ja, enten mann i rommet, eller lenker og politi... nei, herregud... satser på at det er bullshit :-)

Skrevet

Hehehe.. Forsiden av BA dagen etterpå! Det hadde tatt seg ut! :-P

Skrevet

Jeg har et vennepar som begge er leger. De fødte sin første på Voss, men sier nå at det hadde de ALDRI gjort igjen, nå som de vet det de vet.. Og begrunnelsen er nettopp det at det er ingen barnelege på vakt der! Fødselslege ja, men ingen barnelege. Og for førstegangsfødende er det visstnok 50% sjanse for komplikasjoner (tang, vakum, keisersnitt o.l.) som kan være ekstra påkjenninger for barnet og gjøre at barnet trenger hjelp av en barnelege. Alle involverte i fødselen kan selvfølgelig rutiner for gjenoppliving på nyfødte, men skulle barnet trenge hjelp til en god del andre ting, så er det ikke spesielutdannet lege (barnelege) tilstede. Barnet ditt må da til Haukeland, og tro ikke alltid at det er flyvær eller ledig kapasitet for luftambulansen og ambulansetur fra Voss (hvis bilene på Voss i det hele tatt er ledig) tar sin tid når det står om minutter for din lille baby.. Har hørt mye bra om Voss, men mitt etterlengtede vidunder er ikke verdt risken.. Føder du på Haukeland er du nærmest mulig den mest kompetente hjelpen for nyfødte så da får det heller være om far ikke får være tilstede hele tiden. Men far får uansett være med på fødselen og i timene etterpå. Utrolig kjipt at man ikke får enerom og far ikke kan overnatte, men den medisinske kompetansen i tilfelle komplikasjoner veier sterkere..

Har forresten hørt at det nå er restriksjoner på alle fødestuer, uansett sykehus, når det gjelder besøk, pga svineinfluensa..

Skrevet

Jeg har også vurdert å føde på Voss, har hørt om veldig mangen i det siste som er blitt sendt hjem fra KK fordi de ikke har nok åpning eller kraftige nok rier, og det har endt med at de har født hjemme eller i bilen. Da har du ihvertfall NULL ekspertise med deg.. Har litt inntrykk av du skal seinest mulig inn og fortest mulig ut der..

Man må jo velge å tro at føselen og tiden etterpå skal gå bra, de kan jo selvfølgelig sine saker på Voss også, det er jo ikke t lekesykehus. Er jo ikke sånn at de som velger å føde der driver hasardspill med både seg og babyen.

At de ikke har barnelege på vakt der hele tiden bekymrer ikke meg så veldig, men har full forståelse for at de som har trengt legehjelp til barnet sitt etter fødselen ønsker å ha den ekstra tryggheten.

Må en avtale at en vil føde der på forhånd, og går det an å komme opp dit og få omvisning tro?

Skrevet

Jeg kommer ikke til å føde på Voss, jeg har et vennepar som nettopp har født på Voss. De har bare lovord og synest det var utrolig mye bedre enn Haukeland.

Men uansett så ønsker jeg ikke å sitte 1,5 til 2 timer i bil for å komme meg dit.

Med de 2 siste var jeg så heldig at jeg fikk hotellet, eget rom og dusj. Men selv om jeg hadde fått det denne gangen også ønsker jeg å dra hjem så fort som mulig.

I vårt tilfelle må barnefaren hjem til de andre barna uansett ganske fort etter fødselen, så det spiller ikke så stor rolle. Men skjønner godt førstegangsfødende som ønsker at BF skal være med hele tiden, jeg gjorde jeg selv. Og BF var med hele tiden i 4 dager:)

Skrevet

Trodde disse restriksjonene var på vei tilbake...? Og det er jo 7-8 mnd til vi skal føde, så forhåpentligvis er det enda roligere da, satser på det :-)

Og dette med barnelege må undersøkes, synes det høres merkelig ut, hørte ingenting om det sist eller noengang før nå, hmm...

Synes det er rart at jordmoren min f.eks. anbefalte meg å føde der og ikke fortalte meg noe om det, hun ville jo ikke gjort det hvis det ikke var trygt... Men blir nok Voss uansett på meg da hvis jeg rekker det, etter alt dritet jeg har hørt om Haukeland, så er jeg overbevist om at både jeg og barnet er mye tryggere på Voss. Der har de ihvertfall en jordmor som tar hånd om den fødende og barnet gjennom hele fødselen, og som ikke har 10 og passe på en gang. Nei, jeg grøsser ved tanken...

Skrevet

Arw1: Jeg tok en tlf og fortalte at jeg ønsket å føde der, så registrerte de meg tror jeg, og jeg fikk tilbud om å komme opp og se, noe jeg selvfølgelig gjorde ;-)

Skrevet

Men nå må dere ikke komme alle sammen når jeg er der da! hehe... For jeg er villig til å kjempe med nebb og klør for badekaret (ihvertfall et par timer, så kan dere få det) ;-)

Skrevet

Takk for svar Fjelljenten, da skal jeg ringe opp dit når vi kommer til våren:-) Har jo ikke termin før 17 juli, så det er jo enda en stund til.

Har litt mindre en halvannen time å kjøre, så det skal nok gå bra, pleier ikke gå så fort med meg:-)

Skrevet

Halvannen time er ikke så lenge, vi hadde en kjempekoselig tur sist, hadde jo såvidt kommet igang og hadde ikke så vondt ennå. Stoppet på Dale og kjøpte litt mat og sånn, hihi.. :-)

Håper virkelig det går an denne gangen også...

Og om sommeren blir jo turen sikkert fin, håper det er fint vær fremdeles i slutten av august/begynnelsen av september :-)

Sorry hvis dette ble litt rotete, ikke lett å skrive samtidig som jeg later som jeg hører på maset til min kjære, hehe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...